Avatar billede peterpeter Seniormester
21. januar 2017 - 16:11 Der er 6 kommentarer

Hvordan printe fra alle computere på en Brother MFC 5890CN printer ???

Kære alle
Jeg har almindeligt netværk med lidt forskellige computere logget på...
Jeg har også en printer: Brother MFC 5890CN
Der er jo netværksstik i printeren og jeg har sat netværksledning fra printer til router/netværk....
Men hvordan kan jeg gøre, så jeg kan printe fra alle de forskellige computere ???

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ???
Jeg troede ikke, at jeg skulle have "printserver" eller hvad det hedder ???

Nogen der kan hjælpe mig ??

- Altså hvordan kan jeg printe på min Brother MFC 5890CN på alle mine forskellige computere ???

På forhånd tak

MVH Peter
Avatar billede martens Guru
21. januar 2017 - 17:44 #1
Først og fremmest skal du kende din printers IP-adresse som den meget gerne skulle få fra routeren via DHCP.

Der vil være mulighed for at udlæse IP-adressen på printeren eller for den sags skyld udskrive konfigurationen...

Når du så kender IP-adressen på printeren skal du tilføje printeren på dine computere.

Så skal du i kontrolpanelet og tilføje printeren ....
Det kan være du er heldig at din/e computer/e finder printeren automatisk, men ellers skal du vælge, men hvis ikke skal du selv tilføje den , ved at klikke Min printer er ikke på listen...

Vælg så Tilføj en printer via en TCP/IP adresse eller værtsnavn... ( Næste )
Vælg Enhed (Device )TCP/IP enhed ( device ) ...

Indtast IP-adresse eks .. 192.168.87.240  ( husk punktummer mellem tallene )

Sæt flueben i ( førespørg printeren og vælg automatisk driveren, der skal benyttes....
klik NÆSTE.... så skulle der gerne komme hul igennem til printeren...

Dette gør du på samtlige computere...

Det kan være at du manuelt skal hente drivere her : http://support.brother.com/g/b/downloadtop.aspx?c=dk&lang=da&prod=mfc5890cn_all

held og lykke med projektet ( men det er nu ret nemt, når man lige har prøvet det én gang eller mere ... )

mvh martens
Avatar billede kurtba Ekspert
22. januar 2017 - 00:14 #2
Generelt er det således, at du har fået noget software med til printeren, driver osv. Den skal du installere på alle dine computere. Nu kender jeg ikke lige meget til driveren til din printer, men generelt er det således, at undervejs i processen, spørger den om det er en lokalprinter via usb eller en netværksprinter, som du skal installere. Her skal du selvfølgelig svare netværk, og her plejer den så at foreslå, at den leder efter printeren på netværket (printeren skal være tændt). Så finder den printeren og du svarer ja til at det er den, og så kører det automatisk. Ikke noget med at kende ip adresse osv. Det kører helt af sig selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2017 - 08:41 #3
Enig i #2.
Avatar billede hjolsen Ekspert
22. januar 2017 - 08:59 #4
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2017 - 11:16 #5
#1 installer printerdriver på ALLE computere, FØR den kobles på
#2 i printerserveren, skal ALLE computere have RETTIGHED til at printe på den
    (computer = BRUGERE på denne computer)

har brugeren ikke rettighed, kan han ikke printe.

og slut.

du har garanteret ikke installeret driver, før du satte den til.
det nemmeste, er at SLETTE printeren, så den overhovedet ikke findes, og starte forfra. i stedet for at bøvle rundt!

:)
Avatar billede kurtba Ekspert
22. januar 2017 - 23:25 #6
#5 - jeg er ikke enig med dig.
Problemet med at koble en pc til for tidligt opstår kun ved usb tilslutning. Der må man ikke koble den til, før man bliver bedt om det under installationen.
Det er ikke et problem med en netværksprinter.
Jeg har ikke været i nogen som helst printserver for at få min printer til at virke til mine pc.er, tablets, ipads og telefoner. Det var noget man gjorde i gamle dage.
Jeg har også installeret en del netværk hos andre - også med flere computere tilsluttet, og heller ikke der er der noget med at rode med printserver osv.
Installer softwaren og følg denne vejledning.
Det er efterhånden nogle år siden, at man gjorde det andet.
På store netværk (professionelle) kan opsætningen være noget mere speget, men det er så typisk fordi, at der er nogle begrænsninger for, hvad de enkelte brugere kan og må, samt at man på mange af disse netværk kører med nogle standard drivere i stedet for, f.eks. pcl 6 osv.
Men det er ikke noget man normalt møder på et privat netværk.