Avatar billede Slettet bruger
15. september 2005 - 21:58 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laver man en brøk?

Hej
Er det muligt at lave en brøk i Excel regneark ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2005 - 22:01 #1
Det kommer an på hvad du mener. det er muligt at skrive en brøg med Equation editor i alle officepakkens programmer herinder excel. og det er muligt at udregne brøker i excel

Hvis du vil have et program der både kan skrive brøker korrekt og udregne resultatet skal du have et decideret matematik program som Derive eller Mathcad
Avatar billede s_kjaer Praktikant
15. september 2005 - 22:08 #2
Under Formater--> celler kan du sætte den til at skrive som brøk - Er det det du mener?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
15. september 2005 - 22:10 #3
Ja, du skal blot formater cellen som en brøk under "formatere celler".
Så vil Excel selv forkorte udtrykket til kortest mulige brøk, og skrive denne som en brøk i cellen.

Hvis du f.eks. skriver =4/8 vil der i cellen komme til at stå "1/2".

Så, hvis du vil have et resultat vist som en brøk, så skal du blot formatere cellen som en brøk.

mvh.,
Pistolprinsen
Avatar billede s_kjaer Praktikant
15. september 2005 - 22:11 #4
Bufferzone--> Excel kan altså godt regne med brøker, hvis celleformatet bare er sat rigtigt op.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2005 - 22:14 #5
s_kjaer>det må jeg straks prøve
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2005 - 22:16 #6
ok så har jeg lært noget nyt idag. Med en brøk mener jeg dog to tal adskildt af en vandret streg og det kam nam med Equation editor, men det andet er også godt at kunne
Avatar billede s_kjaer Praktikant
15. september 2005 - 22:19 #7
Ok - man kan stadig ikke få den vandrette streg ind i længere brøk stykker. Det kan da godt ske, at jeg har misforstået spm. Vi for at se, hvad han mener.....
Avatar billede s_kjaer Praktikant
15. september 2005 - 22:39 #8
Jeg er lige kommet tanke om hvordan jeg løste problemet i en skabelon engang:

I række 1 lavede jeg en nedre celleramme og sænket skrift, og i række 2 lavde jeg hævet skrift. Elementerne til brøken blev så sat ind i andre celler, og kom ind på brøkstregen ved hjælp af funktionen sammenkædning. Formlens resultat blev udreget ud fra indtastningsfelterne.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. september 2005 - 06:13 #9
Er det er vandret streg i brøken du ønsker, så er det vil bare at splitte brøken op i en tæller og nævner.
Derefter skrive disse to i hver sin celle ovenover og nedenunder hinanden, adskildt af en vandret streng i rammen fra celle-formateringen - alternativt som en understregning af tælleren.

mvh.,
Pistolprinsen
Avatar billede s_kjaer Praktikant
16. september 2005 - 08:21 #10
Pistolprinsen--> Flot omskrivning af min kommentar kl. 22.39.46.... ;-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. september 2005 - 12:55 #11
Kjær --> Hmmm, de ser ud til at ligne hinanden lidt, men jeg forstår ikke, hvor funktionen =SAMMENKÆDNING() kommer ind???

Den er da ikke nødvendig???

mvh.,
Pistolprinsen
Avatar billede s_kjaer Praktikant
16. september 2005 - 16:06 #12
Sammenkædningen er nødvendig, hvis du både vil vise tæller og nævner med +, - og lign, og samtidig vil have den til at regne.
Nu er det bare lige svært at vide hvad rapsac egentlig mente, da han er noget tavs.....
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. september 2005 - 17:17 #13
Ja, okey, på den måde - jeg tænkte helt og aldeles alene i at vise brøken....

mvh.,
Pistolprinsen
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 19:58 #14
ville bare høre om man kunne regne med brøker (ikke '/') på ét felt