Avatar billede peterpeter Seniormester
19. marts 2006 - 21:15 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

.MOD filer i Movie Maker - Hvordan

Hej Alle

Jeg har netop investeret i et lækkert JVC digital videokamera.

Jeg har været på kursus i Microsoft MovieMaker, så nu vil jeg til at redigere lidt i mine film - MEN:

Jeg kan ikke åbne .MOD filerne i MovieMaker !!!

1.
Hvorfor ikke ??

2.
Hvordan får jeg filerne åbnet i Movie Maker ??

Tusind tak

Peter
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. marts 2006 - 21:54 #1
Tja, peterpeter... det ser desværre ud til at Movie Maker ikke understøtter den fil-type, dit kamera optager i.. der står i Movie Makers hjælp:

"Understøttede filtyper
Du kan føje indhold til dit Windows Movie Maker-projekt ved enten at hente indholdet direkte i Windows Movie Maker eller ved at importere eksisterende digitale mediefiler. Det indhold, du henter i Windows Movie Maker, gemmes i Windows Media-format. Du kan dog også importere eksisterende Windows Media-baseret indhold samt andre almindelige filformater.

Du kan importere filer med følgende filtypenavne til Windows Movie Maker og bruge dem i dit projekt:

Lydfiler: .aif, .aifc, .aiff .asf, .au, .mp2, .mp3, .mpa, .snd, .wav og .wma
Billedfiler: .bmp, .dib, .emf, .gif, .jfif, .jpe, .jpeg, .jpg, .png, .tif, .tiff og .wmf
Videofiler: .asf, .avi, .m1v, .mp2, .mp2v, .mpe, .mpeg, .mpg, .mpv2, .wm, and .wmv "

Altså ikke mod-filer... men fortvivl ikke. hvis du foretrækker at blive ved med at bruge MovieMaker, som du kender, så kan du garanteret snildt konvertere dine mod-filer til et af de formater, der godkendes...

Vender lige tilbage med forslag til, hvad du kan bruge..
Andre i øvrígt, der kan assistere?? Hvilket format bør han konvertere til (mindst kvalitets-tab)??
Avatar billede peterpeter Seniormester
19. marts 2006 - 21:59 #2
Hej Uffe

Tusind tak for dit svar - Det blev jeg meget glad for... (det udførlige svar - ikke det kedelige resultat ;-)

Jeg glæder mig til at høre mere fra dig.... og har jeg ret i - at de filer som Movie Maker kan importere, er de samme som Movie Maker 2 - kan importere ??? (bare fordi de har opdateret programmet, kan det ikke læse nye formater - vel ??)

Tak ;-)

...og fortsat god aften
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. marts 2006 - 22:00 #3
Værd at undersøge om 2'eren kan klare det...

PS: Har lige set på nettet, at nogen vist kan klare det alene ved at ændre filens endelse... altså i stedet for at den hedder "min ferie.mod" så ændre endelsen til f.eks. mpg... prøv evt. det inden vi leder videre
Avatar billede peterpeter Seniormester
19. marts 2006 - 22:04 #4
Prøvede lige.....
..og først så det ud til at virke, men så:
"Windows Movie Maker har fundet en fejl og afsluttes, Vi beklager ulejligheden..."

Øv

-By the way: Movie Maker II kunne heller ikke læse .MOD filen
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. marts 2006 - 22:09 #5
Tja... her er lidt fra et Microsoft Movie Maker-forum
http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/newsgroups/reader.mspx?query=mod&dg=microsoft.public.windowsxp.moviemaker&cat=en-us-ms-winxp&lang=en&cr=US&pt=&catlist=B0DE109D-10E1-4C3C-BCC9-8EB7A22FC6A0&dglist=&ptlist=&exp=&sloc=en-us

Det lyder til at mod-filerne er såkaldt mpeg2-filer... men måske bliver du nødt til at køre dem gennem et konverteringsprogram først... det gratis og meget anvendelige VirtualDub burde kunne klare det..
Avatar billede peterpeter Seniormester
19. marts 2006 - 22:14 #6
Hmmm...English is NOT my best......

