Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2001 - 17:12 Der er 17 kommentarer og
5 løsninger

Hastighed på tilslutning til internet via mobil

Hvor stor hastighed kan man opnå p.t. på tilslutning til internet via mobiltilslutning?

Kan man få så stor en hastighed på, at man kan tilslutte f.eks. 20 brugere via en server med en rimelig hastighed?
Avatar billede qzar Nybegynder
13. juni 2001 - 17:14 #1
Hvis du tænker på at køre serveren på den pc der kører med mobil tilslutning vil jeg helt klart sige nej da hastighederne stadigvæk er ALT for små! Jeg kan ikke huske hvor meget de ligger på!

-Jonas
Avatar billede blood Nybegynder
13. juni 2001 - 17:15 #2
Jeg er ikke helt sikker men jeg mener kun at man kan få en hastihed på 14,XX kbps
Avatar billede qzar Nybegynder
13. juni 2001 - 17:15 #3
Det ligger(lå) vidst deromkring!
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
13. juni 2001 - 17:17 #4
som regel 9600 bytes!!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. juni 2001 - 17:18 #5
idag er det muligt for de nye modeller af mobiltelefoner at koble op med max 56k! jeg skal dog ikke kunne sige hvilke udbydere der understøtter det, men mener at TDC gør! At dele en 56k forbindelse med flere end 2 vil nok ikke være noget hit :)
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
13. juni 2001 - 17:19 #6
kimrosgaard -< korrekt tdc gør, så det lige bag på en gammel regning!!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. juni 2001 - 17:19 #7
jeg har lige snakket med en bekendt hos TDC som siger at det er muligt at koble op via GSM på omkring ~42 kbit og at det kræver at man har et highspeed abonnement.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2001 - 17:21 #8
Hvor bliver de hurtige mobile net da af, som Telia og flere arbejder på, har der hørt om hastigheder på op til 10 mbit
Avatar billede qzar Nybegynder
13. juni 2001 - 17:21 #9
Hvem fanden gidder at betale xtra for 42kbit??

-Jonas
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
13. juni 2001 - 17:23 #10
10 mbit på mobilen tror ikke du skal regne med de første par år!!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. juni 2001 - 17:24 #11
Efterfølgeren kommer til at hedde GPRS. Her står noget om hastighederne:
http://www.mobilestart.com/articles.asp?internal=703
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. juni 2001 - 17:25 #12
Technology Max speed Availability
HSCSD 57.6 kbps 2001
GPRS  171 kbps 2002
Edge  450 kbps 2003
UMTS  2 Mbps 2005
Avatar billede astalavista Nybegynder
13. juni 2001 - 17:26 #13
Med High Speed Data kan du benytte op til fire \"kanaler\" (timeslots) under datatransmissionen på GSM nettet. Hver kanal er kodet, så den transmitterer med en hastighed på 14,4 kbit/s, hvor den tidligere standard var 9,6 kbit/s.
Hvis der er tilstrækkelig ledig kapacitet på GSM nettet, får du alle fire timeslots tildelt og opnår dermed en hastighed på 4 x 14,4 kbit/s (57,6 kbit/s). Er GSM nettet belastet, får du færre timeslots tildelt.

(www.sonofon.dk)

/A

Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
13. juni 2001 - 17:27 #14
det der UMTS, er det ikke det hvor de dikutere helt vildt hvem der skal have lisencerne for tiden??
Avatar billede astalavista Nybegynder
13. juni 2001 - 17:28 #15
svar ;-)
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2001 - 17:29 #16
Det var en ide jeg har fået omkring undervisnings pc\'er også en diskmann computer, som server Dimensioner: 157 x 146 x 45 mm og bærbare som klienter. Det er så åbenbart bedst at bruge bestående net på den/det aktuelle skole/undervisnings sted.
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. juni 2001 - 07:33 #17
For alle de \"IP-pakker via mobilnet\" løsninger jeg har set gælder det at IP-pakkerne får den sendetid der er tiloveres efter at snakkerne har fået deres.

Så det er nok mindst lige så vigtigt at spørge hvor overdimensioneret cellenettet er der hvor serveren skal stå. Hvis det er i nærheden af fx Magazin i dagtimerne skal du næppe regne med at få mere en en enkelt slot at sende i (9-14 Kbps).

Det er næppe nok til at servicere et elevhold.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. juni 2001 - 07:43 #18
Det kunne vel hjælpe lidt på de hvis der var en \"broadcasting\" funktion der addresserede pakkerne til mere end een modtager. IP har det; Men såvidt jeg ved findes der ikke noget sådant i nogen af cellenet strukturerne, Der skal eleverne have hver deres connection.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2001 - 01:11 #19
Så er der jo ikke andet for end at løsningen, skal tilkobles bestående netværk, som en selvstændig enhed, så man for denvej. Jeg syntes ellers det andet ville have været smart. Så er det måske satelit opkobling man skal til at kikke på, nu hvor disse autokort, er ved at vinde frem, så må der jo være muligheder den vej.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
15. juni 2001 - 07:59 #20
tak for point :)

Avatar billede astalavista Nybegynder
17. juni 2001 - 13:09 #21
takker for det ;-)

/A
Avatar billede qzar Nybegynder
18. juni 2001 - 07:58 #22
Ooorv da tak for point.......!