Avatar billede kazistuta Nybegynder
14. januar 2011 - 11:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Automatisk karaktergivning i Excel vha. LOPSLAG f.eks.?

Jeg er i gang med at udarbejde et excel-ark til, når jeg retter mine elevers færdighedsregninger. Jeg har lavet grundideerne i skemaet (tabeller, farvekoder, autosum, gennemsnit mv.), men jeg vil rigtig gerne have mulighed for, at arket SELV udskriver den relevante karakter til den enkelte elev, baseret på deres pointtal. Jeg har læst mig frem til, at funktionen LOPSLAG muligvis kan hjælpe mig med dette - kan et klogt hoved fortælle mig mere præcist, hvordan jeg skal gøre? Jeg har lavet en kolonne, hvor de forskellige pointintervaller skal stå, men er i tvivl om, hvordan arket vil behandle intervaller (og kan gøre det korrekt).

Jeg kører vandret pointtælling (med  simple 1'er og nuller), sluttende i celle AZ5/AZ6 etc., hvor elevernes pointtal tælles sammen vha. SUM-funktionen. Herefter vil jeg gerne have en automatisk karakter udskrevet i celle BA5/BA6 etc., betinget af de givne pointintervaller (som jeg vil have mulighed for at ændre fra gang til gang - ikke alle sæt giver samme pointmuligheder).

Er min forklaring forvirrende, har jeg mulighed for at sende/uploade excel-dokumentet - og hvis jeg gør tingene mere besværlige end nødvendigt,hører jeg gerne alternative løsningsmuligheder :-)

PF TAK
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 12:07 #1
Hvis du sender filen til:
hans.knudsensnabelamail.tele.dk
så skal jeg prøve om jeg kan hjælpe.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 16:13 #2
Et svar.
Hans
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
14. januar 2011 - 16:20 #3
Jeg er ikke 100 på, om den kan klare det ved interval, men der kan du evt. afvente svar fra dkhanknu

ellers er muligheden, at du laver en liste med alle point i en kolonne (i dette eks. kolonne A), karakteren som gives for det pointantal (kolonne B) også kan du lave følgende formel:

=lopslag(C1;A:B;2)

hvor C1 er det pointantal eleven har fået
A:B er området der skal ledes i
2 er for at fortælle at det er i kolonne 2 fra venstre, at den skal finde resultatet.

OBS., pointene skal være i sorteret orden, men det vil man nok automatisk gøre ved oprettelse af dette :)
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
14. januar 2011 - 16:21 #4
Hvordan kom løsningen til at se ud Hans?
Avatar billede kazistuta Nybegynder
14. januar 2011 - 16:27 #5
Løsningen (tak for den!) var ganske rigtigt som du, newbie, foreslog. Hans (dkhanknu) var så flink at lave et konkret bud, som jeg blot skulle ændre til den rette celle, og så var jeg kørende. Tak!!! - er sikker på at både jeg og nogle kolleger bliver glade for arket:-)