Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 00:34 Der er 39 kommentarer og
3 løsninger

hvordan kommer man af med fluer

Hej

jeg har et mindre problem og det består i at jeg har mange fluer i mit ene værelse hvor min pc står samt ved siden af i mit soveværelse.

Og her igår og idag er de gået totalt amok. Der er sindsyg mange fluer i mit pc rum nu. Det er helt overdrevet hvor mange der er. Det er sådan at når jeg sætter mig så er det en stor sort sky der flyver.

Men jeg kan bare ikke komme af med dem.

Jeg har hængt sådan en flue/klister dims op og fra igår til idag er den helt fyldt så der kom en ny op. Den er allerede halv fyldt. Og så har jeg sådan en 230V dims som der skulle dræbe dem også.

Men der er alt for mange til de kan følge med.

Så ville jeg høre om der var nogen der havde et super middel til at få dem væk?

Jeg bor i et gammelt bundehus på landet hvis det har noget at sige.

Men væk skal flyerne sku lige meget om det koster tusin vis af kr.

Nogen der kan hjælpe?

Mvh Kim
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 00:37 #1
ved at fjerne sourcen, dvs det sted de komemr, fra, nedlagt landbrugs ejendom eller stadig dyr  ?
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 00:40 #2
nedlagt for over 50år siden. Og den gang var der køkken hvor jeg har mit pc rum nu.

Men problemmet er snart løst i mit pc rum da jeg flytter pc ud i stuen. Men når der så skal være børne værelse her for barnet jo spat af dem. Samt jeg for spat i soveværelset lige ved siden af.

Vi har en hund og kat, samt 2 marsvin som har deres bur her inden i pc rummet.

Men jeg ved ikke hvor flyerne kommer fra. Men har fået at vide af onkel at den gang min farmor havde syg rum i begge de to rum der havde de også problemmer med flyerne.
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 00:42 #3
Bare her de sidste 10 min er jeg gået amok og slået fluer ihjel. Og når jeg så kigger på mit computer bord samt på gulvet kan jeg ikke engang tælle til så mange der ligger der. Det er helt vildt mange der er. Når man smækker dem kan man ramme mellem 2-4 fluer på en gang (hvis det da ikke lige var fordi at hunden har smidt halv delen af flue smækkeren)
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 00:43 #4
lyder meget mystisk, men er sikker på der et eller andet sed på ejendommen er et lækkerbidsten set fra en flues øjne *G*
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 00:51 #5
hehe... ja nu er det så min farmor der har haft huset de sidste 45 år eller sådan noget og nu har min onkel det i stedet. Men de siger der altid har været problemer med fluer i denne ende af huset. Men igår og idag er det blevet for meget.

Så hvordan kan man komme af med dem uden at skulle smække dem ned alle sammen (hvor efter man aldrig bliver færdig da der kommer nye til) og vaske hele rummet ned efter flue dims på loft og væggene
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 00:54 #6
hvis det kun er 2 rum, så rpøv med tape i diverse samlinger, så burde du kunne finde ud af hvor de kommer fra, og på den måde lokalisere problemet
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 01:16 #7
hmm det er lidt svært for ikke at sige umuligt.

Hvis man står i køkkenet. Så går men lige ind i pc rummet. Der er ingen dør imellem. Når man så står i pc rummet drejer man 90" til venstre så går man ind i soveværelset. Der er heller ingen dør i. Kun et gardin samt et spejl. Når man så står i soveværelset drejer man 90" til venstre der er der så en dør ud til vores oliefyr. Den dør er så lukket men i bunden er der 2-3 cm åben på grund af luft. I oliefyr rummet drejer man så 90" til højre hvor der så er en dør der åbner op til haven. Men oliefyrs rummet kommer vi aldrig i.

Så det er svært at lukke af og se hvor de kommer fra.

Er der ikke noget super anti flue middel?
Avatar billede sardinen Nybegynder
16. oktober 2005 - 02:00 #8
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 02:02 #9
jeg ved jo ikke hvor flue boet er, og jeg kan vel ikke sprøjte hele værelset til med det?
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
16. oktober 2005 - 08:37 #10
Hej

Jeg har samme problem med fluer, men jeg har fundet det middel der hedder BIO og kan købes i brugsen.
Du sprøjte det rundt i det værelse du har problemmer, så ligger der så et lag af BIO, når fluerne så lander, der hvor du har sprøjtet, går der ikke lang tid før de falder om.

