Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 15:55 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Installere windows.

Manden købte i går en HP bærbar. En fin maskine med xp home preinstalleret. Han har lavet en recoverydisk, men har så besluttet at han ville have xp pro på. Dette ser så umiddelbart ud til at være sværere end først antaget. Når man booter op på cd'en kan installationen ikke finde diskene, til trods for at sata-drivere er med. Den finder kun en lille disk på 16 MB. (16 MB der gav 1 GB disk efter at have fjernet dem) Så prøvede vi at partitionere drev d i diskhåndtering i håb om at installationsprogrammet kunne finde den. Men nej, snydt igen. Så prøvede manden at opgradere windows. Istedet fik vi to installationer af windows (dual boot) og den nye installation duer ikke. Der er umiddelbart ikke noget at finde i BIOS der skulle "låse" diskene sådan.
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 16:11 #1
Formatering / nyinstallation af Windows xp:

Din bios skal stå til at være first boot device på cd rom drevet .  For at komme ind i BIOS, tryk på ”Del”knappen under opstart – gå ind under menu "Advanced Setup” og vælg cd-rom som 1.boot device. Tryk herefter på ”F10” for at gemme/save dine indstillinger i bios.

Kan du ikke boote på dit cd-rom drev eller ikke vil pille inde i bios, kan du hente 6 stk. bootdisketter til Windows Xp.

1: Nu skulle du kunne boote op på din Windows XP cd (Husk at trykke på en tast, når dette vises på skærmen)

HUSK: Tryk på F6 for at installere driver til SATA diske, når dette vises på skærmen

2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du vil kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig, der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en (R = Repair) - tryk på L.  (vælg Normal formatering, vælg IKKE hurtig formatering)

6:Og den går i gang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

7:Efter ca. 40 minutter vil du igen være køreklar med en helt ny installation af Windows xp.

OBS: Husk at slå den indbyggede firewall til og hent alle Windows updates efterfølgende.
Det en god ide at have downloadet SP2 og have den liggende på et andet drev eller brændt ud på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet - (kun hvis din Windows XP-CD IKKE er incl. SP2)

SP2 kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
eller her, kør nedad siden til Windows XP Service Pack 2:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 16:30 #2
Og det er så punkt 4. det går galt ved. Der er ikke nogle partitioner at se. Heller ikke den hvor windows ligger på. Og det er til trods for at vi har brugt de korrekte sata-drivere. Den kan dog stadig finde den lille partition på 16 MB. Det er som om harddisken er "låst" så man ikke kan se partitionerne i installationsprogrammet. Det er forresten en HP dv8324 fra Bilka. Men forstår ikke hvorfor man er så aflåst.
Avatar billede hcma Novice
01. september 2006 - 16:32 #3
hvis haverslevs forslag ikke virker, kan du prøve at nulstille/slette alt fra harddisken
http://www.hcma.dk/tips61to70.htm#no67  (husk også at kigge på vejledningen, som der også er link til)
Avatar billede hcma Novice
01. september 2006 - 16:33 #4
glemte lige:  det er Killdisk jeg henviser til
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 16:34 #5
Hmm, tror lige vi skal have den harddisk helt ren, det kan gøres med programmet killdisk.
Guide osv her:
http://www.it-knowlegde.dk/killdisk.html
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 16:35 #6
Hc, du var hurtigere (for en gangs skyld ;o) )
Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 17:01 #7
Hej igen.

