Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 16:13 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Copy kommando i DOS

Hvordan er det nu man kopier i dos så man får mapper med? Ved nedenstående kommando kopieres kun filer:
\"copy f:\\ c:\\ny
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 16:14 #1
Uhh det var længe siden... Er det ikke xcopy?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 16:15 #2
Xcopy
Kopierer filer og mapper, herunder undermapper.

xcopy kilde [destination] [/w] [/p] [/c] [/v] [/q] [/f] [/l] [/d[:dato]] [/u] [/i] [/s [/e]] [/t] [/k] [/r] [/h] [/a|/m] [/n] [/exclude:filnavn] [/y | /-y] [/z]

Parametre

kilde

Angiver placeringen af og navnet på de filer, du vil kopiere. Denne parameter skal enten indeholde et drev eller en sti.

destination

Angiver destinationen for de filer, du vil kopiere. Denne parameter kan indeholde et drevbogstav og et kolon, et mappenavn, et filnavn eller en kombination af disse.

/w

Viser følgende meddelelse og venter på dit svar, før kommandoen begynder at kopiere filer:

Tryk på en vilkårlig tast for at starte kopiering af filer

/p

Beder dig om at bekræfte oprettelsen af hver eneste destinationsfil.

/c

Ignorerer fejl.

/v

Kontrollerer hver enkelt fil, efterhånden som de skrives til destinationsfilen for at sikre, at destinationsfilen er identisk med kildefilen. Denne parameter ignoreres, da funktionaliteten er en integreret del af operativsystemet Windows 2000. Parameteren bevares kun for at sikre kompatibilitet med tidligere versioner af MS-DOS.

/q

Forhindrer visning af xcopy-meddelelser.

/f

Viser kilde- og destinationsfilnavne under kopiering.

/l

Kopierer ikke filer, men viser kun de filer, der ville være blevet kopieret.

/d[:dato]

Kopierer kun kildefiler, der er ændret på eller efter en angivet dato. Hvis værdien dato udelades, kopierer xcopy alle kildefiler, der er nyere end de eksisterende destinationsfiler. Med denne indstilling er det muligt kun at opdatere de filer, der er blevet ændret. Hvis du angiver en dato, skal du bruge en bindestreg (-) som separator i stedet for en skråstreg (/), så datoen ikke fortolkes som en parameter.

/u

Kopierer (opdaterer) kun filer fra kilde, der findes på destination.

/i

Hvis kilde er en mappe eller indeholder jokertegn, og destination ikke findes, antager xcopy, at destination angiver et mappenavn, og opretter en ny mappe for derefter at kopiere alle de angivne filer over i den nye mappe. Som standard bliver du spurgt, om destination er en fil eller mappe.

/s

Kopierer mapper og undermapper, medmindre de er tomme. Hvis du udelader denne parameter, virker xcopy kun inden for en enkelt mappe.

/e

Kopierer alle undermapper, selvom de er tomme. Bruges sammen med parametrene /s og /t.

/t

Kopierer kun undermappernes træstrukturer, ikke filerne. Hvis du vil kopiere tomme mapper, skal du medtage parameteren /e.

/k

Kopierer filer og beholder attributtet \"Skrivebeskyttet\" på destinationsfilerne, hvis de findes på kildefilen. Attributtet \"Skrivebeskyttet\" fjernes som standard.

/r

Kopierer skrivebeskyttede filer.

/h

Kopierer filer med filattributterne \"Skjult\" og \"System\". Xcopy kopierer ikke skjulte filer og systemfiler som standard.

/a

Kopierer kun kildefiler, der har filattributtet \"Arkiv\". Denne parameter ændrer ikke filattributtet \"Arkiv\" på kildefilen. Klik på kommandoen attrib for at få oplysninger om, hvordan attributtet \"Arkiv\" indstilles.

/m

Kopierer kildefiler, der har filattributtet \"Arkiv\". I modsætning til parameteren /a slår parameteren /m attributtet \"Arkiv\" fra filerne, der er angivet i kilde. Klik på attrib på listen Relaterede emner [JG1], hvis du vil have oplysninger om, hvordan attributtet \"Arkiv\" indstilles.

/n

Kopierer med korte NTFS-filnavne og -mappenavne. Parameteren er nødvendig ved kopiering af filer fra en NTFS-disk til en FAT-disk, eller når navngivningskonventionen for FAT-filer (8.3) er påkrævet på destinationsdisken. Destinationsfilsystemet kan være FAT eller NTFS.

/exclude:filnavn

Udelader filer, der under kopiering er blevet angivet i den specificerede fil. Filen med udeladelser kan indeholde en liste over udeladelsesmønstre (et pr. linje uden jokertegn understøttes). Hvis et udeladelsesmønster i filen svarer til en del af en sti i den aktuelle fil, kopieres denne fil ikke.

/y

Deaktiverer besked om bekræftelse af overskrivning af en eksisterende destinationsfil.

Parameteren /y kan være forudindstillet i miljøvariablen COPYCMD. Det kan tilsidesættes med /-y på kommandolinjen. Standarden er at spørge ved overskrivning, medmindre kommandoen copy afvikles fra et batchscript.

Hvis du vil tilføje filer, skal du angive en enkelt fil som destination, men flere filer som kilde (ved hjælp af jokertegn eller formatet fil1+fil2+fil3).

/-y

Aktiverer besked om bekræftelse af overskrivning af en eksisterende destinationsfil.

/z

Kopierer over et netværk i genstartstilstand. Hvis forbindelsen afbrydes under kopieringen (hvis f.eks. den server, der går offline, afbryder forbindelsen), genoptages den, når forbindelsen er blevet genoprettet. Med denne kommandoparameter vises også den procentdel af hver fil, som er kopieret.

Relaterede emner
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 16:15 #3
Ja nemlig: længe siden!
\"xcopy f:\\ c:\\ny\"
-virker ikke :[
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
14. juli 2001 - 16:15 #4
XCOPY /E f:\\*.* c:\\ny
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 16:16 #5
tdaugaard > Yup
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 16:19 #6
Det er som om den slet ikke forstår kommandoen \"xcopy\".
Det skal siges at jeg booter fra en win95 start-disk ...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
14. juli 2001 - 16:21 #7
ahh .. det er derfor ... XCOPY er ikke med på bootdisken.
Prøv at smide din Windows CD i drevet og skift til :

\\Tools\\Oldmsdos

der burde den ligge.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 16:21 #8
Så skal du jo være sikker på at din path i autoexec.bat peger til et sted hvor xcop findes...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
14. juli 2001 - 16:23 #9
ezolu:> XCOPY32.EXE findes ikke på nogle Windows bootdisks. (pga. pladsmangel tror jeg)
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 16:23 #10
Ahhh, lad det ligge så!
Det var bare fordi jeg ville ligge min win2k cd over på harddisken pga. installationsprogrammet ikke kunne finde nogle filer som er der.
Tak for \"xcopy\" kommandoen :]
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 16:24 #11
Ezolu skriv et svar så I to kan deles om pointene...
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2001 - 11:57 #12
Jamen her er så et svar :o)