Du skal ikke lufte ud efter du har brugt det. Det kan holde ca. 14 dage.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
16. oktober 2005 - 11:09 #11
Hej Kim

Prøv med staldchok når du forlader rummet i længere tid, derefter skal du lede efter kilden til fluerne. Fjern deres levevilkår, dvs. alt det de kan finde på at spise.
Den klistredims du har er vist en med tiden en ulækker sag.
Fluenet er en mulighed i vinduer og evt. døre.
Som du ved bor jeg på landet nu på 4. år vi bruger elektriske flueristere, ikke den fra Harald Nyborg men en med 2 store blå neonrør i og elnet foran, det virker, men bedst om natten.
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
16. oktober 2005 - 11:31 #12
jeg ville lave en total hovedrengøring af især dit computer rum. så ville jeg hvis findes sprækker ind i vægge, få spartlet dem til. og hvis du ikke har noget imod frisk luft, så luft ud reglmæssigt da en computer laver en god varme, som fluer elsker. Sæt evt et fluenet op ved vinduet hvis du tror de kommer ind der når der udluftets.
Sprøjt alle hjørner, kanter osv med insekt dræber spray.

Og hvis du har gammel service stående og en skraldespand med affald i, få det fjernet. ryd ud hver aften du går fra rummet.
Avatar billede salanti Nybegynder
16. oktober 2005 - 11:41 #13
Har du husket at tage din medicin :-)
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 11:44 #14
kasperjensen kan nu godt se det sjove i du faktisk skriver det vi andre har skrevet flere gange og så lægger det som svar *G*
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
16. oktober 2005 - 12:06 #15
godt for dig at du kan se det ;)
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 12:50 #16
Hej

Jeg har ingen affalds spand/papir kurv her inden. Den skrale spand der er tættest på mig står 7m fra mig som er ude i køkkenet. Jeg har ingen madrester elller andre ting her inden med hensyn til mad/drikkelse ud over tomme sodavands flaske hvor skrue låget er skruet på. Ellers er der kun papir samt en masse ledninger og så lige mine askebære. Værelset er blevet gjort fuldstændigt rent. Men ved sådan et gammelt hus som dette som har stået mere eller mindre ubeboet (ud over en kat) i ca 3-4 år så der er mange edderkopper. Men de tager dem sku heller ikke.

Mine vinduer er lukket men lufter ud meget oftet da jeg jo er ryger.

Men ved min vindues kram er der ikke lukket af mellem beklædning og så vinduet da de ikke nåede det da de satte vinduer i.

Men det mystiske er at det kun er mit pc rum samt soveværelse hvor de fluer er. For hvis man tager køkkenet, spise stuen, gangen, stue 1, stue 2, toilet, trappe, og begge rum på første sal. så er der måske 1 max 2 fluer.

Men ville de sige at det beste middel under mine omstændigheder er sådan en kæmpe stor elektrisk neon rør som man bruger på resturanter (staveplade)
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
16. oktober 2005 - 12:52 #17
"er det dig, tag det daglige bad?" høhø.. arj for sjov..
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 13:00 #18
tja jeg ved det sku ikke. har også prøvet at gå ud og tage et bad (selv om det kun var et par timer siden jeg sidst gjorde det) men det hjalp sku heller ikke.

Nordicwolf - Men hvor kan man købe sådan nogen ordentlige nogen henne? Bruger ikke mine pc om aften da jeg arbejder nat. Så hvis den kunne stå og dræbe fluer hele natten ville jeg være glad.
Avatar billede salanti Nybegynder
16. oktober 2005 - 13:40 #19
hvad med biologisk bekæmpelse frem for alle de giftstoffer? Køb et par frøer! En håndfuld edderkopper! Et par ørreder i en bowle! Eller anskaf dig en minirobot der spiser fluer og omdanner den organiske energi til elektricitet til din computer: http://www.msnbc.msn.com/id/5941187/
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 15:34 #20
salanti - Tja det kunne man. Hvis jeg køber frøer så tager kæresten og leger med dem da hun syntes de er søde. Så dør de jo hurtig. Edderkopper dem har jeg sku alt for mange af, og kæresten går helt kold når hun ser edderkopper. Men kunne være med ørreder eller en robot :-p

Men skod. Den klister flue dims jeg hængte op i nat da jeg skrev her inden. Den er helt fuld.........igen........... og der er stadi lige så mange fluer selv om jeg brugte 10-15 min at slå fluer ihjel.

