Avatar billede rikard Nybegynder
29. august 2010 - 10:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Antal kerner i brug og hvordan de vises..?

Hej
Jeg har en Windows 7 og køre med 4 kerner.
I enheds håndteringe kan jeg se at der er 4 kerner og hvad de heder, hvilket er meget rigtigt.
Højerklikker jeg på Computer og vælger egenskaber.
Så kan jeg se at jeg har samme CPU navn, men nu har jeg kun 2 kerner.
Hvis jeg ser i Job listen under CPU er der også kun 2 CPU grafer.

Lidt forvirende, hvor mange kerner har jeg og hvormange har jeg i brug.
Hvordan får jeg de sidste to kerner i brug?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. august 2010 - 10:27 #1
Hej

Om du har 2 fysiske kerner og 2 virtuelle (hyperthreading) eller 4 fysiske kommer en på din processor.

Under egenskaber for computeren kan du se hvad den hedder - hvad står der der?
Avatar billede rikard Nybegynder
29. august 2010 - 11:39 #2
Ja nu er jeg selvfølgelig nød til at afsløre at jeg har den kørende som en test på et Citrix XenSource system
Det er DELL hardware med 2 Xen Quad Core processor. E5405
I min opsætning har jeg givet min Windows 4 CPU og 512 Mbyte RAM og 30 Gbyte disk.
Når jeg gå ned på 1 CPU så kan jeg se 1 CPU i Windows her jeg 2 skan jeg se to i Windows har jeg 4 så går det galt med informationen.
Maskine køre fint nok, men vil jo gerne vide at den bruger det den har fået...

MVH
Rikard.
Avatar billede rikard Nybegynder
29. august 2010 - 11:41 #3
Det skulle være Xeon Quad Core E5405...

MVH
Rikard.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. august 2010 - 12:41 #4
Hmmm har ikke så stor erfaring med virtuelle systemer, men mon ikke at CPU-Z (gratis download) også kan sige noget om hvad maskinen kan se.
Avatar billede rikard Nybegynder
29. august 2010 - 13:17 #5
CPU-Z viser kun to processor, selvom der er 4 processoer i Enhedslisten.
Meget mærkeligt.
Er der noget man skal gøre i registory eller sådan noget?

MVH
Rikard

NB!
Godt nok er hadware Virtuel, men min erfaring er at det fungere lige så godt som den fysiske hardware.
I min Xensource monitor kan jeg se at den er tildelt 4 CPU'er men det er kun de to der ser ud til at lave noget.

Jeg har ikke problemer med mine Linux maskiner de ser og bruger de processor de får tildelt. Hvilket Windows også gør bare ikke over 2 processor...
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. august 2010 - 13:38 #6
Hmmm processoren har 4 fysiske kerner og ingen hyperthreading, så hvad du ser  er hver du får.

Som regel er viser Windows det som der er, så jeg må nok give fortabt :-)
Avatar billede rikard Nybegynder
31. august 2010 - 21:25 #7
Jeg tror jeg har fundet svaret.
Windows 7 Profesional understøtter kun 2 fysiske CPU og i alt 64 core.
Sådan som jeg har tildelt CPU er der nok tale om "fysiske" CPU og ikke bare core.
Det er den eneste fornuftige forklaring, da andre kan få flere core til at virke uden indgreb i Windows.

MVH
Rikard