Avatar billede ducks Nybegynder
05. april 2005 - 18:59 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Hvor sidder backslash

Hej, jeg sidder her med min nyindkøbte iBook og det er efterhånden mange år siden jeg sidst brugte Mac. Jeg er løbet ind i et problem, hvordan laver man en backslash? Altså den omvendte af / jeg kan ikke få øje på knappen på tastaturet og det er heller ikke lykkedes mig at gætte mig frem til den rigtige knap.

En lille ting mere, er der en form for delete knap?

(det er en iBook G4 12'')
Avatar billede straszek Praktikant
05. april 2005 - 19:02 #1
alt + shift + 7
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2005 - 19:03 #2
alt+shift + slash

Burde væred den?
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2005 - 19:04 #3
Citat:

Det er som regel simpelt - især i dette tilfælde:
En "forward slash" kan du jo se på tastaturet er shift+7 - og er det ikke nærliggende at betragte en "backslash" som et alternativ til førstnævnte? Og derfor tilføje alternativtasten.

Rigtigt mange steder på en Mac vil du se at alt giver et alternativt resultat - i Finder kan du lukke et vindue ved at trykke æble+w - alternativet er her at lukke alle vinduer (æble+alt+w).

I OS X kan du ved at trykke på alt-tasten mens du har en menu åben se hvilke punkter der ændrer sig med alt nedtrykket - som ovenfor i Finders File-menu vil du se at "Close Window" ændrer sig til "Close All" når du trykker alt ned.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
05. april 2005 - 20:17 #4
DELETE (den fra det nummeriske tastatur)
finder du ved at holde "fn" (nederste venstre hjørne) nede, mens du taster "6"

Læg mærke til at nederst i højre hjørne på "6" finder du den funktion der er gældende på 18-20 taster
-hele det nummeriske tastatur finder du højre skråt ned fra "6" (og på "7","8" & "9")
Avatar billede kado Nybegynder
05. april 2005 - 21:44 #5
1. Er det system 9, så vælg Tastatur i Æblemenuen, her kan du se alle tilgængelige tegn med diverse kombinationer.
2. Er det system 10,xxx, så gå i Systemindstillinger, vælg International, vælg Tastaturmenu og sæt flueben udfor Tegnpalet, så kan du i Menulinien vælge Tegnpalet og her se genvejene.
3. Er det system 10.3.8 gør du som under ptk. 2, men du kan her vælge istedet vælge Tastaturfremviser, så har du samme mulighed som under pkt. 1.

/kado
Avatar billede Haddoc Praktikant
14. november 2016 - 21:23 #6
ctrl + <> tasten og engelsk keyboard virkede for mig.
Avatar billede Tamara Praktikant
03. april 2019 - 06:36 #7
Er det system 10,xxx, så gå i Systemindstillinger, vælg International, vælg Tastaturmenu og sæt flueben udfor Tegnpalet, så kan du i Menulinien vælge Tegnpalet og her se genvejene.
Avatar billede Tamara Praktikant
04. april 2019 - 08:38 #8
Er det system 10.3.8 gør du som under ptk. 2, men du kan her vælge istedet vælge Tastaturfremviser, så har du samme mulighed som under pkt. 1. https://ttrockstars.org/