Avatar billede thomaskleis Nybegynder
27. april 2012 - 21:46 Der er 13 kommentarer

Kan ikke slette mapper i Win7

Hej eksperter

Har store problemer med at slette og redigere mapper under Win7. Får beskeden om at mappen er i brug.

Det er mapper som jeg selv har oprettet. Typisk indeholdende billeder og thumbs.db filer! Jeg går ud fra at det er dem der skaber problemer.

Indholdet i mappen er ikke åbnet i et andet program.
Problemet er der både efter explorer vinduet har været lukket og genåbnet samt efter genstart af computeren.

Det er kort sagt p.... irriterende!!

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2012 - 06:40 #1
Prøv at slette dem fra fejlsikret tilstand.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2012 - 06:44 #2
En anden mulighed kunne måske være denne:
http://www.filehippo.com/download_unlocker/
Eller:http://eraser.heidi.ie/ (bruger selv version 5,8 af denne i XP)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2012 - 06:46 #3
PS Har du først brugt Eraser til at slette med er filerne væk, da de er overskrevet. Filerne flyttes ikke til papirkurv.
Hvordan Unlocker gør det ved jeg ikke, da jeg ikke har brugt programmet.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2012 - 07:23 #4
slå uac fra på din computer

ofte er det den der stopper alt aktivitet på drev c

http://www.windows7guide.dk/tips-a-tricks/41-tips-a-tricks/168-sadan-deaktiveres-uac-i-windows-7

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2012 - 09:02 #5
#4 Er det ikke en del af sikkerheden i Win 7 du deaktiverer?
Bør vel kun gøres midlertidigt for at slette filer/mapper?
Avatar billede pstidsen Novice
28. april 2012 - 11:51 #6
Det du beskriver er et udbredt problem og kan skyldes mange ting. Det der med garanti virker er at lave et bootable USB stik (eller CD) hvorpå der ligger f.eks. Ubuntu. Boot på enheden og slet mapperne derfra. Du skal IKKE installere noget, men bare køre det fra USB stikket/CD'en.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2012 - 15:00 #7
Har du prøvet Take ownership?

    1. Right-click the folder, and choose Properties
    2. Click the Security tab
    3. Click Advanced, then the Owner tab
    4. Click edit, and then your username (make sure to check Replace owner on subcontainers..)
    5. Click Apply, then OK
    6. Now, under Permissions, click Change Permissions
    7. Click Add, then type in your username and click OK
    8. Check the Allow box under Full Control, then click OK
    9. Now choose the Replace all child permission checkbox
    10. Click OK, then Apply, then close.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2012 - 07:14 #8
hvor sikker tror du du er  220661 fordi du har UAC kørende
rootkits og andet suser lige igennem så uac er bare endnu en pestilens som irreterer i den daglige brug

du kan roligt slå den fra - min er altid deaktiveret
det er det første jeg gør ved nyinstall

den ligger live ved hånden hvis man er sp paranoid at man vil bruge den - den kan altid slås til i en håndevending men ellers tak

m.v.h
Avatar billede thomaskleis Nybegynder
29. april 2012 - 09:02 #9
Hej alle sammen

Der var en del forslag:-) Lad mig starte med at sige at jeg fik slettet mappen fra fejlsikret tilstand.
MEEEN det her problem er helt generelt, og opstår ofte. Oplevede det aldrig under WinXP, med mindre jeg helt åbenlyst havde f.eks. et billed åbnet i en eller anden viewer.

Jeg har desuden kunnet læse mig til at det måske er Win7 indeksering der holder fast i filerne.

Jeg er interesseret i hver gang at Win7 synes at jeg ikke skal have kontrol over mine egne filer, at jeg så skal genstart i fejlsikret tilstand eller boote i et andet styresystem.

Nogen der kan forklare hvad UAC er? Her stod jeg af :-P

På forhånd tak.
Avatar billede thomaskleis Nybegynder
29. april 2012 - 09:04 #10
HOVSA!
"....Jeg er IKKE interesseret i at hver gang Win7 synes at ...."
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2012 - 09:52 #11
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2012 - 09:53 #12
Avatar billede thomaskleis Nybegynder
30. april 2012 - 08:37 #13
OK, tak. Vidste ikke lige hvad forkortelsen var for. UAC er allerede slået fra, hvilket er noget af det første, jeg gør på en ny installation. Super irriterende!