Avatar billede mega-hawk Nybegynder
15. juni 2009 - 07:44 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sæt kode til trådløs internet. Hvordan?

Hej.

Jeg sidder på internettet her med en D-Link DL-524 router.

Der er lige 2 ting som generer mig.

1. Forbindelsen under trådløse netværk hedder bare Default.

2. Det er fri adgang for alle til at komme på.

De to ting kunne jeg godt tænke mig at ændre og mest af alt vil jeg gerne have mit netværk sikret så du skal bruge en kode for at komme på.

Jeg synes jeg har googlet meget men har ikke fundet noget.
Jeg skal bruge en kode for at komme ind på min router, men nettet er fuldstændig frit.

Jeg håber jeg kan få hjælp fra nogle kloge folk her fra.
15. juni 2009 - 08:22 #1
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
15. juni 2009 - 08:39 #2
ja lige 2 problemer der...

1. Jeg har læst den manual igennem en gang og synes ik rigtig jeg fandt noget...

2. De har en D-Link screen på den guide.

Jeg ved ikke hvorfor men på den router her selvom det er en d-link så hvis jeg taster http://192.168.1.1/ så får jeg en Zyxel skærm frem istedet for og den ser anderledes ud.

Det eneste jeg kan finde med password der er at ændre koden til at logge på routeren og ikke andet.
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
15. juni 2009 - 08:41 #3
Altså har sådan en Zyxel kasse hvor jeg har mit internet i.
Derfra går der så et stik fra den kasse op i min D-Link hvor mit trådløse net jo er...

Kan det hjælpe jer?
Avatar billede j3ppah Novice
15. juni 2009 - 08:41 #4
Det står omkring side 15.
Open the web browser.
Type ip address, eksempel:(http://192.168.0.1)
username = admin
Password = blankt

Og så kan du selv finde resten... ligger nok under security settings eller lignende...
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. juni 2009 - 09:06 #5
Gå i start, klik Kør, og skriv cmd og tryk enter.
I den sorte boks skriver du
ipconfig /all
Tryk enter.
Find dit netværkskort i listen, og ud for den kan du se tildelte IP adresse, men der står også standartgateway med IP adresse.

Det er IP adressen på din router.
Hvis du skriver denne IP adresse ind i en browser, kommer du til setup på denne gateway. Hvis det er Zyxel, så er din D-Link sat op som accesspunkt, og så er det lidt mere besværligt at komme ind i setup på D-Link.
Hvis det er D-Link, klikker du på Home øverst, og klikker på wireless til venstre. Her sætter du sikkerhed op, og her kan du ændre SSID, kanal for det trådløse netværk.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. juni 2009 - 09:07 #6
Hvis du kommer til Zyxel med ovenstående guide, melder du lige tilbage.
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
15. juni 2009 - 09:20 #7
hm den siger min standartgateway er 192.168.0.1 men når jeg prøver kommer det bare. Siden kan ikke vises

Men 192.168.1.1 virker så jeg kan komme ind på min zyxel.

Hvis i har en ide til noget så prøv at beskrive det så godt som muligt for lige hvad netværk andgår er jeg altså ik lige særlig klog....
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. juni 2009 - 09:59 #8
Det er min fornemmelse ud for ovenstående, at både Zyxel og D-Link uddeler IP adresser. Hvis det eneste du anvender D-Link til, er trådløst adgang, så ville jeg deaktivere IP uddeling i D-Link, og lade Zyxel om det arbejde.
Hvis du vil have begge til at uddele Ip adresser, så ville jeg ændre segmentet i D- Linken til 10.0.0.xxx i stedet for 192.168.0.xxx.

Hvor om altin er, så skal du ind i D-Link setup, og det kan du gøre ved at koble alt fra D-Linken, også strømmen.
Nu kobler du en PC til D-Linken med kabel. Den skal i LAN porten på D-Linken. sæt strøm til D-Linken, og vent til lysene ikke blinker længere. Det tager ca. 20 til 30 sekunder. Nu prøver du igen med 192.168.0.1, og fortæl om du kommer til D-Link setup  interfacet.
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
15. juni 2009 - 10:21 #9
Nu er jeg slet ikke med, men nu ser sagen sådan her ud.

