Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 16:13 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se min eksterne USB 2.0 harddisk

Hej med jer.

Jeg håber I kan hjælpe mig med følgende:

Jeg har lige installeret WinXP og har købt en ekstern USB 2.0 harddisk på 120 GB (kan ses her: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=65047). Jeg har tilsluttet den og WinXP fandt selv drivere osv. og ifølge WinXP skulle "the device is installed and working properly".

Jeg regner så med, at man skulle kunne se harddisken under My Computer eller stifinderen. Men det kan jeg ikke. Der var en lille CD med til harddisken, som indeholder verdens dårligste vejledning til "WinXP Partition and Format" af denne harddisk.

Der står bl.a. at man skal i Start > Settings > Control Panel > Administrative Tools > Computer Management > Disk Management for at finde den. Her skulle man efter sigende bare højreklikke på den og vælge "Create Partition" for at komme ind i en "Create Partition Wizard".

Jeg kan bare ikke se den eksterne harddisk i Disk Management.
Hvad katten gør man her?
Avatar billede pimpz Nybegynder
16. maj 2004 - 16:41 #1
Har du været inde i enhedshåndtering for at se om USB driveren bliver fundet ? Ellers instalere SP1 (Servicepack 1) og prøv igen.
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 16:52 #2
Hvis jeg går ind i device manageren har jeg 2 ting stående under "disk drives". Jeg går ud fra, at den ene er min interne harddisk og den anden min eksterne (listet som "ST312002 2A USB Device").

Under fanebladet Driver > Driver Details er listet 2 driver files, så jeg vil regne med at det er i orden.

Hvordan afinstallerer man SP1?
Avatar billede pimpz Nybegynder
16. maj 2004 - 16:56 #3
Det skal du ikke gøre !!
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 16:57 #4
Hehe, sorry. Jeg havde læst det som "ellers afinstallér SP1"
Avatar billede pimpz Nybegynder
16. maj 2004 - 16:57 #5
Prøv hellere fjerne alt som vedrøre din usb HDD i enhedshåntering og start så maskinen op igen...
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 17:02 #6
Jeg tror jeg har SP1.

Når du siger "fjerne alt hvad der vedrører USB hdd", gælder det så også alt det som står under "Universal Serial Bus Controllers"? Der har jeg nemlig en masse ting.
Avatar billede pimpz Nybegynder
16. maj 2004 - 17:06 #7
Arrrhh tror du skal lade den være .... ved mindre du ligger inde med dine bundkort driver ! ahr du ikke mullighed for at prøve din USB HDD på en anden pc ?
Avatar billede pimpz Nybegynder
16. maj 2004 - 17:09 #8
Når du siger >jeg tror jeg har SP1> så kunne det godt tyde på du ikke har resten af updateringerne fra microsoft. Det er altid en god idé at have et fuldt opdateret system.
Avatar billede script Nybegynder
16. maj 2004 - 17:16 #9
Kører du visual pc?
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 17:56 #10
jeg har lige prøvet at lave en Windows Update, men får at vide at der ikke er nogen vigtige opdateringer. Jeg regner med, at jeg ville få at vide mht. SP1 hvis jeg ikke havde den allerede?

hvad er visual pc?

jeg har ikke umiddelbart mulighed for at prøve min hdd på en anden pc. den duede ikke til min egen computer (ca. 3 år gammel) først, så jeg købte et USB 2.0 PCI adapter kort og satte i.
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 18:03 #11
En anden ting, som måske kunne være nyttig at vide i denne forbindelse:
Inden jeg installerede XP lånte jeg en ekstern USB 1.0/1.1 harddisk til at tage backup på. Når jeg plugger den i computeren kan jeg se den i My Computer sammen med mine andre drev med det samme, uden at jeg behøver at gøre noget som helst for det.
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 18:15 #12
Jeg har lige kigget i Start > Settings > Control Panel > Administrative Tools > Computer Management > Disk Management.

Der står nu:
- Disk 0: drev C, D, E og F (som min interne hdd er partitioneret i) under disk 0 (40 GB).
- Disk 1: 31,49 GB unallocated).
- Disk 2, som er den USB 1.0/1.1 hdd jeg havde lånt
- CD-ROM: drev G på min hdd.

