Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2008 - 04:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

HD ready, full HD 1080p, DVB-T-tuner, Blue Ray

Jeg er klar over, at spørgsmålet er på kanten af kategorien, men det er jo nok de samme typer eksperter :-)

Jeg er komplet forvirret over hvad jeg skal købe af fladskærms-tv.
Familien er ekviperet med Medion pc-fladskærme, og de har efter min opfattelse en fremragende kvalitet. Og de var faktisk på købstidspunktet de billigste (købt i ALDI).

Vi har fulgt med i, hvad ALDI har af tilsvarende Medion TV. De har det seneste år haft ret mange tilbud, både HD-ready og Full HD 1080p, men hvad er forskellen?

Og hvad betyder det, at de har "indbygget DVB-T tuner"?

Og hvad betyder det, at de har billede i billede med EEN tuner. Jeg troede at billede-i-billede forudsatte TO tunere?

Og som det sidste, har den åbenbart nu afgjorte kamp om DVD formaterne blue-ray og HDDVD (eller hvad det nu er det andet format hedder) nogen relation til TV'erne (fx, at man bør vente på at fjernsynene understøtter Blue-ray?

Mange spørgsmål, men måske kender en af jer eksperter et website, der giver svar på ovenstående? På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2008 - 07:55 #1
Betragt det meste som en gang reklamegas, noget man bruger som brødtekst velvidendende at folk overhovedet ikke fatter det
Vedr. Og hvad betyder det, at de har "indbygget DVB-T tuner"?" det betyder at TVèt vil agere som et Digitalt TV, ihvertfald indtil november 2009 hvor den nye sendestandard overgår til MPEG4 i stedet for den nuværende MPEG2 http://epn.dk/teknologi/article1230878.ece
Der vil altså være rigtig meget fornuft i at vente til 2010 hvis det er muligt
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2008 - 16:17 #2
> helgec
Stor respekt for dine kommentarer. Jeg er også med på pointet med MPEG2 versus MPEG4.

Men er der nogen, der har svar på de andre spørgsmål, eller kan henvise til et site, der giver svar herpå?
Avatar billede Beach Mester
24. februar 2008 - 02:37 #3
1/ "Vi har fulgt med i, hvad ALDI har af tilsvarende Medion TV. De har det seneste år haft ret mange tilbud, både HD-ready og Full HD 1080p, men hvad er forskellen?"
HD ready kontra Full HD--->
http://www.flatpanels.dk/tvkoebsguide.php#4

2/ "Og hvad betyder det, at de har "indbygget DVB-T tuner"
Betyder groft sagt at det kan modtage digitale signaler som de bliver sendt i DK via jordbaseret sendenet hvor du kun skal tilslutten en egnet antenne--->
http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php#4

Det skal som helgec pointers at dette er ubrugeligt når vi i DK skifter fra Mpeg2 til Mpeg4!

3/ "Og hvad betyder det, at de har billede i billede med EEN tuner. Jeg troede at billede-i-billede forudsatte TO tunere?"
Her må jeg være dig svar skyldig, det fremgår ikke tydeligt nogle steder på Medions site hvad deres betegnelse EET tuner dækker over.
Et gæt er at de digitalt skifter imellem frekvenserne i tuner-delen for at vise begge kanaler hvilket igen lugter lidt af "ubrugeligt". Din antagelse af at real PIP kræver 2 tunere er derfor rigtig:-)

4/ "Og som det sidste, har den åbenbart nu afgjorte kamp om DVD formaterne blue-ray og HDDVD (eller hvad det nu er det andet format hedder) nogen relation til TV'erne (fx, at man bør vente på at fjernsynene understøtter Blue-ray?"
Den rigtige betegnelse er (var) HD-DVD og jeps, formatet er nok ikke det man skal satse på. Har ingen betydning Mht. valg af skærm da begge formater dækker full-HD formatet med en opløsning på 1080P

Du kan læse mere om formaterne her--->
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1183765992&archive=&start_from=&

Håber du kan finde noget at gå efter i ovenstående og ud over dette lige vil bruge 2 sek. på at tænke lidt over denne--->

Medion er ikke i sig selv et firma der fremstiller produkter, men en virksomhed der indkøber billige hardwaredele rundt omkring i verden og får dette samlet i en "box" med deres navn på. Dette betyder groft sagt at du kan stå i køen hos Aldi og jeg lige bagved. Du køber en "X" og betaler ved kasse ét. Jeg gør nøjagtigt det samme... Køber en "X" (samme model mm.) og betaler ved kasse ét.

Jeg kommer hjem og finder ud af at mit køb kører super fint og alt er efter forventningerne. Du gør det samme men oplever at kvaliteten er noget helt andet end du regner med!
Grunden kan meget vel være at jeg har købt eks. et panel fremstillet af Samsung mens dit panel er fremstillet af ukendte frabrikker og taget fra pga. fejl i kontrolden af kvaliteten....

Sagt på godt dansk så aner du ikke hvad du køber og kan derfor hurtigt komme ud for at skulle sende dit køb til Rep. igen og igen. Det er jo også derfor at Medion kan sælge en 40" skærm i full HD til 6.000,- som koster 12.000,- hvis man handler inden for mærkevarer. Nu er førnævnte priser fuld fantasi og ikke andet end en fornemmer af hvor priserne ligger, men der er en stor sammenhæng imellem paneler af tvivlsom kvalitet og mærker:-)

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2008 - 13:16 #4
beach, smid et svar. Og mange tak.
Avatar billede Beach Mester
04. marts 2008 - 23:57 #5
Det kommer her:-)

//Beach