Men tak for dit svar - spørgsmålet er, kan det mon lade sig gøre UDEN at skulle konvertere dem hver gang ???

Da jeg lavede navnet om, kunne jeg godt se mine klip i "Samlinger" men ikke, når jeg trak klipper ned på "Tidslinien" - Skulle jeg evt. prøve at navngive den til noget andet ???

Stadig: Tusind Tak for din hjælp............
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. marts 2006 - 22:15 #7
Kig evt. på hvad BrianJVC skriver her: http://www.moviecodec.com/topics/9735p6.html

Du er også velkommen til at optage en (lille) video.. bare et halvt minut eller lignende og så maile det til mig (uffest@rocketmail.com)... så kan jeg lege lidt med det og fortælle dig, hvad man kan gøre...
Avatar billede peterpeter Seniormester
19. marts 2006 - 22:15 #8
PS: Bliver desværre nødt til at slukke nu - Glder mig til (måske) at læse nyt fra dig eller andre i morgen............

Tak - og god aften ;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. marts 2006 - 22:17 #9
Prøv både med .mepg og mpg... efter hvad jeg kan se på nettet, lader det til de fleste andre har samme problem (i nogle programmer som Adobe Premiere er det vist nok at omdøbe)...

Jeg vil tro at hvis mod faktisk er mpeg2, så burde det ikke tage mange minutter at trylle det om med et konverteringsprogram..

Jeg går også til køjs.... Vi høres ved ;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. marts 2006 - 22:28 #10
PS: Skriv lige præcis hvad dit kamera hedder (jvc + model.nummer), det kan være der står noget på deres hjemmeside..

Kigge lige lidt i diverese "Movie maker"-fora imens
Avatar billede jokkejensen Novice
19. marts 2006 - 23:52 #11
Mod er mig bekendt det de fleste kalder deres kilde filer på cams, ofte associeret med en meta fil ... *.moi

Windows kommer selvfølgeligt ikke med en mpeg-2 codec som mod er gemt i, det eneste codec der kan pakkes hurtigt nok til at optage HD kval på små cams... Men fylder så "en del" ..

http://www.softpedia.com/public/cat/11/2/2/11-2-2-40.shtml.

Stinkys mpeg-2 codec er fint, JVC bruger mig bekendt AC3 til lyd : http://ac3filter.sourceforge.net/

Nå min konklusion er ... Sikre dig lige du har de nyeste encode/decode codecs .. det er ikke nok at kunne afspille en film for at redigere den...

herefter skal de renames til mpg, som uffe er inde på.

Vil du gerne have bekræftet hvilket codec MOD er komprimeret med, så brug :

http://www.headbands.com/gspot/gspot221.exe

Åben programmet, og åben en mod fil.. her skulle den gerne fortælle at det er mpeg-2 til video, og ac3 til lyd.. men sig lige til hvis det ikke er sån'.
Avatar billede peterpeter Seniormester
21. marts 2006 - 20:42 #12
Mit kamera er helt præcis:

JVC GZ-MG30E

...håber det kan hjælpe

;-)  /Peter
Avatar billede peterpeter Seniormester
28. marts 2006 - 12:13 #13
Øv....

Jeg fik jo ikke rigtig hjælp, men vil da gerne belønne jer lidt for jeres gode og fornuftige svar – ligger I lige et svar ??
Tak

Jeg spørger lige her: http://www.eksperten.dk/spm/698717
Avatar billede uffesteenberg Novice
28. marts 2006 - 15:41 #14
Pyt, jeg håber over pointene i denne omgang
Avatar billede uffesteenberg Novice
28. marts 2006 - 15:41 #15
håber=hopper ;-)
Avatar billede jokkejensen Novice
28. marts 2006 - 21:21 #16
Peter .. vi vil gerne hjælpe ..

Men vi skal have et klip selv at arbejde med, men har du analyseret filen med G-spot .. så ved du jo præcis hvad den er pakket med... fortæl så os det, eller hent selv et codec..

Mvh
Avatar billede peterpeter Seniormester
15. april 2006 - 22:28 #17
...så giver jeg mig selv point'ne - for at lukke (jeg vil dog gerne belønne jer.....)