Avatar billede BacceDK Juniormester
24. januar 2017 - 17:15 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Stationær VS bærbar ?

Jeg er sku kommet lidt i vildrede....

Jeg går ogleger med tanken om at skifte min computer ud... Hvis der er noget jeg hader, så er det at vente på en computer..... og ventetid har jeg da en del af for tiden...

Jeg har altid haft stationær computere, og konen leger med bærbare... men vores forbrug er heller ikke ens...

Normalt har jeg også selv bygget dem... dog er min seneste en billig medion, men den har nu klaret sig fint....

jeg går med tanken om at bygge en hel ny stationær, eller købe en bærbar...

Problemet er så at jeg har visse krav.... Skal det være en bærbar, skal det være en gamer model... Jeg spiller nu ikke så meget på computeren, det har jeg en PS4 til, men jeg vil gerne have muligheden... og samtidigt skal den ikke bukke under, bare fordi der kommer et nyt spil der kræver lidt grafik... Så her har jeg set lidt på asus rog modellerne... samtidigt er det også meget rart at man kan tage sin computer med under armen hvis man nu har brug for det....

Alternativet er som sagt at bygge en ny møghund af en stationær... den skal selvfølgelig også kunne game de store spil hvis det er det jeg finder ¨på... men den kan selvfølgelig ikke tages med under armen... dog er den jo nemmere at opgradere på hvis det skulle blive aktuelt... og netop den frihed mangler ved bærbaren...

det er ikke fordi prisen gør den store forskel... jeg kan godt se i begge tilfælde havner jeg vel omkring de 10.000 eller lidt over.
Men hvad kan bedst svare sig.. ?

en anden ting... jeg har som sagt været vand til at bygge mine maskiner selv, men er jo lidt bagud med viden om de nye prosessore... så hvor meget forskel er der på Intel og AMD i dag... ? Kan huske tidligere var det forskelligt om det var intel eller AMD der havde de bedst kørende...

Syntes prisen er blevet utrolig forskellig i dag... så tænker det måske skulle være en AMD, men hvad siger i ??? er intel den store prisforskel værd ? og hvorfor ?
Avatar billede poko1 Ekspert
24. januar 2017 - 17:25 #1
Avatar billede BacceDK Juniormester
24. januar 2017 - 19:23 #2
Tak for linket... Det ser også ud som om den kunne leve op til de fleste forventninger jeg har til en kommende computer, det var det ikke links til diverse gamer maskiner jeg spurgte til.. :-)
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2017 - 20:11 #3
Du skal huske på, at for spilcomputere er grafikkortet alfa og omega, og på det punkt er der ingen muligheder for opgradering med en bærbar.

Hvis du beslutter dig for en stationær, så husk grundreglen for hjemmebyggere: Start med at beslutte dig for, hvilken CPU du vil bruge. Hvis du derefter går efter et af de nyeste bundkort, er du bedre fremtidssikret mht. udskiftning af resten af komponenterne, herunder grafikkort. Jeg går ud fra, du ikke vil bruge CPU'ernes indbyggede grafik.

Jeg skal selv snart til at bygge en helt ny computer, og mine læsninger på nettet viser, at Intels i5 og i7 stadig er bedre end AMD's CPU'er. Hvis du ikke skal bruge maskinen til tung 3D-grafik eller 4k videoredigering, er ider ingen grund til at vælge den dyrere i7 fremfor en i5.

https://www.extremetech.com/computing/210703-intel-core-i5-vs-core-i7-which-processor-should-you-buy
Avatar billede BacceDK Juniormester
24. januar 2017 - 21:29 #4
Milter>> Tak for svar...
Ja jeg går skam også først ud fra hvilken Cpu jeg vil lege med... Det er jo den der så kommer til at bestemme hvilken vej bundkortet skal gå...

mit problem var blot at jeg i de sidste par år, eller 4 slet ikke har fulgt med på markedet, og derfor heller ikke kender så meget til hvad de forskellige cpu'er kan og ikke mindst ikke kan....

den skal selvfølgelig have et selvstændigt grafik kort... alt andet duer ikke til spil.... grafikken bliver jo tungere og tungere... nu siger du tung 3D grafik...
det skal jo være en maskine der kan leve op til de spil der er på markedet i dag... ? men nej... ingen 4K redigering her.. det har jeg ikke planer om at skulle lege med...

det med den bærbar er netop problemet at man jo ikke kan opgradere den... Det gør jo at første gang man får problemer, så er det "byt til nyt..." men spørgsmålet er om hvor lang tid en gamer bærbar "købt i dag" ville kunne klare sig ? markedet skifter jo hele tiden... men hvor hurtigt sker det i dag ?
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2017 - 22:06 #5
Jeg er ikke ekspert mht. grafiks "best before" dato på bærbare  men mon ikke man kan regne med en levetid på højst 2 år? Mange hardcore gamere vil sikkert sige 1 år. Måske andre har bedre bud på det her punkt?