Vi har nu sat killdisk i gang og håber det fungerer. Ellers får Bilka en fin bette opgave at få installeret skidtet igen:D
Men lige pt er det som om alle vores pcer er gået i strejke. Den anden vi har er begyndt at lave en NTLDR-mangler-fejl. Skal jeg oprette et nyt spørgsmål til den?
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 17:03 #8
Næh, vi tager da bare 2 for 1 pris ;o)
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no20
Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 17:12 #9
Hihi oki. Desværre hjælper det du har foreslået ikke. Den er ret stædig. Har prøvet at kopiere filerne og ændre bootrækkefølge. Jeg bør måske tilføje at XP er installeret og har kørt fint indtil nu (Dvs en knap en uge, da den lige har været til rep.) Den er formateret i NTFS.
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 17:32 #10
Lige været til rep. ! - det lyder ikke lovende.
Men du kan lige prøve en Rep. af ødelagte og fejlbehæftede systemfiler samt en erstatning eller rep. af dem:
Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)
Du skal have din XP-skive i Drevet.
Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 17:42 #11
Haverslev: Det var forsikringen der mente at det var bedst at reparere skidtet, da den blev todenskadet. Så der kom noget nyt HW i.
Vi er istedet for SFC, gået igang med en fuldstændig rep. af windows. Kan desuden heller ikke køre SFC hvis ikke jeg kan komme i windows:)
Men det var lidt underligt, da den sagde det for en times tid siden. Jeg kopierede NTLDR og efter yderligere et par genstarter lykkedes det at komme ind i windows. Men da sønnen spillede gik den i sort, genstartede efter et stykke tid og kom med samme fejl igen. Herefter har vi prøvet det ovenstående.
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 17:46 #12
Ok, forstod det således, at den NTLDR fejl kun kom en gang imellem og du derfor kunne komme i win og lave en SFC.
Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 17:48 #13
Næ, lige pt er det ved hver genstart:(
Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 17:52 #14
Så er rep. blevet færdig og ved genstart viser den windows-skærmen. Ganske kort kommer en BSOD og den genstarter. Det er det samme med fejlsikret tilstand. Så det er vel næsten kun en hardware-fejl der er tilbage eller...?
Nu blev den jo tordenskadet. Kan der være en fejl i det resterende hardware? Synes jeg hørte noget om at man kan få fejl pga tordenskade meget længe efter. Også en grund til jeg var imod at den skulle til rep.
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 17:54 #15
Hvis I er gået igang med en rep. - ja så er nedenstående ikke anvendelig, men en nemmere/hurtigere måde på en rep.

Genroprettelseskonsol i xp:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 18:06 #16
Rep hjalp ikke, så nu er manden gået i gang med en fuld formatering.

Til gengæld er den bærbare færdig og vi kan godt få lov at arbejde med disken nu. Så det var da en success. Så skal vi bare have overtalt den anden maskine:)
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 18:07 #17
Hvis der f.eks kun er blevet skiftet en neværkskort pga. tordenskade, så syntes jeg i skal aflevere den til rep. igen.
Det kan både være hardware fejl i bundkort, strømforsyning, harddisk, grafikkort osv osv.
Hvis pc`en ikke er særlig gammel, så ville jeg forlange en ny på forsikrings regning, idet der kan komme flere defekter hen af vejen
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 18:10 #18
Sorry for spam, men kører ekspertens mail system ikke mærkeligt ?

Jeg få kun mail en gang imellem og i "klumper" !
Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 18:16 #19
Har slet ikke tjekket mail. Det var en nyere pc fra januar. Da den blev rep. blev der skiftet bundkort, strømforsyning og kabinet. Og så har vi sat andet skærmkort i. Jeg ville også helst have en ny, men forsikringen mente dette var den bedste løsning. Men de skal da nok få at høre hvis det fortsætter sådan her.
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 18:29 #20
Vi prøver lige lidt mere med den maskine med NTLDR fejl.
BIOS:
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default eller optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)
Avatar billede vibs1310 Novice
01. september 2006 - 18:39 #21
Så ser det ud til at den kom op og køre. En helt ny installation hjalp på det. I første omgang i hvert fald. Læg et svar begge to for svaret med Killdisk.
Haverslev, Hvis du vil have point for hjælp med den anden maskine skal du bare sige til. Så opretter jeg en point-tråd
Avatar billede hcma Novice
01. september 2006 - 18:44 #22
svar :o)  (men giv haverslev de fleste (ved ikke om hans optjente point er fulgt med til hans nye adresse :o))))))))
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2006 - 18:54 #23
Hi hi, selvom jeg er flyttet i nyt hus osv., så er jeg lige points begærlig og hjælpsom ;o)

vibs1310, vi deler points og som sagt var det 2 for 1`s pris, fra min side af ;o)
Avatar billede hcma Novice
01. september 2006 - 19:33 #24
så kommer svaret her  :o)