Avatar billede jonasclub-p Nybegynder
22. december 2003 - 18:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Streg koder?

Hey jeg skal til at lave nogle kort som indeholder stregkoder. men jeg ved ikke noget om stregkoder. har fået afvide at man kan lave stregkoder i word med en special front. Men findes der nogle standart stregkoder som man skal bruge. Og hvis ja hvilke
Avatar billede timealert Nybegynder
22. december 2003 - 18:28 #1
Jeg tror ikke der findes en standart, med mindre du skal bruge en "rigtigt" stregkode til butikker osv.

Ellers så prøv her: http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/sub/shareware/html/0107.html
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 18:28 #2
Stregkode fonte, skal man købe, og hvilken du skal bruge kommer nok anpå den læser der bliver brugt.
22. december 2003 - 18:30 #3
Der gæølder de samme rregler i Word, som i PhotoShop, hvor du har oprettet et tilsvarende spørgsmål.

Stregkoder kræver en særlig stregkode-font, som ikke er standard i nogen Windows-version. Der kan downloades flere forskellige stregkode-fonte gratis fra nettet. Følg f.eks. det link du har fået i PhotoShop-spørgsmålet, eller søg efter Free BarCode Font, og du vil få mange links til tilsvarende fonte.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
22. december 2003 - 18:32 #4
DU kan hente forskellige stregkode-fonte på denne side:
http://www.labelhouse.dk/printbar.htm
Avatar billede krasmussen Nybegynder
22. december 2003 - 19:06 #5
Du kan sagtens generere stregkoder i Word e.a. - også uden licensafgifter. Der findes adskillige fonte og programmer rundt omkring på nettet som hurtigt kan løse opgaven for dig.
Når det er sagt, vil jeg alligevel anbefale dig at læse de 4 svar og kommentarer ovenfor igennem da faren ved share eller freeware fonte er, at de ikke overholder gældende standarder (CODE49, EAN128 etc.) De løser måske dit behov hér og nu, men du risikerer at der som at ........i bukserne på en kold vinterdag.
Husk også, at være opmærksom på din(e) outputenhed(er).

God arbejdslyst.
Avatar billede jonasclub-p Nybegynder
22. december 2003 - 20:13 #6
men er det lige meget hvilken stregkode jeg bruger. Kan alle stregkodelæser læse alle stregkoder
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. december 2003 - 20:19 #7
Jeg har et par gratis stregkode fonte, du er velkommen til at få, drop en e-mail adresse så sender jeg. Også til andre naturligvis
Avatar billede jonasclub-p Nybegynder
22. december 2003 - 20:25 #8
club-p@club-p.dk
club-p@ofir.dk

kan du ikke sende dem til begge 2

TAk for det
Avatar billede krasmussen Nybegynder
22. december 2003 - 20:38 #9
De fleste scannere / stationer / pistoler læser næsten alt, men der er varierende kvalitet afhængig af enheden og kvaliteten af stregkoden. Den bedste måde er, at teste med en halvkrøllet streg.
Der er til de gængse enheder et konfigurations med, hér kan du opsætte enheden antal chars som skal læses eller ignoreres, nogle kan ifb. med læsning chekke kontrolcifferet.....men det lyser som noget ud over din opgave
Avatar billede krasmussen Nybegynder
22. december 2003 - 20:43 #10
Det gik vist lidt hurtigt på tasterne - håber, at du forstod sammenhængen
22. december 2003 - 20:50 #11
Der findes forskellige typer stregkoder, og alle stregkodelæserer kan i princippet læse alle typer. De skal dog indstilles/programmeres til det.

Den stregkoder du kender fra de fleste varer i supermarkedet er en EAN-stregkode (normalt EAN-13) der består af 13 cifre.
2 for nationalitet
5 for leverandør
5 for varen
1 for kontrol
At stregkoden har kontrolciffer øger sikkerheden væsentligt.