Jeg vil umiddelbart gå ud fra, at disk 1 er min egen eksterne USB 2.0 hdd. Men hvis det er dét, hvorfor siger den at der er 31,49 GB unallocated, når harddisken er på 120 GB?
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 18:45 #13
hvis du højreklikker på denne computer og vælger egenskaber, skal der stå SP1 lige under system versionen, gør der det?
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 18:49 #14
yerp, der står service pack 1
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 18:53 #15
når du har sat disken i, så prøv at gå ind under administrer - diskhåndtering (egenskaber for denne computer) og se om den findes derinde.. hvis den gør, kan du højreklikke på den og vælge importer. Det skal man sommetider med alm diske, men ved ikke om det virker på en usb-disk.
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 18:56 #16
jeg har sat disken til og været inde i diskhåndtering. den er dér og jeg har lavet en partition på den og formatteret denne.
problemet er nu, at der inde i diskhåndtering står, at den eksterne harddisk er på 31,49 GB, når den i virkeligheden er på 120 GB.
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 18:57 #17
31,49 GB var det, som partition wizard'en selv angav som det højste antal GB til partitionen.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 18:57 #18
ups, kan se at du har været derinde.. hvis det er et usb2 pci-kort du bruger, så har jeg selv meget dårlige erfaringer med det, det kan være du skal kigge efter en nyere driver til det kort.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 18:59 #19
hvad er det for et bundkort du har? hvis det er gammelt, kan det være du skal opdatere din bios.
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 19:07 #20
Jeg ved ikke hvad mit bundkort er for et. men min maskine er ca. 3 år gammel.
Hvordan opdaterer man BIOS'en (udførlig beskrivelse ønskes, da jeg aldrig har gjort dette før). Og hvilken effekt kommer det til at have på resten af, hvad der ligger på maskinen?
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 19:12 #21
det kommer ikke til at påvirke noget på din maskine, men for at kunne opgradere din bios eller se om dit kort understøtter store harddiske, er du nødt til at finde ud af hvad dit bundkort hedder.. har du overhovedet installeret chipset driverne til kortet?
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 19:15 #22
du kan måske se hvad det er fo et ved at kigge under tilbehør - systemværktøjer - system oplysninger, ellers må du åbne kabinettet og kigge på kortet, der plejer at stå hvad det er for en model og navnet på producenten.
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 19:41 #23
Chipset drivere? Jeg har brugt den CD der fulgte med PCI adapter kortet. Men WinXP havde allerede fundet de drivere selv inden jeg satte CD'en i.

Jeg kan se min BIOS version i System Information som du sagde, Nopsen. Versionen er fra februar 2001. Det er en Dell 4100 jeg har, og der findes noget BIOS opdatering på Dell's support side. Jeg er dog meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Se selv:
http://support.euro.dell.com/dk/da/filelib/system.asp?sid=DIM_PNT_P3C_4100
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. maj 2004 - 19:57 #24
Hmm... windows xp kan ikke selv lave fat32 partitioner over 32 Gb. Kan det være det der giver begrænsningen her ?
Kan du prøve at tilslutte den til en win 98 maskine og fdiske og formatere den i denne ?
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 19:59 #25
Mit kort er et D-Link 2-port USB 2.0 PCI Adapter kort.
Avatar billede starbotz Praktikant
16. maj 2004 - 20:04 #26
Hej Tonny :-)

Hmm, umiddelbart kunne det da godt lyde lidt som det du siger med 32 GB, når nu min harddisk siger at der kun er 31,49 GB på.
Jeg har ikke nogen Win98 maskine jeg kan teste det på, desværre. Jeg kender vist slet ikke nogen, som kører Win98 :-(
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 20:05 #27
du skal installere de chipset drivere der findes til dit bundkort, det er ikke nok at windows har fundet det, det kører aldrig optimalt, men hvis du skal ha pertitioner over de 32 gb, skal du formatere den som NTFS og ikke FAT32.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 20:18 #28
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2004 - 20:29 #29
Man kan sagtens formatere en 32+ gb med FAT32 (mener at man kalder det "force format").. hvis man ikke via højreklik i "denne computer", kan det via Diskhåndtering (se 16/05-2004 18:15:09).. højreklik på drevet og vælg formater.. så kan du vælge FAT32..

Jeg har formateret en 40 gb med FAT32 på en xp, via diskhåndtering, fordi den ikke kunne formateres via denne computer.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 20:35 #30
Jeg mener ikke man kan lave en partition på 200 gb med fat32.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2004 - 20:38 #31
Jeg har en eksterne Maxtor DM9 Plus på 160 GB, i FAT32 format.. det er via en ADS USB 2.0 Drive kit ( http://www.adstech.com/products/USB_2_Drivekit/intro/USB804intro.asp?pid=USBX-804 )
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2004 - 20:50 #32
PS: Jeg bruger et Sandberg "USB 2.0 for Laptop"-PCMCIA kort (mener at det var billgt)..

