hb5v6 Nybegynder
04. maj 2003 - 20:00 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

hvordan dividere man??

Hej eksperter!

Jeg har sku lidt problemer...
Jeg skal til eksamen imorgen, og ved altså ikke hvordan man dividere.. Kan i ikke hjælpe mig lidt?

fx. skal jeg kunne regne ting som det her ud:

56 / 235

5 / 89

125 / 968

altså stykker med både en, to, tre decimaler..

håber i kan hjælpe

mvh.

hb5v6
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:04 #1
1: 4.196
2: 17.8
3: 7.744
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:04 #2
Du skal til eksamen og du kan ikke dividere????
hb5v6 Nybegynder
04. maj 2003 - 20:07 #3
det er jo ikke svarene jeg skal have... jeg skal vide hvordan man gør...

og nej det kan jeg ikke..
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:08 #4
du siger 235 dividere med 56!!
hb5v6 Nybegynder
04. maj 2003 - 20:08 #5
der er ting man glemmer med tiden jo.. Og der er kun mig hjemme, så jeg ved ikke hvordan jeg ellers sku finde ud af hvordan man gør..
hb5v6 Nybegynder
04. maj 2003 - 20:08 #6
hvordan udregner man det på et stykke papir?

Jeg ved godt hvordan man gør på lommeregner ;) LOL
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:09 #7
Jeg plejer bare at se på tallet først om hvad det ca. kan være...Også regner jeg det hurtigt ud.

f.eks:

5/55 - første gang "Det bliver noget med 50" også tænker man bare +1 = 11 Så er det løst. Ved godt at det var et let stykke, men det var bare for at vise min mening :)

Sådan gør jeg hver gang.
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:09 #8
Hvad har man en lommeregner til hvis man ikke kan dividere :))
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:10 #9
F.eks stykke 1:

56 / 235

235 kr, skal deles imellem 56 personer... hvad bliver det så ?
04. maj 2003 - 20:10 #10
matz >> du gav altså resultatet for 55/5 og ikke 5/55 :-)
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:10 #11
ups.. tastefejl.. hehe  sorry :)
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:11 #12
Luk dine gamle spørgsmål mens du venter på svar her
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:11 #13
men bare han forstod meningen med det :)
izemate Nybegynder
04. maj 2003 - 20:11 #14
hmm må ærlig indrømme det er nok lidt svært at forklare her på exp.dk der er ikke lige de helt vilde tegn muligheder osv.
hb5v6 Nybegynder
04. maj 2003 - 20:13 #15
jeps gjorde jeg.. men det er mere hvis du skal regne det præcist ud på et stykke papir.. hvordan gør man så..?
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:13 #16
Kik på dine uafsluttet spørgsmål hb5v6
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:14 #17
2 sek... så prøver jeg lige at lave noget som måske kan hjælpe dig :)
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:14 #18
Har du ikke en formel samling der står alt sådan noget jo i
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:15 #19
ikke alle kan forstå sådan en lrd :)
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:17 #20
næ du har nok ret matz :))

Synes bare man lærte det allerede i 1 klasse.

Nå men held og lykke med eksamen.

Lrd
doggy82 Nybegynder
04. maj 2003 - 20:17 #21
Det står sgu da ikke i en formel samling.
Men det står nok i hans matematik bog.
04. maj 2003 - 20:20 #22
Har lige prøvet at skrue noget sammen men kan simpelthen ikke forklare det, har du ikke en matematik lærebog du kan kigge i?
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:20 #23
Ja det står da i min gamle samling doh.
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:21 #24
Stykke 1: ( 5 / 90 )
90 kr. skal deles imellem 5 drenge.
Først så kigger du på det, og tænker over ved det muligvis kan være. f.eks, kan vi godt give 10 kr. til hver af de 5 drenge, så er der brugt 50 kr. Så mangler vi 40 kr.
Så kan du nu bare sige "hmm, hvad er 5 x 8" Det er jo 40. Det vil sige at så kan vi uddele 8 kr. mere til hver af de 5 drenge. Altså har de så ialt nu 18 kr. hver.
Ialt: 18 kr.
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:22 #25
Håber det er forklaret tydeligt nok :-/
doggy82 Nybegynder
04. maj 2003 - 20:23 #26
ROFL jeg har lige fundet en lommeregner vejledning:
http://www.multimediakontoret.dk/programmer/byg/FramePm5a05.html
- jeg ved godt det er spam, men det er sgu morsomt.
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:23 #27
Damn du forsøger matz..Respekt!!
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:24 #28
lrd >> :)) han skal jo lære det ;D
04. maj 2003 - 20:25 #29
Matz >> Du gør det altså omvendt det du forklarer er 90 / 5 bare lige så hb5v6 ikke kommer helt galt afsted, ellers udemærket forklaring :-)
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:26 #30
bertie >>> Hhee sorry igen :-/ jeg gør det tit hehe :(
lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 20:26 #31
Tror snart manden er mere forvirret end da jeg oprettede.LOL
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:27 #32
hehe jeg retter det lige til ;D
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:28 #33
Sådan her:

Stykke 1: ( 90 / 5 )
90 kr. skal deles imellem 5 drenge.
Først så kigger du på det, og tænker over ved det muligvis kan være. f.eks, kan vi godt give 10 kr. til hver af de 5 drenge, så er der brugt 50 kr. Så mangler vi 40 kr.
Så kan du nu bare sige "hmm, hvad er 5 x 8" Det er jo 40. Det vil sige at så kan vi uddele 8 kr. mere til hver af de 5 drenge. Altså har de så ialt nu 18 kr. hver.
Ialt: 18 kr.
04. maj 2003 - 20:28 #34
Jeg synes matz har forklaret det fint (bortset fra han vender det om) men det er altså ikke noget man bare lige kan skrive så hvis hb5v6 ellers har fulgt med i undervisningen så burde det da kunne hjælpe ham med at huske :-)
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:29 #35
hb5v6 >> bare sig hvis du ik fatter noget, så skal jeg nok prøve noget andet :)
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:30 #36
bertie >> hehe ja, eller han kunne tage noter i timen, så han husker det..
matz Nybegynder
04. maj 2003 - 20:33 #37
Du kan os sige det her:

Hvad kan du gange med før det går op i "90"

F.eks: 18 x 5 = 90

Altså Ialt: 18
hb5v6 Nybegynder
04. maj 2003 - 20:56 #38
hey gutter... tak for det hele men jeg har forstået systemet i det.. :P

men det er mere hvordan man opstiller regnestykket i fx.

638 / 142

håber i forstår...
04. maj 2003 - 21:03 #39
Tja i mine dage var det sådan noget:

      4,4.......<--Resten af decimalerne
    --------
142| 638
---- 568
    ---
      700
      568
      ---
      132
        .
        .
Fortsæt selv
doggy82 Nybegynder
04. maj 2003 - 21:08 #40
(kopier teksten og sæt den ind nede i tektstboxen her under)
I I
I I
I I
V V
mto Nybegynder
04. maj 2003 - 21:08 #41
Da jag gik i folkeskolen lærte vi at opstille det på følgende måde :

968 : 125 =  7, 744
-875
-----
930
875
----
550
500
----
  500
  500
------
    0   
Det skal forstås sådan : 125 kan gå op i 968 7 gange, det giver 875 og man har så 93 til rest. 125 kan ikke gå op i 93, så man sætter et komma og et "hjælpenul" bagved 93, så man har 930. 125 kan gå op i 930 7 gange og der bliver 55 til rest og sådan fortsætter man til man får nul tilstdst.
hb5v6 Nybegynder
04. maj 2003 - 22:37 #42
hmm i får jeres point for jeres indsats...
lrd Nybegynder
05. maj 2003 - 07:20 #43
Ellers tak :-)
Bare du blev klogere.

Lrd
bredker Nybegynder
05. maj 2003 - 19:46 #44
hvordan gik det så
lord-klaus Nybegynder
05. maj 2003 - 22:11 #45
lol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bredker Nybegynder
10. maj 2003 - 21:24 #46
lukketid
hb5v6 Nybegynder
17. juni 2003 - 12:26 #47
jeg fik 11 i mundtlig matematik :o)
17. juni 2003 - 22:34 #48
Tillykke...og skulle du så forklare noget om division?
Tak for points men matz og mto synes jeg også fortjener points for indsatsen, så jeg opretter lige et sp til det, så er der 5 til hver.
17. juni 2003 - 22:35 #49
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.