Jeg har altid bygget vores egne computere, både til mig selv og mine to sønner. Jeg spiller ikke, men drengene gør, eller rettere sagt, gjorde, og deres grafikkort holdt højst 2-3 år. I gennemsnit har de nok brugt omkring 2 grafikkort pr. bundkort. På den 8 år gamle XP-maskine, jeg skriver fra,  har jeg skiftet grafikkort 2 gange :-)

Af en eller anden grund har jeg altid brugt bundkort fra Gigabyte, og de har aldrig svigtet mig :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
25. januar 2017 - 00:33 #6
Hvis du gerne vil ha' muligheden for at spille flotte spil til PC, kan jeg sige, at jeg selv snarest muligt selv køber en stationær "møghund" herfra: http://topdata.dk/ (Jeg vil ikke specifikt reklamere for en bestemt butik, så Sharkgaming.dk skulle vist også være godt med og have et næsten lige så godt ry).
- Du kan næppe bygge en bedre gamer PC billigere selv, medmindre du har adgang til særlige rabatter. ;)

Problemet med bærbare gamer-laptops er, at man altid kommer til at betale uforholdsmæssigt meget for dem. Groft sagt får du altså ofte den dobbelte ydelse for en halve pris i en stationær. Men hvis du er parat til at bløde minimum 12-13.000 kan du godt få en bærbar, der kan klare de fleste FPS-spil ganske flot i 2-3 år... Det er stadig bare ret mange penge ift. en stationær, som tilmed kan yde endnu mere - og nemt opgraderes.
Avatar billede milter Ekspert
25. januar 2017 - 12:36 #7
@ BacceDK.

Når jeg i indlæg #3 taler om "tung 3D-grafik", så mener jeg programmer til at skabe 3D-grafik, ikke til at afspille den.
Avatar billede BacceDK Juniormester
28. januar 2017 - 10:54 #8
#5>> jeg er nu ikke hardcore gamer og slet ikke på pc... bruger primært min PS4 til gaming men vil blot gerne have muligheden på PC... måske lidt tåbet at betale så mange penge for en gamer model, hvis den alligevel ikke bliver brugt til gaming, men kan godt lide at have muligheden... men selvfølgelig kan man jo nøjes med et mindre grafik kort hvis det bliver en stationær, da det jo kan opgraderes senere... :-) men ja... tænker også selv 2 år på en bærbar, hvilket jo desværre ender ud i en dyr løsning hvis man skal købe ny hvert andet år...

#6>> med hensyn til prisen er jeg ikke helt enig med dig... hvis vi tager udgangspunkt i linket til #1 så koster den lige over 12.000 som selvfølgelig også er mange penge... men den er et godt bud på hvad jeg ønsker mig af en bærbar... jeg har selv prøvet at sammensætte en stationær som kan ca. det sammen, måske med en lille smule mere kræs, enkelte steder men dog uden software, tover skærm, og DVD og havnede alligevel på 10.500 så prisen er rimelig tæt på hinanden... de ting jeg ikke tog med kan genbruges fra det jeg allerede har, dog skal jeg stadig købe en win10... men igen.. en stationær kan opgraderes senere, hvilket laptoppen ikke kan...

at købe en færdig bygget stationær gamer kommer ikke til at ske... de er oftest fyldt med hardware jeg ikke ønsker og ja de kan opgraderes i kurven, men så syntes jeg igen at prisen løber løbsk, og så kan det faktisk bedre betale sig at bygge selv...

#7>> ja tung 3D grafik skal jeg ikke redigere i, og ej heller 4-K video så det er ikke der den skal udfortres... jeg leger lidt med photoshop og lig.n programmer med ikke mere end det kunne klares med et onboard grafik kort...
Avatar billede BacceDK Juniormester
29. januar 2017 - 18:01 #9
Nå... har prøvet at smide lidt sammen, hvis det skulle blive til en stationær...

det kan ses her.  http://www.computersalg.dk/addfromlink/3cf88ec5-6a4b-4f8b-a384-b8db110b827b

hvad siger i til det...? er der noget der burde laves anderledes ?eller vil det kunne holde.... ?

der er ikke ekstra disk, da jeg allerede har 3 stk. 1TB på min eksisterende maskine som blot ryger over, der er heller ikke mus, tastetur og skærm da jeg allerede har dette.
det bliver et 1060 grafik kort, da jeg alligevel ikke skal spille FPS games, da jeg foretrækker at spille dem på min PS4

Ellers noget jeg burde overveje...?