Avatar billede bb_maze Nybegynder
23. januar 2004 - 14:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fra newton til kilo

Hejsa!

Ja, jeg har et meget simpelt spørgsmål: Hvad er 0,2 newton i kilogram?

På forhånd tak!

HYGGE
Avatar billede bb_maze Nybegynder
23. januar 2004 - 14:14 #1
Fandt det selv!
540 N=mass x 9.8 (on earth) => mass = 55 kg.

HYGGE
Avatar billede kbu Nybegynder
23. januar 2004 - 14:38 #2
(N). The newton is the basic metric unit of force, named in honor of Isaac Newton (1642-1727), who developed the laws of motion and gravitation.
One newton is a mass of 1 kilogram times an acceleration of 1 meter per second (sec) per second (1 N = 1 kg.m/sec2).
One JOULE equals 1 newton-meter: (1 J = 1 N.m =1 kg.m^2/sec^2).
Avatar billede bb_maze Nybegynder
23. januar 2004 - 14:59 #3
Øh... I følge dit er en newton = et kilogram. Men det er det jo ikke lige frem i mit?

HYGGE
Avatar billede kbu Nybegynder
23. januar 2004 - 15:23 #4
prøv Google:    define:Newton
her vil du få en masse helt klare definitioner.
også hygge til dig.
Avatar billede bb_maze Nybegynder
23. januar 2004 - 15:25 #5
Nåh ja! Hvor dum kan man være... Havde jeg helt glemt *-) Men tak for hjælpen!

HYGGE
Avatar billede bb_maze Nybegynder
23. januar 2004 - 15:26 #6
Dette må passe: 9.8N is approximately 1kg.

HYGGE
Avatar billede kbu Nybegynder
23. januar 2004 - 15:56 #7
Nej såenkelt kan man ikke sige det.
Newton er en kraft og kg. er en vægt.
1 Newton er den kraft der giver 1 kg. en masse på 1 kg en hastighedsforøgelse på 1 meter pr. sek.^2
Avatar billede kbu Nybegynder
23. januar 2004 - 15:57 #8
rettelse:
1 Newton er den kraft der giver en masse på 1 kg en hastighedsforøgelse på 1 meter pr. sek.^2
Avatar billede bb_maze Nybegynder
23. januar 2004 - 20:45 #9
Så vidt jeg ved kan man da godt bruge newton som en slags "vægt". Det lærte jeg i hvert fald i folkeskolen, og min fysik lære på htx har heller ikke nægtet det...

HYGGE