Avatar billede nettrain Nybegynder
28. oktober 2001 - 21:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kemi - Fældningsreaktion

En fældningsreaktion, sker den ikke kun mellem to letopløselige stoffer?

Og er det ved letopløselige stoffer eller tungtopløselige stoffer der dannes bundfald?

/NetTrain/
Avatar billede thaufer Nybegynder
28. oktober 2001 - 21:30 #1
bundfald sker ved tungtopløseligestoffer
Avatar billede thaufer Nybegynder
28. oktober 2001 - 21:30 #2
fx 1 let og 1 tungt
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
28. oktober 2001 - 21:33 #3
Avatar billede nettrain Nybegynder
28. oktober 2001 - 21:36 #4
jamen sker fældningsreaktionen ikke når man blander to letopløselige stoffer, der så danner et tungtopløseligt stof?

fx:

Bly(II)nitrat: PbNO3
Kaliumsulfat: K2SO4

PbNO3(aq) + K2SO4(aq) -> PbSO4(s) + K(NO)3(aq)
Avatar billede =maddog= Nybegynder
29. oktober 2001 - 01:16 #5
En fældningsreaktion sker rigtig nok mellem to letopløselige stoffer, hvorved der dannes et tungtopløseligt stof.
Det ord du leder efter er opløselighedsproduktet, der er en værdi som betegner mængden af et stof der kan bringes til opløsning i 1 liter vand.
Fældningsreaktioner kan anvendes til kvantificering ved fældningstitrering. Idet f.x. Ag+ ioner danner tungtopløselige salte med alle andre anioner end nitrat, kan man titrere en opløsing med AgNO3 for at finde ionstyrken af samtlige anioner.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
29. oktober 2001 - 01:24 #6
Ved et pudsigt sammentræf beskæftiger ovenstående link sig med samme reaktion :).
Man skal i øvrigt passe på ikke at have for kraftig omrøring under fældningstitrering pga CO2.
CO2 + H2O <=> H+ + HCO3-
HCO3- + Ag+ -> AgHCO3 (bundfald)

I øvrigt:
Bly(II)nitrat: Pb(NO3)2
Kaliumsulfat: K2SO4
Pb(NO3)2 + K2SO4 -> PbSO4 + 2K+ + 2NO3-
Lille afstemningsfejl men hvad pokker.
Avatar billede nettrain Nybegynder
28. december 2001 - 16:10 #7
fik 5.... :-(
Avatar billede =maddog= Nybegynder
29. december 2001 - 06:22 #8
Det er jeg naturligvis ked af at høre, og jeg stiller mig uforstående overfor det, såfremt du har skrevet det anviste. Dog skal man altid være påpasselig med at skrive kritikløst af.
Selvom at det er en tre-fire år siden at jeg havde analytisk kemi er jeg rimelig sikker på at svaret er korrekt til spørgsmålet. Og uden at ville tæske for meget i \"Hitchhikers Guide to the Galaxy\" må man alligevel spørge om det nu også er det rigtige spørgsmål der er stillet?
Ærgelig ærgelig.
Avatar billede nettrain Nybegynder
29. december 2001 - 10:29 #9
Nu hvor jeg kigger på dit svar =maddog= så er det faktisk et rigtigt svar, det stemmer overens med det min lære skrev i rettelserne til min rapport.

Vil du have point for den?
Avatar billede =maddog= Nybegynder
07. januar 2002 - 18:40 #10
Behøvs ikke. Jeg er ikke p.t. i pointmangel. Jeg er bare ivrig for at hjælpe og MEGET pertentlig. Jeg husker analytisk kemi som et helvede. Man havde bare af at blive indtil man nåede under 2% usikkerhed på analysen. Og fældningstitrering er en m\'fker i praksis.