Avatar billede nailguntoface Nybegynder
22. januar 2013 - 08:30 Der er 9 kommentarer

Jeg vil købe et digitalt kamera

Hej Eksperten, jeg har tænkt mig at købe et brugt digitalt kamera, men jeg ved ikke ret meget om emnet udover wikipedias sider om, hvad et objektiv er osv....

Jeg har været inde på DBA og lede efter nogle kameraer som både er billige og pæne, men det ligner at alle sammen er "analoge" kameraer, altså man kan ikke få det over i en maskine...

Jeg prøvede at søge på digitale kameraer, men så kom der kun de grimme kameraer, som sikkert har dårligere kval. ind dem jeg tænker på.

Ser alle digitale kameraer ud som denne?
https://webshop.coop.dk/produktbilleder/fuji-digitalkamera-m-2-gb-sd-kort-og-etui-model-jz100.jpg?id=6339609&w=500&h=500

Eller kan jeg finde et digitalt kamera, der ligner det her
http://www.dba.dk/nikon-f401x-spejlrefleks/id-88460197/

Og hvor god kommer kvaliteten til at være og, hvad spiller en rolle når man taler om et brugt kamera? Skader på kameraet selvfølgelig, men bliver kameraet dårligere for hvert billede man tager? Dvs. at jeg skal holde mig væk fra kameraer, der har tager 500 billeder+.

Mvh.
Avatar billede Blandy Praktikant
22. januar 2013 - 09:04 #1
Hvad budget har du for til at købe for?
Avatar billede nailguntoface Nybegynder
22. januar 2013 - 09:10 #2
gerne under 7-800 kr for et brugt, da jeg først og fremmest ikke har nogen penge og, at jeg ingen erfaring inden for emnet. - er det umuligt at blive tilfreds? :-)

mvh
Avatar billede Blandy Praktikant
22. januar 2013 - 09:32 #3
hmm det kamera du har fundet på dba er et anolog kamera med rullefilm. Og hvis du vil have et digital kamera for 7 - 800 kroner, kan du næsten kun få et compakt kamera som det første du henviste til. Kvaliteten er også derefter.

500 billeder for et kamera er faktisk nyt. Når jeg er ude mit mit spejlreflekskamera, kan jeg godt tage 2 - 300 billeder på en dag;)
Avatar billede nailguntoface Nybegynder
22. januar 2013 - 09:58 #4
Ja okay, men hvad kan et compakt camera tage? Kan jeg komme til at tage noget ligne http://images.4chan.org/p/src/1358838512475.jpg
dog med en mindre fin location selvfølgelig? Eller bliver det iphone kvalitet? Og er der nogen "måleenhed" for kval?
Avatar billede nailguntoface Nybegynder
22. januar 2013 - 10:01 #5
og med brug af photoshop/gimp selvfølgelig
Avatar billede milter Ekspert
22. januar 2013 - 12:33 #6
Gode billeder kan sagtens tages med et kamera til 800 kr. Og uskarpe billeder som det, du linker til i #4, kan sagtens tages med et kamera til 50.000. Den kromatiske aberration på det billede vil du dog nok ikke få med godt udstyr.

Kig på linket herunder og hold dig til de kendte kamerafabrikanter som Sony, Canon, Nikon, Minolta og Olympus. Så kan du ikke gå helt galt.

http://www.dba.dk/billede-og-lyd/digitale-kameraer/?pris=(0-800)
Avatar billede nailguntoface Nybegynder
22. januar 2013 - 12:52 #7
Hvad med skarpe billeder? Kommer det ikke an på linsen? altså en linse på 80mm kan vel tage skarpe billeder, hvor man f.eks. kan se kanterne på et glas eller lignende?
Avatar billede milter Ekspert
22. januar 2013 - 15:07 #8
#7.

Nej, skarphed på billeder afhænger i langt, langt de fleste tilfælde ikke af objektivet men af fotografens kendskab til basal fototeknik, og den slags skal læres.

Du indrømmer selv, at du har så godt som intet kendskab til fototeknik. Uden det kommer du ikke ret langt, medmindre du er tilfreds med at skyde løs med al automatik på kameraet sat til i håb om et godt resultat.

Hvis ikke du ved, hvorfor dine resultater bliver dårlige, kommer du aldrig videre, og her kan kun kendskab til udstyret og fototeknik hjælpe dig. Mht. til skarphed, så skal du f.eks. kende til principperne for diverse brændvidders egenskaber og dybdeskarphed.

Du kan f.eks. starte med linkene herunder:

http://www.fotostart.dk/index.php?p=300
http://www.lastrummet.litter.dk/Digitalfoto_for_Begyndere.pdf
http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/ONLINE_FOTOSKOLE.aspx

... eller købe "Fotobogen" af Casper Tybjerg:

http://www.bogpriser.dk/work-887991626-fotobogen/
Avatar billede nailguntoface Nybegynder
06. februar 2013 - 10:26 #9
Tak for hjælpen, begge to. Jeg har fået mig et spejlreflekskamera, som jeg er glad for, men som dog desværre sluger batterier helt ustyrligt hurtigt. Dog anbefales det også på diverse hjemmesider at mht. til netop den model, at jeg gør klogt i at anskaffe mig nogle genopladelige batterier.

Smid gerne svar begge to!

Mvh.