Avatar billede hudsonium Mester
23. maj 2013 - 13:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ekstraktion af baggrundsmusik fra lydklip

Hejsa

Jeg har et gammelt videoklip fra en komedie, hvor der kører noget baggrundsmusik jeg gerne vil have 'rent', fri for lydeffekter og dåselatter.

Er der nogen der kender til et program der gør det muligt at fjerne høje lyde og dåselatter fra et lydklip?

Jeg ved det er en svær udfordring - men musikken er UMULIG at få fat på ellers.

Mvh Anders
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2013 - 14:00 #1
Det korte svar er: Det kan ikke lade sig gøre!

Et mere uddybende svar er, at med forskellige filtre i et lydredigeringsprogram kan noget af "baggrundsstøjen" måske fjernes, men det vil så også fjerne eller ødelægge det meste af musikken.
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2013 - 14:09 #2
Her er et par links:

http://www.howtogeek.com/56335/how-to-remove-vocals-from-music-tracks-using-audacity/

http://www.makeuseof.com/tag/remove-ambient-noise-audio-files-audacity/

Det sidste link drejer sig om at fjerne baggrundsstøj ved at tage et "billede" af det, som man gerne vil have fjernet og så lade Audacity fjerne lignende støj på hele optagelsen.

Princippet er det samme i dit tilfælde, dvs. du skal tage et billede af dåselatteren, men da den for det første ikke er ens hele vejen igennem, og da bidder med latteren også indeholder den musik, du gerne vil beholde, ja så vil musikken også forsvinde eller blive totalt forvrænget, når du fjerner latteren.
Avatar billede hudsonium Mester
23. maj 2013 - 14:13 #3
Hej Milter

Tak - jeg har tidligere arbejdet med Audacity, da jeg skulle fjerne noget sang fra et musiknummer. Det virker ikke ligefrem super men dæmpede sangen en del, uden at ødelægge musikken.

Jeg må jo forsøge mig med Audacity igen.

Hvis det virker, så får du sgu 60 point :-)

Jeg skal også nok sige til, hvis det ikke virker. For du har jo nok ret i at det ikke kan lade sig gøre.

Mvh Anders
Avatar billede claes57 Ekspert
23. maj 2013 - 14:27 #4
ellers kan du give den lokale musikskole opgaven med at genindspille baggrundsmusikken - evt for en symbolsk betaling.
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2013 - 14:27 #5
Jeg venter spændt :-)
Avatar billede hudsonium Mester
23. maj 2013 - 14:38 #6
Claes57

Det er faktisk ikke nogen tosset idé, jeg kan godt lide du tænker lidt 'ud af boksen' :-)

Anders
Avatar billede hudsonium Mester
28. maj 2013 - 12:53 #7
Det virkede ikke med audacity, det blev meget ærgerligt.

Æv-bæv, jeg må finde på noget helt andet, jeg ved bare ikke hvad.

Tak for jeres forslag, alle sammen.

Anders
Avatar billede milter Ekspert
28. maj 2013 - 13:30 #8
Velbekom og held og lykke med projektet.