Avatar billede valsbol Seniormester
22. januar 2017 - 15:11 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

oprette en tastaturgenvej i Word 2003

Jeg er træt af at skrive min email adresse igen og igen. Jeg ved der er en genvej i Word 2003, men kan ikke huske hvordan man laver den. Jeg vil gerne kunne trykke på ALT-SHIFT+et tal eller bogstav
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. januar 2017 - 17:03 #1
To muligheder: Autokorrektur eller autotkest

Autokorrektur udføres automatiks. Autotekst skal man aktivt gøre noget for at indsætte.

Autokorrektur:
Du kan oprette en Autokorrektur, som ændrer en kort tekst, f.eks. "_mail" til din e-mailadresse (brug ikke et alm. ord som det, Autokorrektur skal erstatte, for så sker det, hver gang du skriver det ord ? derfor har jeg foreslået at start med _ ). For info om, hvor du finder Autokorrektur i Word 2003, se artiklen "Sådan finder du indstillingerne for Autokorrektur og for stavekontrol i forskellige versioner af Word", http://www.thedoctools.com/wordtips/hvorfor-aendrer-word-det-du-skriver/

Autotekst:
Du kan oprette en autotkest, som indsætter din e-mailadresse. For en vejledning, se mit svar i denne tråd: http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1012361?nid=97782
Avatar billede valsbol Seniormester
22. januar 2017 - 18:56 #2
Hej Lene-Fredborg. Tusind tak. Det var et fint svar. Ved du også hvordan man kan gøre det samme på ipad altså med få taster få email ind?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2017 - 20:07 #3
det hedder makro: start optag makro, skriv hvad du vil, og stop, herefter stop macro optagelse. gem dem!

nu kan du afspille denne macro (som skriver din mail adresse), ved at udføre en af de mange macroer du har lavet.

det er ligesom en båndoptager: du laver 10 forskellige handlinger i office, men optog det hele. nu kan du altid afspille det.
Avatar billede valsbol Seniormester
22. januar 2017 - 20:22 #4
Ved du også, hvordan man gør på ipad i IOS
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. januar 2017 - 01:01 #5
valsbol: Prøv at tjekke følgende link (engelsk) vedr:iPad (jeg har ikke mulighed for at teste):
http://www.computerworld.com/article/2475833/apple-ios/quick-guide--take-control-of-autocorrect-on-ipad--iphone.html
Avatar billede valsbol Seniormester
23. januar 2017 - 12:34 #6
Kære Lene. Og Sidewave Tak for dit link. Det ledte mig frem til løsningen. Indstllinger - generelt - tastaturer - erstat tekst. Brug plus for at lave en ny genvej. Jeg har lavet en neh som straks giver mig min email adresse niels.ebbe.huus@gmail.com
I word har jeg lavet en makro med tastekombinationen Control shift +m. Så nu har jeg fået svar på det hele. Tak for hjælpen