Avatar billede Renek Novice
10. maj 2013 - 12:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formel til manuel input af områdelængde

Lad os sige jeg har følgende formel:

sum(A1:J1)

Der er data helt hen til T1 - altså data i i alt 20 celler, men pt beregnes kun af de 10 første.

Hvilken formel kan jeg indsætte i stedet for "J1" for selv at kunne vælge i anden celle, ved indtastning af f.eks. "20", at den nu skal dække området fra A1 til T1

Jeg vil altid skulle starte fra A1.
Avatar billede natkatten Mester
10. maj 2013 - 13:05 #1
Prøv med denne:

=SUM($A$1:INDIREKTE(ADRESSE(1;$A$10)))

Cell A10 indeholder nummeret på kolonnen, som udgør slutcellen for beregningen. Altså f.eks. 10 (for kolonne J1) og 20 (for kolonne T1).
Avatar billede natkatten Mester
10. maj 2013 - 13:27 #2
Hvis du også vil kunne angive startcellen, så kan denne formel benyttes:

=SUM(INDIREKTE(A11):INDIREKTE(A12))

I denne konstruktion forudsættes, at du indtaster cellereferencerne i A11 og A12. F.eks.:

A11: A1
A12: T1

Bemærk, at værdierne skal intastes som tekst, og altså ikke =A1.
Avatar billede Renek Novice
10. maj 2013 - 13:37 #3
Magi! Tak skal du have - det var lige det jeg ledte efter og tak for ekstra svar :)
Avatar billede natkatten Mester
10. maj 2013 - 13:38 #4
Mit svar er her.

/natkatten
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2013 - 13:57 #5
Jeg er klar over natkatten for længst har givet svar, men bare for variationens skyld så er her en fomel der bruger den ikke volatile INDEKS-funktion:

=SUM(A1:INDEKS(1:1;;A10))

Hans
Avatar billede natkatten Mester
10. maj 2013 - 14:15 #6
INDIREKTE er ikke god, hvis der er tale om store regneark, fordi der genberegnes ved hver ændring ("volatil").

Nu betyder det ikke noget i eksemplet her, men INDEKS er generelt bedre at benytte sig af.
Avatar billede Renek Novice
10. maj 2013 - 14:30 #7
Tak for indspark Hans!