Avatar billede hellu Nybegynder
13. maj 2007 - 19:58 Der er 21 kommentarer

USB porte virker ikke

Hej

Jeg har søgt lidt her på siden og kan se at jeg ikke er den eneste der har problemer med at få mine USB porte til at virke. Jeg har forsøgt lidt af de løsninger som der skrevet, men jeg har stadig problemer. Håber der er nogle venlige sjæle som kan og vil hjælpe.

Min bærbare er en Acer Aspire 1410 med 3 USB porte. Ingen af dem virker. Dette gælder alt jeg prøver at køre via USB; kamera, mobil, bluetooth stik, mus m.m.

Jeg har opdateret alle drivere, har fjernet USB'erne fra enhåndshåndteringen og derefter søgt efter nyt hardware. PC'en fandt da også det hele igen og geninstallerede. De virker dog stadig ikke.

Endvidere har jeg prøvet at gå i BIOS for at finde noget om mine UBS porte, men jeg er ikke den store BIOS haj og ved ikke helt hvad jeg ledte efter. Under alle omstændigheder kunne jeg ikke finde noget der bare lignede at have med USB at gøre. Men måske det er noget andet jeg skal kigge efter?

Jeg har Windows XP Home Edition installeret og den henter selv alle opdateringer, så vil gå ud fra at jeg også har Service Pack 2.

Jeg er ikke den store pc haj, så hvis nogle af jer har et par forslag til hvad jeg kan forsøge at gøre, så må det godt skæres en lille smule ud i pap (sådan at en blondine som jeg kan forstå det *rødmer*).

På forhånd tak :-)

/Helle
Avatar billede rh3985 Nybegynder
13. maj 2007 - 20:34 #1
SP2 er en meget stor sag, den får du ikke ved alm. opdatering. Så det er sandsynligt,
at det er der dit problem ligger. Du skal nok downloade og installerede den.
Avatar billede haverslev Novice
13. maj 2007 - 20:36 #2
Ved ikke om du har prøvet dette, men prøv at fjerne alle usb enhederne fra maskinen (ikke mus/tastatur)
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
Klik på + udfor USB-Controllere
H-klik på enhederne og vælg fjern

SLUK maskinen og fjern 220V / batteriet fra maskinen i ca. 3-5 minutter
Start og lad windows finde og installere USB controllerne igen.
Herefter sætter du dine USB enheder i maskinen - EN af gangen og lad windows finde og installere den / dem

Ang Bios og USB:
http://www.intel.com/support/peripherals/sb/cs-011939.htm
Avatar billede rh3985 Nybegynder
13. maj 2007 - 20:37 #3
Ps. Hvis du installerer SP2, skal du først køre et check med din virusscanner og
din antispyware, for ellers går det nemt galt.
Avatar billede haverslev Novice
13. maj 2007 - 20:49 #4
Avatar billede hellu Nybegynder
13. maj 2007 - 21:22 #5
Jeg har fjernet usb enheder + fjernet USB via Enhedshåndtering. Slukket og fjenet batteriet og genstartet efter ca. 7 min. PC'en fandt alle USB controllerne igen. Dette har desværre ikke virket :-(

Omkring hvad jeg lige kan læse i linket vedr. bios, så skal bios opgraderes (eftersom der ikke er noget omkring USB i min bios). Jeg har fået downloaded programmet, men kan ikke få lov til at opgradere, da den ikke har den korrekte fil til den nye bios...Den anbefalede selv en fil - men den eksisterer ikke. Så nu er jeg lidt på bar bund omkring det.

Andre gode forslag?

