1 / 11
Udviklere fra teknologi-universitetet MIT Media Labs Fluid Interfaces Group arbejder hele tiden på nye prototyper, der skal forbedre den måde, hvorpå vi interagerer med computere, teknologi og information.
Klik videre og se nogle af de nye modeller, der alle har kimen i sig til at blive en af fremtidens store teknologier.
2 / 11
Ideen med dette projekt er at forbedre designeres muligheder for at præsentere deres ideer visuelt ved at inddrage 3D-teknologi.
Apparatet består af et stykke papir, en skærm, en digital pen og en modtager.
Designere kan tegne deres ideer på papiret med den digitale pen, men er ikke begrænset af at tegne på papiret. Det er nemlig også muligt at tegne i luften over papiret for at få 3D-effekt på computerskærmen.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.
3 / 11
Nogle gange har man brug for hurtigt at nedskrive en note, lyder det fra folkene bag JotWatch.
Det er et armbånd med en skriveplade og en tilknyttet stylus, der anvendes til hurtigt at grifle et notat eller andre ting ned.
Med knapper på siden kan man bladre mellem de skrevne beskeder på JotWatch'en.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.
4 / 11
Et projekthold på MIT har udviklet denne 'papir'-computer, som bygger på en særlig teknik, som kan anvendes til at bygge sensorer, aktuatorer og printkort, der ligner og føles som papir.
Det betyder, at teknologierne kan indbygges direkte i papirark under fremstillings-processen, hvilket på sigt vil kunne føre til meget billige papir-computere.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.
5 / 11
Dette interaktive display, der minder meget om Microsofts Surface, er udviklet særligt til brug i butikker, hvor kunder vil kunne få produkt-oplysninger og net-adgang, så de eksempelvis kan sammenligne priser og anmeldelser af produkterne.
Prototypen kan også anvendes til video-samtaler mellem kunde og ekspedient.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.
6 / 11
Hvis du er en af dem, der stadig overplastrer dit skrivebord og din pc med Post It-mærker, er denne løsning nok godt nyt.
Løsningen her består nemlig af digitale mærker fremfor for papir-mærker, men anvendes eller på samme måde.
Ideen er, at brugeren skriver på et stykke papir med en digital pen, der dernæst overfører den håndskrevne besked til en digital mærkat.
De små Quickies kan integreres med både smartphones og computere.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.
7 / 11
En computer, der kan få dig til at tabe dig. Sådan lyder ideen bag dette projekt, der i bund og grund er en gaffel udstyret med en sensor, som skal få brugeren til at spise langsommere, hvilket også vil få dem til at spise mindre, inden mæthedsfornemmelsen indtræffer.
Sensoren måler tiden mellem hver bid og summer i gaflen, hvis der går for kort tid mellem bidderne.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.
8 / 11
Dette MIT-projekt viser, at det sagtens kan lade sig gøre at arbejde uden mus.
Her er 'læser' computeren nemlig musens/håndens bevægelse med en infrarød lys-stråle og et kamera, der begge er indbygget i computeren.
Brugeren skal blot runde hånden, som om han holder på en almindelig mus og rette lysstrålen mod hånden.
Dernæst aflæser kameraet lyset og oversætter billedet til håndens position og dens bevægelser som for eksempel klik med pegefingeren.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.
9 / 11
Dette interaktive bord er baseret på samme koncept som Microsofts Surface.
Her kan man sidde og tage noter direkte på bordet, der består af to projektorer, to kameraer, to spejle og en særligt udviklet software, der understøtter brainstorm og udarbejdelse af story boards og lignende.
Bordet er programmeret til at håndtere forskellige former for input.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.
10 / 11
TaPuMa står for "tangible public maps" og består af bærbare digitale kort, hvorpå man placere busbilletter, penge, kreditkort, mobiltelefon eller andre ting, hvorefter apparatet fremviser forskellige relevante data i forhold til den placerede genstand.
Medbringer du for eksempel TaPuMa i lufthavnen og placerer dit boarding-pas på skærmen, vil den fremvise vejen til din gate.
Placerer du dit kreditkort på den, vil den eksempelvis vise dig, hvor den nærmeste hæveautomat er.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.
11 / 11
Ifølge MIT-projektet Cornucopia afviger nutidens madlavnings-redskaber ikke væsentligt fra de redskaber, der blev anvendt for flere hundrede år siden.
Et bud på et af fremtidens køkkenredskaber er denne såkaldte Virtuoso Mixer, der består af en række ingredienser placeret på en karrusel, hvorfra man kan sammensætte og mikse forskellige retter.
Apparatet er udrustet med både varme- og køleapparat, så man både eksempelvis kan bage på den.
Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Meridith Levinson.