Avatar billede pentium4 Juniormester
14. april 2010 - 17:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Prb. med flash af bios...

Jeg har prb. med at flashe min bærbare som er en Acer Aspire 5738 G og jeg fik en mail fra Acer før jul, om at de åbenbart havde fundet en fejl i bios ang. noget med strømforsyningen så vidt jeg har forstået.
Jeg har hentet både en version 1.13 og 1.25 og begge i både 32 og 64 Bit.
Fil-navnet på flashen er Winflash og exe-filen hedder "JV50113" og JV50125" alt efter hvilken version det er.
Jeg højre-klikker på filen og vælger "kør som administrator" som de skriver at man skal gøre og så skriver den dette...

32 Bit
wflash error og open flash.sys fail

64 Bit
Driver (WDM) init fail! (0x137)

Jeg kører Windows 7 Ultimate i 64 Bit og jeg har snakket med Acer og han sagde at jeg skulle prøve i fejlsikret tilstand og hvis ikke det hjalp måtte jeg sende den ind til rep. og det var det samme den skrev der inde.
Men nu prøver jeg lige jer eksperter en gang for jeg er ikke meget for at skulle undværre den i flere uger.
Jeg har haft søgt på google og fandt også ud af at der var flere andre der havde været ude for det samme men det var i udlandet og selv om jeg fik det oversat i google, så fandt jeg ikke ud af hvad det var der var galt.
Avatar billede Vandreren Novice
15. april 2010 - 22:06 #1
Plejer du at flashe BIOS inde fra Windows?
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. april 2010 - 18:17 #2
Jeg har ikke flashet en bios i mange år og som tidl. skrevet fik jeg en mail fra Acer om at der var noget galt med den model jeg har købt og at jeg skulle flashe min bios og jeg spurgte dem da jeg ringede til dem om ikke man kunne få en flash til Dos som i "gamle" dage, men det havde de ikke...
Jeg var lige inde og kigge i bios-biblioteket og der ligger godt nok 3 biblioteker (32 + 64 Bit og et Dos) så det skulle være jeg lige skulle prøve det engang.

Hvordan er det lige man laver en dos-boot på en usb-stick for jeg har jo ikke et diskettedrev i den bærbare.
Avatar billede Vandreren Novice
16. april 2010 - 18:50 #3
Det findes flere metoder, men her er en af de mere simple.
http://www.biosflash.com/e/bios-boot-usb-stick.htm

I aftes googlede jeg rundt på de sider, du sikkert selv har søgt på, og jeg bemærkede at en beklagede sig over, at 64 bit-versionen var mangelfuld i forhold til 32 bit-versionen af Acer Winflash.

Hvis det er sandt, ville det være endnu en grund til ikke at flashe i Windows, når du netop bruger W7U 64 bit.

Jeg kan kun sige, at når det drejer sig om at flashe BIOS eller opdatere firmware, så har jeg undladt at bruge Windows. Jeg ved ikke om det stadig er en tidssvarende sikkerhedsforanstalting, men det er stadig en god idé at tage backup af uerstattelige filer. :)
Avatar billede pentium4 Juniormester
20. april 2010 - 13:26 #4
Til Vandreren...

Læg et svar, så får du point'ne for linket kan jeg bruge da jeg har en stationær pc som jeg godt kan boote op på, men kan ikke få lov til at kopiere noget fra HD'en så der vil jeg prøve at boote fra en usb-stick.
Med hensyn til min bærbare, ringede jeg til Acer og fik at vide, at man ikke kan bruge winflash i windows 7, men kun i vista, så jeg har måttet installere de 2 DVD-skiver jeg lavede da jeg købte den bærbare hvor der er Windows Vista på og så virkede det.

Prb. med den gamle bios var at den ikke slog fra når batteriet var fuldt opladet...
Avatar billede Vandreren Novice
20. april 2010 - 14:14 #5
Der kan man bare se: Et program der virker i Vista, men ikke i 7.

Godt at du fik det til at virke. :)

Mht. din stationære så ville det måske være nemmere at bruge en live bootcd, fx. Linux eller BartPE. Det er hvad jeg bruger i de situationer, hvor filer skal reddes ud fra en PC med beskadiget Windowssystem.

Adskillige Linux-distributioner kan "brændes" til en usb-stick, man kan boote fra. Det klares nemt og hurtigt med Universal USB Installer.
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

Man skulle også kunne "brænde" BartPE til en bootbar usb-stick, men det har jeg ikke selv prøvet, så jeg kan ikke lige sige hvilken metode der virker bedst.
Avatar billede pentium4 Juniormester
22. april 2010 - 17:54 #6
Jeg har lige haft min stationære startet op og den supporter ikke opstart via usb-indgang desværre.
Man kan vel ikke installere windows på en DVD og så boote op på den???
Jeg har en ekstra HD siddende i den.
Kan jeg ikke installere Windows på den og sætte den til at starte på den i bios eller skal jeg tage den anden fra imens ???
Avatar billede Vandreren Novice
23. april 2010 - 00:53 #7
Kun Windows PE kan køres fra en skrivebeskyttet disk (det er jo hvad en cd/dvd er). BartPE er et af de mest udbredte måder at lave et Windows PE-miljø.

Jo, du burde kunne bruge den ekstra harddisk. Og ja, jeg ville tage den anden fra mens Windows installeres igen, for ikke at ende med en bootmenu til dualboot.

Selv tager jeg altid alle andre harddiske fra, når jeg installerer et OS; og sætter dem til igen, når installationsprocessen er helt afsluttet.
Avatar billede pentium4 Juniormester
24. april 2010 - 10:14 #8
"Vandreren" Tak for din hjælp, jeg kigger lige på det med "BartPE" men det bliver nok det andet med at installere Windows på en anden HD.
Det er bare ærgerligt at jeg ikke bare kan sætte en USB-HD til og installere windos på den, for så ville jeg jo kunne bruge den en anden gang og også bruge den på andre maskiner...