Grundet til at jeg skrev omkring SP2 var blot i tilfælde af at det kunne have relevans. Kan ikke helt lure ud fra jeres kommentarer om jeg skal gå ind og installere det? Tænker mere i forbindelse med dette USB problem....
Avatar billede hellu Nybegynder
13. maj 2007 - 21:27 #6
Apropos SP2 så kiggede jeg lige på link fra haverslev...Som jeg lige kan læse det, så får man SP2 når Automatiske Opdateringer er slået til - og det er de jo hos mig. Men er der ikke et sted hvor jeg kan se om jeg har SP2 installeret?
Avatar billede haverslev Novice
13. maj 2007 - 21:35 #7
Sp2 installeret ? (ja SP2 skulle blive install ved auto updates)
H-klik på Denne computer, klik på egenskaber og der vil stå Service pack 2 under linien System

PS har din pc Aldrig virket på Usb ?
Avatar billede hellu Nybegynder
13. maj 2007 - 21:44 #8
Ahh tak :-) Så fandt jeg da lige ud af at jeg har SP2.

Jo den har virket tidligere, men ikke det sidste års tid. Har bare ikke taget mig sammen til at gøre noget ved det, da jeg også har en stationær pc, som jeg normalt bruger til alt. Men på den er fladskærmet gået i sort og nu er jeg ved at være godt træt af, at jeg ikke kan overføre billeder m.m.

Troede egentlig blot at jeg manglede at opdatere nogle drivere....
Avatar billede haverslev Novice
13. maj 2007 - 21:57 #9
Har du haft formateret/geninstalleret pc`en ?
Hvis ja, har du så installeret driverne til chipsettet også ?
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_1410.html
Klik på dropdown pilen og vælg Intel chipset driver
Avatar billede rh3985 Nybegynder
13. maj 2007 - 21:58 #10
Normalt skal man kun opgradere bios, hvis man har fået nyt hardware som kræver det.
Derimod var din ide med at gå i bios og se efter USB indstillinger helt rigtig.
Og der må være nogle indstillinger du kan vælge; f.eks. under "advanced"
"USB configuration" bare slå det hele til.
Avatar billede hellu Nybegynder
13. maj 2007 - 22:09 #11
Nope - den har ikke været formateret...er det dog alligevel en god ide at installere driver til chipsettet?

Tro mig, der er intet omkring USB i bios...I advance (så vidt jeg lige husker - kan jo ikke kigge nu) er der kun to punkter. Det ene punkt var omkring infrarød og det andet kan jeg ikke huske (men var ikke usb). Men begge dele var slået til. Jeg kan godt prøve at gå i bios igen og skrive ned hvad der er af muligheder hvis I kloge søde hoveder der hjælper mig vil kunne få noget ud af det?
Avatar billede haverslev Novice
13. maj 2007 - 22:23 #12
Hvad sker der, når du f.eks har fjernet tingen i enhedshåntering og du derefter sætter dine usb enheder i ?
Kommer den op med en boks der siger , der er fundet nyt hardware osv ?

Har du installeret f.eks virtuelle drev som Deamon tool, Alchol 120 ?
(ps. smutter i seng nu, skal meget tidlig op)
Avatar billede hellu Nybegynder
13. maj 2007 - 22:42 #13
Absolut ingenting...var ellers et godt forslag :)

Nej tror ikke jeg har installeret nogle virtuelle drev...ville ikke ane hvad jeg skulle bruge dem til *rødmer*

Bare iorden - jeg skal ikke ødelægge din nattesøvn. Sov godt og tak for dine forslag/hjælp.
Avatar billede rh3985 Nybegynder
13. maj 2007 - 23:01 #14
På denne side findes der en lille fil  "Intel USB check" den kan ikke reparere
noget, men den kan sige, om USB er i orden:
http://www.usbman.com/Troubleshooter%20General.htm
Avatar billede hellu Nybegynder
13. maj 2007 - 23:26 #15
Hehe den ved da ingenting...for den fortæller mig at USB er i orden ;-) Men ok, så ved jeg da at de bliver genkendt på den ene eller anden måde.

