Avatar billede alessandro Nybegynder
27. september 2011 - 13:35 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Udregning af planteantal på en given længde

Hej alle,

Skal til at lave et ark i Excel som kan regne ud hvor mange planter jeg skal bruge til plantning af et læbælte.

Meningen er den, at jeg vil kunne angive:

Planteafstand:

Læbælte længde:

Og ud fra disse vil en formel (som jeg ikke aner hvordan skal skrives) regne ud hvor mange planter i alt jeg skal bruge.

Det næste jeg gerne vil frem til er, hvor mange antal planter af hver art jeg skal bruge på en given længde.

Jeg havde forestillet mig, at jeg kunne skrive en liste hvor jeg angiver hvilke planter der skal plantes: eksempelvis:

poppel, rødel, eg, poppel, rødel, eg, poppel, rødel eg osv.. til jeg nåede en bestemt længde som jeg har angivet.

Så vil formlen kunne fortælle mig hvor mange planter af hver slags jeg skulle bruge.

Er der nogen af jer som har en ide til hvordan jeg kan stille det op? Håber I forstår hvad jeg mener.

På forhånd tak.
Avatar billede vejmand Juniormester
27. september 2011 - 21:39 #1
I A2 skriver du: 0,4 (Planteafstand)
I B2 skriver du: 118 (Læbælte længde)
I C2 skriver du: =AFRUND(B2/A2+1;0) (planter ialt)
I D2 Skriver du: =AFRUND(C2/3;0) (Antal poppel)
I E2 skriver du: =AFRUND((C2-D2)/2;0) (Antal rødel)
I F2 skriver du: =C2-D2-E2 (Antal eg)
Avatar billede alessandro Nybegynder
28. september 2011 - 07:48 #2
Tusind tak.

Lige et tillæg til det ovenstående spørgsmål. Hvad hvis man planter denne model:

Poppel, rødel, poppel, eg, poppel, rødel, poppel, eg os.. altså at hver anden er en poppel?
Avatar billede vejmand Juniormester
28. september 2011 - 13:04 #3
Så ændrer du bare D2 til: =AFRUND(C3/2;0)
Avatar billede alessandro Nybegynder
28. september 2011 - 14:42 #4
Mener du ikke at jeg skal ændre D2 til =AFRUND(C2/2;0)

altså C2 og ikke C3, ik?
Avatar billede vejmand Juniormester
28. september 2011 - 14:49 #5
Jo, sorry, min fejl.  :-)