Avatar billede hudsonium Mester
16. maj 2014 - 12:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PC kan ikke tændes

Hej,

min stationære PC, som har fungeret fint i mange år, og pludselig ville den ikke tænde overhovedet. Jeg havde haft den tændt 10 minutter forinden og alt virkede normalt.

Da jeg nogle timer senere forsøgte at tænde den, virkede det igen. Men dagen efter var den død og har ikke kunnet tændes siden.

Jeg håber det blot er strømforsyningen der er gået. Men er der nogen der ved hvordan man eventuelt kunne tjekke, om det er strømforsyningen eller bundkortet (eller noget andet) der er problemet, uden at man behøver at købe sig fattig i reservedele?

Gode råd modtages gerne. På forhånd tak,

Anders
Avatar billede claes57 Ekspert
16. maj 2014 - 16:08 #1
start med at tjekke det udvendige - dvs ledning og stikkontakt.
Hvis strømforsyning er ok, så vil der være strøm til bundkort, og det vil typisk så komme med nogle beep-koder der kan lede en mod fejlen. Så hvis det udvendige er ok, så gætter jeg på strømforsyning.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 09:29 #2
Prøv lige at fjerne alt strømmen fra computeren og hold startknappen nede i ca 30 sekunder. Gen monter og prøv igen.
Starter den så?

Din strømforsyning skal jo levere tre forskellige spændinger, og falder en ud så virker det ikke længere.
Man kan teste psu på følgende måde:
http://www.youtube.com/watch?v=VXzrCr0RLm4
Kører den kan man med et multimeter teste om alle spændinger er til stede
Avatar billede hudsonium Mester
17. maj 2014 - 12:47 #3
Det ændrer ikke noget at holde startknappen inde i 30 sekunder med strømmen slået fra, og så slå strømmen til igen.

Når jeg følger youtubevideoen kommer der godt nok strøm i PCens blæser - men jeg ved jo ikke hvordan man tester de andre spændinger?

Ham der har indtalt videon siger, at så må man gå videre og teste startknappen, så det er jeg i gang med.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 12:53 #4
sort er stel på forsyningen
De andre farver skulle være følgende hvis jeg husker rigtigt.
gul er 12 volt
rød er 5 volt
orange er 3,3 volt
Avatar billede hudsonium Mester
17. maj 2014 - 13:29 #5
Tak.

Jeg har dog ikke noget måleapparat til at tjekke dem med.

Jeg bliver nok nødt til at få det tjekket efter på et værksted, hvor de har en PSU-tester. Så er det jo altid noget at man bor tæt på et sådant værksted.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 13:31 #6
JA lige præsis :-)
Avatar billede hudsonium Mester
17. maj 2014 - 16:47 #7
Værkstedets måling sagde at strømforsyningen var kaputski, og jeg har investeret i en ny.

Der var vist ingen billig vej udenom her.

Tak for alle for jeres forslag.

Mvh Anders