Jeg mener at man skal ha' installeret både PCMCIA-kortet og USB Drive Kit driveren (ekstern boks), inden man sætter boksen til computeren..

Det står der vist i manualen, som jeg ikke lige kan finde.. manualer er jo noget man sætter under bordbenet, for at bordet ikke vipper ;-)

De der 160 gb kunne ses på både 98 og XP.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. maj 2004 - 20:55 #33
Jeg udtrykte mig ikke klart mht fat32 begrænsningen i xp. Xp kan ikke selv OPRETTE fat32 partitioner over 32 Gb, men kan sagtens bruge større fat32 partitoner og også formatere dem. Det er kun selve oprettelsen af partitionen man ikke kan gøre.
Derfor rådet mht at fdiske og formatere i en 98 maskine.

Hvad er det for en harddisk der fulgte med sættet ? På nogle hd'er kan man sætte en jumper på, og derved aktivere noget der får hd'en til at lade som om den er på 32 Gb. Se f.eks. her: http://www.hitachigst.com/hdd/support/cabling/deskstar4.htm
Check lige at det ikke er sådan på din, og skriv evt den præcise mærke og model på harddisken, så vi kan checke hvordan jumperindstillingen skal være.

Jeg tror ikke begrænsningen ligger i din bios, idet du allerede kan se en 40 Gb hd deri. Men det skader ikke at opdatere bios'en.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. maj 2004 - 20:57 #34
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2004 - 21:52 #35
heheh.. MS har også sagt at man ikke kan installere IIS på XP Home, kun på XP Pro..
Avatar billede starbotz Praktikant
18. maj 2004 - 08:57 #36
Jeg fandt løsningen på problemet igår (mandag). Jumper indstillingerne var sat til "limit drive capacity" (se her: http://www.seagate.com/support/disc/images/useries6family.gif).

For en sikkerhedsskyld tog jeg den med hen til én af mine venner, som fik ny maskine for få måneder siden, så jeg kunne være sikker på at motherboardet ikke var for gammelt. Her partitionerede og formatterede den uden problemer og da jeg kom hjem med den kunne jeg således se harddiskens fulde kapacitet.

Jeg vil gerne give point til pimpz, nopsen og tonnybrandt, så hvis I lige gider lave et svar vil jeg fordele mellem jer som tak for jeres udmærkede assistance.
Avatar billede starbotz Praktikant
18. maj 2004 - 08:57 #37
Mærkeligt egentlig, at de jumper settings pr. default er "limited drive capacity"...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. maj 2004 - 09:13 #38
Helt enig. Det er helt unormalt. Jeg tror aldrig jeg har modtaget en harddisk hvor jumperindstillingen fra fabrikken var sat sådan.
Her er mit svar :-)
Avatar billede starbotz Praktikant
18. maj 2004 - 12:36 #39
Nå, hehe nu fik tonnybrandt alle points.
Fatter ikke helt det her pointtildelings/luk-spørgsmål system.

Well, det er vel fair nok siden det var ham der skrev at jeg skulle tjekke min HDD's jumper settings, hvilket var dét, der viste sig at være problemet.

Tak for hjælpen :o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. maj 2004 - 12:41 #40
Velbekomme og takker for point *s*
Avatar billede pimpz Nybegynder
19. maj 2004 - 09:49 #41
Det går skam nok.... jeg faldt i søvn :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. maj 2004 - 16:15 #42
..man kunne jo også oprette et ny spm i denne kategori, med titlen "points til nopsen og tonnybrandt", til 66,67 (rundet af) points :-)

De har jo trods alt skrevet en nogle nyttige ting :-)
Avatar billede tinem Novice
08. februar 2005 - 12:47 #43
Hej starwarsboots

Måske kan du hjælpe mig med mit problem der lyder nogenlunde som dit? Prøv at læse her http://www.eksperten.dk/spm/587132.

Jeg forstår bare ikke det som du skriver nedenfor:
>>Jeg fandt løsningen på problemet igår (mandag). Jumper indstillingerne var sat >>til "limit drive capacity" (se her: >>http://www.seagate.com/support/disc/images/useries6family.gif).