Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2003 - 12:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lovlig download af mp3 musik

Jeg søger et godt kommercielt site med lovlig salg og download af musik. Jeg søger mest ny- og ældre rock.
Avatar billede snowball Novice
01. juli 2003 - 12:59 #1
Avatar billede hcma Novice
01. juli 2003 - 13:06 #2
prøv at søge på Free +mp3
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
01. juli 2003 - 13:08 #3
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
01. juli 2003 - 13:08 #4
Det var et svar :)
Avatar billede Beach Mester
01. juli 2003 - 13:15 #5
Faktisk det samme som jeg selv ville sige. Det du skal passe på er de sites som skriver at det er lovligt men som absolut ikke overholder loven (det gør de fleste nemlig ikke!).
Men hvis du holder dig til de 2 nævnte sites så går du ikke galt i byen.

Et lille fingertip du altid kan bruge.... Finder du et link der lover free mp3 files, og du klikker på et track som enten henviser dig til et stykke software (eller andre mystiske ting du skal downloade først) eller at der pludselig popper 30 nye vinduer op, så glem det. Det er med 99,9999% sikkerhed IKKE lovligt.
Et andet fingertip du også kan bruge.... Er det kommercielt musik (gammelr rock) som tidligere er udgivet på vinyl eller cd, skal du "bare" gå ind på gruppens officelle site. Tilbyder de ikke her de samme tracks, så er det igen med stor sansynlighed fy fy, og du kan få fingerne i klemme hvis du "kommer til" at klikke på de forkerte ting!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
01. juli 2003 - 13:16 #6
Nævnte sits er dem som kommer fra snowball........
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
02. juli 2003 - 23:39 #7
Den største er den Apple lige har lanceret, men den er vist ikke mulig at bruge hvis man er PC bruger. Men Microsoft lancere hvis også en ligende site meget snart :) Endelig noget som gavner musikerne...

/MH
Avatar billede snowball Novice
03. juli 2003 - 07:30 #8
Ja, iTunes er stadig kun for Mac brugere.

http://www.apple.com/itunes/

Snowball
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2003 - 09:55 #9
Tak for svarene. Hvis vi skal bevare en levedygtig musikbranche, hvor salget alene sidste år er faldet med 40 %, er det altså nu, den enkelte bruger må gøre op med sit moralske medansvar og vælge de lovlige steder til download af musik filer.

/zurk
Avatar billede Beach Mester
04. juli 2003 - 10:12 #10
Må lige komme med en lille kommentar... Prøv at læse den her:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=107634
Det er desværre ikke muligt at gengive teksten, da der er @ på ordlyden:-)

Nej, det er ikke for at starte en diskution (eller er det?) men må da sige at selv om der er massere af gode tiver til at lovliggøre brugen af musik, så er der stadig så mange huller og problemer med dette at jeg kun vil give 1 point til TDC og 00,00 point til DR da man i meget lang tid har kunne købe enkeltnummere til download via mymusic.dk:-)
De kom nemlig til i indslaget at sige at det var dk´s første portal hvor man kunne købe...!

Problemet mener jeg ligger i 2 ting:
1/ Et band får 0.000000001 øre hver gang et enkelt nummer bliver solgt online. Resten skummer pladebranchen og så er det lige jeg spørger: Hvad skal vi bruge det til???
2/ Hvis du har 2 knapper på en side der siger download hvilken en vil du så vælge (med tanken om at dem der spiller ikke får noget ud af det!)? Den der koster 10,- eller den der er gratis???

Jeg bruger selv download af massere af ting som måske kunne købes i enkelte butikker i DK (måske min musiksmag ikke er danskere værdigt siden det er næsten umuligt at købe andet end mainstreem musik). Resten af mit musikbudget bruger jeg primært på at gå til koncert. Her får de rette folk nemlig koner for deres arbejde og ikke de forbandede "pladeselskabs-bosser" der sidder og spiser store lede frokoster hver dag på vores regning.

//Beach