Læs alt om EAN-stregkoderne på www.ean.dk
Avatar billede jonasclub-p Nybegynder
22. december 2003 - 20:57 #12
hvornår sender du det
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. december 2003 - 21:25 #13
første sendt, jeg leder lige efter den anden, der kan gode gå lidt tid, jeg har ikke rigtigt hoved med mig i dag
23. december 2003 - 20:24 #14
Er det lykkedes for dig?
Avatar billede mvh Nybegynder
17. juni 2005 - 11:47 #15
Er der nogen der kan tilsende mig fonten for EAN128 eller henvise til en site hvor den kan downloades som share eller freeware font?
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juni 2005 - 12:33 #16
mvh> Jeg har lige lavet stregkode projekt i vores virksomhed. Jeg brugte en del tid på, at undersøge markedet, og fandt ikke noget freeware font+tool, der kunne bruges.

Vi ente med at købe et developer kit (så må fonten også distribureres til 10.000 maskiner) til ca. $1500.

Du kan godt få blot en enkelt symbol font (ex. Code128) + nogle VB makroer til $100-$300.

Vi købte vores hos ID automation www.idautomation.com.
Tidligere har jeg brugt fra www.elfring.com, men her er licensreglerne ikke så flexible.

Husk at de fleste stregkoder har et kontrolciffer. Det letteste er, at bruge en VBA makro til at generere stregkoden. Alternativt kan du bruge færdige GUI tools, og blot kopiere et billede ind i Word - det kan gøres online flere steder, ex. her: http://www.barcodesinc.com/generator/index.php (dog ikke EAN13).

Normalt vil man i europa anvende to typer stregkoder symboler: EAN13 eller UCC/EAN-128.

EAN13 kan du betragte som et symbol der kun indeholder et unikt varenummer (jf. erikjuul's beskrivelse). Du skal i øvrigt have tildelt dit virksomhedsmarkedsføringsnummer af EAN Danmark. Det koster 3.500,- ex. moms. Herefter kr. 1.300/år ex. moms. Se mere her: http://www.ean.dk/home.htm - øverste link på siden er ansøgningsskema.

UCC/EAN-128 symbolet er et meget flexibelt symbol, idet man selv kan styre indholdet i stregkoden vha. såkaldte Application Identifiers (AI). Stregkoden er opbygget af en eller flere AI'er efterfulgt af data, ex.
AI 01 er et 14 cifret GTIN (Global Trade Identification Number). Dette kan være EAN14, 0+EAN13, eller andre (det skal blot foranstilles med 0'er, så det bliver 14 cifre).

I vores virksomhed (medico) bruger vi således informationerne: 0+EAN13, LOT, EXPIRE og Quantity - alt i en og samme stregkode.

På vores "simple" produkter (ex. præsentations CD) har vi blot EAN13 stregkode, da der ikke er nogle "variable" data (ex. udløbsdato).

EAN13 stregkode symbolet er i øvrigt det eneste, der kan anvendes ved udganskasser (POS systemer), ex. i butikker/supermarkeder. Det er det symbol, du typisk ser på konsumprodukterne.

Du kan i øvrigt købe "Stregkode mappen" fra EAN danmark. Den er meget anvendelig. EAN Danmark er i øvrigt meget hjælpsomme hvis du har spm. til stregkode mærkning.
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juni 2005 - 12:34 #17
PS: Vær opmærksom på, at man skelner mellem begreberne "Stregkode nummersystemer" (ex. EAN13) og "Stregkode symboler" (EAN13, UCC/EAN-128). Det kan forvirre lidt i starten, at navngivningen ligger så tæt.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
17. juni 2005 - 13:28 #18
Avatar billede ecodama Nybegynder
17. juli 2007 - 20:19 #19
Er der nogen der kan kort fortælle mig hvordan jeg får lavet en stregkode til bog ISBN 13 enten via et firma eller allerhelst via et progran hvor jeg ved at indtaste mit ISBN 13 nummer får en GIG eller JPG fil som jeg kan sætte ind i mit omslag til bogen.