Avatar billede lineriber Praktikant
12. maj 2014 - 16:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fungerer Task Scheduler ifm VBA koder

Hej Eksperter

Jeg har kigget lidt på nettet for at finde ud af om der findes en mulighed for at shedulere en daglig opgave hvor en VBA kode køres, og jeg har fundet nogle sider der beskriver muligheden for at bruge "Windows Task Scheduler". Jeg har aldrig brugt dette program før, og jeg vil derfor gerne have hjælp til at afdække nogle af mine spørgsmål så jeg kan vurder om det vil kunne løse mit problem.

Jeg har ca 100 Excel rapporteringsfiler som jeg hver morgen gerne vil have opdateret med nogle økonomital. Jeg har idag en VBA kode der er placeret som en add-in knap hos brugerne, og når brugeren har åbnet én af rapporteringsfilerne og trykker på knappen, så åbnes excel filen med de nyeste økonomital, herfra kopieres tallene og indsættes i rapporteringsfilen. Denne process virker fint. MEN jeg ville gerne at hver af de 100 filer automatisk bliver opdateret med de nyeste økonomital - UDEN at brugeren selv skal gå ind i filen.
Sagen kompliceres af at de 100 rapporteringsfiler ligger på et workspace site, så for at få lov at gemme ændringer skal hver enkelt fil checkes ud, opdateres med de nye økonomital og herefter gemmes og checkes ind igen.

Det jeg søger er dermed at jeg på en eller anden måde kan shedulere et fast dagligt job der fx kl 06.00 opdaterer og gemme de 100 rapporteringsfiler med de nyeste økonomital.

Mine umiddelbare spørgsmål er derfor:

1) hvis jeg kan skrive en VBA kode, der fra filen med økonomital looper igennem de 100 rapporteringsfiler, vil jeg så kunne schedulere denne VBA kode til at køre hver morgen kl 06.00 vha Windows Task Sheduler?

2) Skal min PC være tændt for at Task Scheduleren kan eksekvere opgaven. Det er muligvis et meget dumt spørgsmål, men meget relevant da jeg på min arbejdsplads skal have min PC låst inde når jeg ikke selv er på kontoret, og dermed kan den ikke stå tændt!

3) Kan man arbejde i excel samtidig med at Task Scheduleren eksekverer opgaven? Det ville jeg jo fx ikke kunne gøre hvis jeg manuelt afspillede VBA koden. Og jeg har desværre en forventning til at denne kode vil kræve en rum tid af færdigeksekvere!

4) Har I eksperter evt. forslag til en alternativ metode til at få disse 100 rapporteringsfiler opdateret UDEN at en bruger manuelt skal åbne hver enkelt fil.

Mvh
Line
Avatar billede supertekst Ekspert
14. maj 2014 - 10:49 #1
Hej Line - iflg. mine erfaringer:
1) Ja
2) Ja - derfor bør VBA-koden være placeret i en fil på en server så det ikke afhænger af din pc
3) Ja - har lige afprøvet dette
4) VBA-koden bør kunne klare dette - evt. således at den første bruger igangsætter opdateringen fra en separat fil
Avatar billede lineriber Praktikant
14. maj 2014 - 10:59 #2
Hej Supertekst - dejligt at høre fra dig :-)

Og tak for dine svar - jeg vil straks prøve at arbejde videre med det og se hvad jeg kan få stykket sammen.

Smider du et svar?
Avatar billede supertekst Ekspert
14. maj 2014 - 11:07 #3
Selv tak det var så lidt