Hvorfor findes der fluer :-o
Avatar billede sardinen Nybegynder
16. oktober 2005 - 15:37 #21
http://www.flybusters.com/
Jeg ved ikke, om man kan købe sådan noget i Danmark
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2005 - 16:01 #22
Alle raske knægte fra landet ved da, at der skal en ordentlig omgang gift til. Køb noget i en spraydåse, følg anvisningerne på dåsen som nok siger, st du skal sprøjte mens du går gennem rummet. Så fordeler giften sig i rummet og når du så kommer tilbage en halv time senere er bæsterne døde. Så er det bare frem med støvsugeren, og hold så øje med, hvor der kommer nye fluer fra. Hvad med naboerne, har de en stald fyld af dyr, for så kommer fluerne måske derfra. Jeg har også selv oplevet, at fluerne kom ind ved vinduerne om efteråret, måske fordi de ville overvintre i sprækkerne mellem karm og mur, etc. Så prøv at åbne dine vinduer og se om der sidder en masse fluer og venter på at komme ind. Hvis det er tilfældet kan du sprøjte med den BIO-spray der nævnes ovenfor. Det virker fortræffeligt.
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 16:14 #23
Der er ingen af naborne der holder dyr ud over hund og kat.

Med hensyn til mine vinduer så er det ikke derfra. Så meget ved jeg da jeg har tjekket det ud.

Men jeg kan så heller ikke bruge alt muligt farligt gift da min kæreste er gravid og ikke må indånde diverse mystiske ting.

Men mytisk er at fluerne ikke er ved marsvinénde men over pc bordet. Står i vært sin ende af værelset. Værelset er 3.5 m langt og 2.5 m bredt.

Jeg har prøvet at tjekke efter hvor de kommer fra men kan sku ikke finde ud af det.

Tja dette er et rimmelig faktisk rigtig stort problem.
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 16:15 #24
sardinen - hvad er det for nogle dimse på linket? (mit engelske er ikke lige så godt pt.)
Avatar billede salanti Nybegynder
16. oktober 2005 - 16:27 #25
Måske vi skulle starte med at få nøglet de der flyvende bæster - det gør det lidt nemmere at vejlede i hvordan du slipper af med dem! Kan du ikke poste et billede af en flyver? Er det spyflyer, bananfluer, flyvemyrer, klyngefluer, møl. Hvis det er møl, så duer det ikke at slippe frøer løs i værelset, de kan nemlig ikke lide møl.

Citat www.123skadedyr.dk
"I den forgangne sæson var det helt store problem - klyngefluer...  Klyngefluen holder for det meste til i mørke rum, dette være sig kældre, udhæng eller lofter.  Klyngefluen er en anelse mere behåret og længere end den almindelige flue og samtidig er den mere doven.  Man opdager dem ved at de samles i store mængder i vinduer og på husmure (syd / vestvendte ), hvor de sidder og suger solvarmen til sig.  Klyngefluer lægger som andre fluer deres æg i revner og og mørke gemmer, dette er ligeledes grunden til, at de forefindes inde i selve boligen, da æggene kan være lagt bag loftslister, således fluerne søger nedad og mod lyskilder som vinduer."
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
16. oktober 2005 - 16:31 #26
Få fat i en "pest controller" sådan en så jeg i aktion da jeg boede i usa. Hehe.. han gik ind i huset i månedragt med en kæmpe sprøjte på ryggen og partneren havde en anden beholder med.. men hele huset blev "afluset"  ikke andet end at der skulle gå noget tid før min genbo skulle gå ind i huset, og hun måtte sove hos noget familie. og kom tilbage næste dag og luftede ud i et lile døgn, fik huset gjort rent af nogle prof, og så var hendes hus det reneste i hele nord californien...
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2005 - 16:45 #27
Fluer lever jo ikke ret længe, så for at en bestand skal kunne opretholdes, kræves der et sted hvor de kan lægge æg. Det kunne sikkert godt være hos dine marsvin. Hvis du ikke skifter deres halm ofte, vil fluerne kunne lægge deres æg der. Kan du ikke sprærre de forskellige rum af med nogle lagener, så du bedre kan indkredse kilden?
Avatar billede salanti Nybegynder
16. oktober 2005 - 16:49 #28
Ja fluerne kunne sagtens komme fra marsvinene. Du kan evt prøve at lægge dem i fryseren et par timer, det burde slå alle flueæg ihjel.
Jeg havde engang en ildelugtende guldfisk, den frøs jeg i lidt vand i en pose - siden har den ikke lugtet. Og den har heller ikke krævet mad siden
Avatar billede varmeskud Praktikant
16. oktober 2005 - 18:24 #29
okay viste ikke der var flere forskellige flue arter.

