Avatar billede bubbaa Nybegynder
18. januar 2009 - 19:41 Der er 7 kommentarer

Problemer med Printer-spooler

Hej herinde
Jeg har et printerproblem som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg prøver på at installere en Canon Pixma ip100, men bliver mødt af følgende besked:

"Behandlingen kan ikke fortsætte, da printspooler-serviceprogrammet er stoppet. Genstart computeren for at starte printspooler-serviceprogrammet, og forsøg derefter igen"

Jeg har prøvet at genstarte, hvilket ikke hjælper.
Jeg har selv, manuelt, forsøgt at starte den, hvilket heller ikke virker. Når jeg ser egenskaber for det, så skifter den konstant mellem startet - stoppet.

Håber i kan hjælpe mig.

Mvh.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
18. januar 2009 - 19:43 #1
Samtidig virker de andre printere heller ikke. Så det går ikke så godt :)...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2009 - 20:58 #2
Nej, når spooleren ikke kører, er der ikke noget der virker.

Det er som regel en defekt driver der tvinger spooleren i knæ, så har du installeret en ny printer for nyligt, så start med at afinstallere den. Har du kun installeret driverfilerne via windows tilføj printer guiden, har du et lille problem - for så kommer du nok ikke uden om at slette alle de andre printere også.

Men start med at afinstallere den sidst installerede printer, og skriv status tilbage.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
18. januar 2009 - 21:13 #3
Det hele er slettet fra den og de andre printere virker stadigvæk ikke.

Inde i printere og faxenheder står der når jeg dobbeltklikker på en af printerne: "Handlingen kunne ikke fuldføres. Tjenesten Print Spooler kører ikke"

Jeg startede med at installere printeren, men kunne ikke få bluetooth til at fungere, så gik ind i tilføj/ fjern programmer og slettede det igen. Derefter kunne jeg slet ikke starte installation, pga. print-spooleren. Og de andre printere virker nu heller ikke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2009 - 21:49 #4
Okay - så kommer du nok til at reinstallere alle printere...

Start med at se i stien C:\windows\system32\spool\printers
Ligger der filer her, så slet dem... - er du rigtig heldig vil du nu kunne genstarte maskinen, og alt vil virke.

Det er bare ikke særlig sandsynligt :-) - og så skal du i stedet i C:\Windows\system32\spool\drivers\w32x86. Der kan herunder være to mapper - en "2" og en "3" afhængig af driverversionen. Hvis du kan finde driverfilerne for din ip100 herunder, så slet dem. Men det kan være svært at identificere netop de filer, i forhold til de andre, så som regel bilver man nødt til at slette alle filer - og dermed også driverfilerne for dine øvrige printere (incl. evt. fax og PDF printer drivere).

Når filerne er slettet, kan du genstarte - din spooler skulle nu køre, og du kan installere printerne på ny.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
18. januar 2009 - 22:32 #5
Der ligger nu en mappe der hedder "color", men kan ikke slette den, da den er brug ???

Print spooleren kører stadigvæk ikke
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2009 - 23:11 #6
Okay - så voldsom en låsning af spooleren kan jeg ikke huske jeg har mødt...

Og du har genstartet PC´en?

Du skrev det drillede med Bluetooth - har du prøvet at slå Bluetooth fra i PC´en, og se om det giver en forskel?
Avatar billede Jez Nybegynder
21. oktober 2013 - 11:20 #7
Hej
Jeg ved godt det er et gammelt indlæg.
Men ... jeg har været ude for samme fejl for nyligt , hvor den deaktiverede spooleren og fjernede printerene .
Jeg gik i msconfig og fjernede diverse programmer som IKKE skulle være der , bla. flere Adobe og appel programmer.

Det løste det for mig.