192.168.1.1 så kommer jeg på min Zyxel
192.168.0.1 så kommer jeg på D-Link

Men jeg er ikke lige klar over hvor jeg skal sætte min kode ind så føl jer velkommen med flere forslag og en go guide...

Det vil dog lige gå en del timer inden jeg vil være tilbage på nettet men så skal jeg nok give en melding om hvordan jeres forslag så virker...

Men så vidt mulig fortæl mig step by step hvordan jeg gør og hvilken jeg skal logge ind på.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. juni 2009 - 10:40 #10
Du skal ind i setup på D-Link.

Der klikker du på Home øverst, og Wireless til venstre.
Der sætter du:
WCN - Disable
Wireless Radio - On
SSID - Til det navn du ønsker at bruge.
Channel - Fjern markering ved Auto Select, og vælg f.eks kanal 3
Authentication - WPA-PSK
Passphrase - Det password du ønsker for det trådløse net
Confirmed Passphrase - samme som ovenstående.
Klik apply.

Nu er det trådløse net sikkert.
Hvis alle de PC, Printere og andet trådløst grej, som du vil koble op trådløst på D-Link kan håndtere WPA2 Authentication, så er det bedre at bruge WPA2-PSK, men hvis blot en enhed ikke kan klare WPA2-PSK, så brug WPA-PSK.

Jeg ville dog også sætte D-Linken op som access-punkt ved at deaktivere DHCP serveren i den. Hvis du vil have PC'ere koblet til Zyxel til at kunne se PC'ere koblet til D-Link, så skal D-Link være accesspunkt.
For at sætte dette op skal du ind i D-Link setup igen. Under Home øverst, og DHCP til venstre, sætter du
DHCP server - Disabled
Klik apply.
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
15. juni 2009 - 13:45 #11
Så er jeg tilbage...

Nå men hjælp lige lidt mere he he...

Altså jeg har følgende punkter under mit D-Link under home under Wireless

Network Id (SSID): default
Channel: 3
Securety: None.

Under securety har jeg så følgende valg:
Wep
802.1x
WPA-PSK
WPA

Så valgte jeg WPA-PSK
Så kom der.

Encryption TKIP og AES
Lader den bare blive ved TKIP
og så
Preshare Key: Der skriver jeg så min ønskde kode og trykker Apply.

Så genstarter den og det er også fint nok, men så har jeg ikke adgang til min router eller noget som helst mere.

Så går jeg igen ned under mine trådløs forbindelser og får at vide:

De netværksindstillinger, der er gemt på denne computer, stemmer ikke overns med kravene for netværket.

Hvis jeg kører musen over får jeg følgende informationer
Navn: Default
Signal styrke: Udemærket
Sikkerheds type: Ikke sikret
Radio type: 802.11g
SSID: default

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
15. juni 2009 - 15:16 #12
Har nu været inde i indstillinger og ændre noget så det endelig virker.
Men selvom jeg kører windows vista havde jeg nu en forventning om det ville være sådan at den spørger mig om hvordan og hvorledes med koden men det gør den kun på den anden computer som kører xp.

Men alligevel dragonknight synes jeg du har brugt meget tid og været til en stor hjælp så jeg vil gerne bede dig give mig et svar og så vil jeg lukke tråden her.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. juni 2009 - 16:05 #13
Jamen det lyder godt.

Når du sætter sikkerhed på det trådløse net, så kan du ikke umiddelbart tilgå nettet.
Hvis du dobbeltklikker på det trådløse netvræks ikon nederst til højre, så skal du kunne se dit netværk. Marker det, og tryk forbind, og den vil anmode om koden du korrekt satte op under WPA-PSK TKIP, og logge på.