Avatar billede Sissi-Frie Nybegynder
07. januar 2013 - 13:49 Der er 1 kommentar

Blandt andet: Redigering af billedstørrelse på blog

Hej folkens, godt nytår

Det skal lige siges til at starte med, at jeg bruger wordpress.

Og så til mine to sidste udfordringer: Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor jeg retter på temaets billedstørrelse, altså pixel bredden når det ligges ind i et indlæg, jeg vil nemlig gerne have det til at passe med de linjer der er på bloggen - jeg vil gerne have det kodet så alle billeder der sættes ind altid har den/samme bredde. Jeg har prøvet både under indstillinger "medier" og under udseende "editor" i den der hedder functions.php og selvfølgelig under redigering og indsætning af selve billedet. Kan i hjælpe mig med hvor jeg kan rette bredden så den kan komme til at passe? Og altid er den samme?

Jeg har hentet et plugin der hedder "Related Posts Thumbnails" og nu ser det endelig ud som det skal - bortset fra at det ligger til venstre på siden. Altså under alle blogpost. Jeg vil meget gerne have det centreret og jeg har googlet mig frem til, at det godt kan lade sig gøre, men jeg er ikke sikker på hvordan. Kan i også hjælpe mig med hvordan jeg skal gøre det?

MVH Sissi
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2013 - 14:13 #1
<ole>

Billedstørrelsen styrer du ikke gennem Wordpress. Billederne bør optimalt være beskåret til ret størrelse ved upload. Alternativt kan du lade et uploadscript foretage evt. reduktion af størrelsen.

Du skal dog bemærke, at du formodentlig aldrig vil kunne lade dine brugere uploade direkte fra deres digikamera. Moderne digitale billeder er som regel alt for store til, at en almindelig PHP-installation kan håndtere dem. Billedbehandling af store billeder bruger ganske enkelt alt for meget RAM.

Alt i alt er du nok nødt til at bede dine brugere om at formindske deres billeder inden upload.

Hvad du skal gøre for at layoute diverse detaljer (centrering, m.m.) kommer helt an på det pågældende tema, du har valgt. Det kan der ikke siges noget generelt om.

/mvh
</bole>