Jeg fandt instruktionsbogen til min pc online og fik læst lidt mere omkring menuerne i bios. Her kan jeg også set hvor man kan finde USB i bios. Men den er der bare ikke ved mig. Så det må næsten være der problemet er. Prøvede at sætte bios til default - desværre uden held. Tror jeg vil prøve at ringe til Acer i morgen og høre de kan hjælpe.

Jeg skal naturligvis nok give en update :)

Tak for hjælpen so far...
Avatar billede rh3985 Nybegynder
13. maj 2007 - 23:58 #16
Ok, ja det er nok en god ide at ringe til Acer, når du ikke kan se USB i bios.
Nu hører der jo bundkot driver til bundkortet. De følger normalt med på en CD,
når man køber bundkort, og burde følge med computeren. Men når det gælder bærbar
ved man jo aldrig. Har ikke selv bærbar, men kan se her på E. at mange ikke endgang
får en win CD med i købet, at der bare ligger en recovery på harddisken, hvilket
jo er en dårlig løsning for forbrugeren, hvis harddisken går i stykker, dagen
efter garantien er udløbet. Men forhåbenlig kan Acer hjælpe med det USB problem.
Avatar billede hellu Nybegynder
14. maj 2007 - 09:17 #17
Nu har jeg fået talt med Acer. Åbentbart skal der ikke være noget omkring USB i bios på denne pc... De anbefaler at jeg prøver at gendanne styresystemet med den disk der fulgte med da jeg købte den. Så er det jo bare lige hvor pokker jeg har den disk henne.

Er vi enige om at alting forsvinder når jeg gendanner systemet? Altså at jeg skal sørge for at få alt hvad jeg har liggende på pc'en bliver gemt på disk (kan jo ligesom ikke bruge memorystick!!)?

Hvis det ikke hjalp skal jeg sende pc'en ind til dem - og hvis det er hovedkortet den er gal med, så skal jeg regne med at det koster ca. kr. 2000 eftersom garantien er udløbet. Mon ikke der er andre steder end Acer der kan tilbyde det billigere - eller anbefaler I ikke at bruge andre end producenten?
Avatar billede rh3985 Nybegynder
14. maj 2007 - 11:29 #18
Ja det var jo surt! Angående backup af dine data, kan du jo brænde dem på en CD.
Nu er der flere ting du kan gøre, uden at miste dine data.
Men det kræver en windows home CD. Til gændgæld er det ligemeget hvad det er
for en, bare den er magen til den du har; altså med eller uden SP2. Så du kan bare
låne en. Det hutigste er denne: Med en winCD i drevet, skriver du i kommandopromten:
"sfc /scannow" uden citationstegn, og trykker enter. Windows vil så undersøge sine
filer, men vil ikke fortælle, om der fandtes fejl. Man må selv se om der er sket
en forbedring. Det andet du kan gøre er, at geninstallere med en såkaldt "repair"
hvor du får en ny windows install. uden att miste dine egne programmer og data.
Men da det er en form for install. kræver det, at du har nøglen til den CD, som
fulgte med computeren. Det står måske i bunden eller på siden?
En ting er vigtigt. Da det er en ny windows du får, skal du bagefter ind på
windows update og opdatere. Her er recepten, den er faktisk ganske nem.
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4  ( Altså nr. 4)
Avatar billede haverslev Novice
14. maj 2007 - 18:03 #19
Prøv lige at install. den chipset driver der er på Acers hjemmeside
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_1410.html
Klik på dropdown pilen og vælg Intel chipset driver
Avatar billede jolaf81 Nybegynder
17. december 2007 - 17:52 #20
Fant du ut av problemet? Har samme usb feil med min acer 1410.

John Olav
Avatar billede Kajan Nybegynder
13. december 2012 - 12:10 #21
Jeg i ugevis prøvet at få usb-portene til at virke på min gamle pc med XP. Det viste sig, at den mest simple løsning var den, der virkede. Jeg trak stikket ud af stikkontakten i væggen. Herefter fungerede alle usb-porte igen.