Har taget to billeder.

www.togforum.dk/k.JPG
www.togforum.dk/l.JPG

Så ved jeg ikke hvilken de er.

Gravlen af huset vender mod syd hvor begge værelser ene væg er gavlen.

Men ved ikke hvordan jeg skal finde ud af at lukaliser dem da de flyver over det hele
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
16. oktober 2005 - 20:32 #30
Den vi bruger i køkkenet er fra Bent Brandt de har dem på deres hjemmesider til omkring en tusse med moms og rørene holder i mindst 3 år, den vi har er 3 år og vi har lige haft service på den.
Her bliver bakken tømt næsten hver dag der ligger nok omkring 20 lig om dagen, men nu er det jo på retur, i højsæsonnen er det meget mere.
Den vi har dækker omkring 30 - 40 kvadratmeter, og virker som sagt bedst om natten.

Skal ddet være kemi, brug brugsen eller staldchock
Avatar billede sharkman Nybegynder
16. oktober 2005 - 23:37 #31
Du skal lige høre mit gamle husråd - jeg bor selv på landet, ca. 300 m fra en stor gylletank: Om aftenen, når fluerne begynder at falde til ro og sætter sig på loftet, tager du et alm. ølglas og fylder 1 - 2 cm husholdningssprit i bunden. Så fører du i en rolig bevægelse ølglasset op mod fluerne, en ad gangen, de besvimer og falder ned og drukner i sprittet. Hvis ellers du kan nå op til loftet, vil det tage 15 - 20 minutter at gå det meste af huset igennem. Ingen gift og ingen fluesmat.
I yderdørene er det en god ide at hænge sådan nogle dimser med små ringe, så fluerne ikke bare lige kan flyve uhindret ind. De fås i Ikea til 75 kr.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2005 - 14:45 #32
som tidligere skrevet gå rummet igennem for sprækker og revner og tætn dem med spartel eller silicone

ellers tøm rummet og gå alt igennem og rengør alt

kunne det være en død mus eller lign i en hulmur der tiltrækker dem ?

har du tjekket på loftet der ikke ligger en mus eller lign deroppe ?
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. oktober 2005 - 19:17 #33
Hej

Undskyld jeg ikke har fået skrevet.

Men har haft travlt med at flytte mit pc rum ind i stuen.

på loftet er der ingen døde mus.

Men når jeg går igennem rummet så er der vist næsten ingen fluer nu. Og der er heller ikke i stuen. Så det var rigtig dejlig at ikke sidde på hånden fuldt af fluer når man sidder ved pc samt at ens skærm næsten var dækket af fluer.

Men hvordan med point?
Avatar billede screem_brille Novice
27. oktober 2005 - 19:29 #34
bed dem du vil give point om at lægge et svar ;) (det er nok det nemmeste)
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. oktober 2005 - 19:33 #35
tja.

Dem der har kommet med ting og gode råd ;-)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
27. oktober 2005 - 20:30 #36
;-) jeg har rigeligt
Avatar billede screem_brille Novice
27. oktober 2005 - 20:33 #37
svar (gider ikke læse tråden igennem igen, så har jeg ikke skrevet noget brugbart, så afviser du bare ;) )
Avatar billede varmeskud Praktikant
29. oktober 2005 - 12:23 #38
Her er der lidt point til delling og god weekend
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. november 2005 - 15:54 #39
Hej

Syntes lige jeg ville skrive at efter jeg har købt sådan 3 stald chok og hængt op i huset er alle fluerne væk. og de ligger ikke i risten i stald choken... Så dejligt med flue fri stue. Bare øv at jeg skulle købe de dimser og så skred de selv. men kan jo bruges til næste år.
Avatar billede sardinen Nybegynder
26. november 2005 - 16:06 #40
De havde nok regnet ud, at deres sidste time var kommet :-) Eller var det døgnfluer? GGG
Avatar billede themom Nybegynder
26. november 2005 - 16:57 #41
staldchok fåes få spray :)
Avatar billede a_pallesen Nybegynder
05. maj 2016 - 06:48 #42
Jeg er ved at blive vanvittig !  Nu hvor vejret har slået om, så kom der godt nok gang i fluerne. Har tænkt mig at købe en af disse fluefangere el. insektfangere http://fly-add.com , men er der nogen der har erfaring med, om det er pengene værd, eller det er bedre bare at klaske fluerne ?
Jeg ved, at man kan købe nogle billige i byggemarkedet, men de er intet værd. Købte en sidste år.  Tror den holdte en uge, så var det slut.