1 / 16
Microsoft er naturligvis kendt for sine softwareprodukter som Windows og Office, men drengene fra Redmond har også gennem tiden produceret adskillige hardwareprodukter.
Snart er Microsoft klar med sin nyeste opfindelse, tablet-pc'en Surface RT.
Det store spørgsmål er, om den bliver en succes eller en fiasko ligesom mange af Microsofts tidligere hardwareprodukter.
Vi tager på en tur gennem historien og ser på nogle af softwaregigantens forsøg med hardware.
Af Alex Cocilova og Mikkel William Nielsen
2 / 16
Sådan så en mus ud i begyndelsen af 80'erne.
Microsoft Mouse kom i en pakke med Microsoft Word, Notepad og en guide på computeren, der viste, hvordan musen skulle bruges.
Ja, det var noget af en udfordring at tæmme sådan en krabat dengang.
Men efter lidt øvelse hjalp den med at styre rundt i Word, selv om den fik kælenavnet monsteret med de grønne øjne.
3 / 16
Pc'en stormede frem i løbet af 90'erne, og det samme gjorde antallet af smerter skabt af for mange timer med mus og tastaturer.
Der skulle gøres noget ved ergonomien, tænkte Microsoft og lancerede Natural Keyboard.
Tastaturet havde et karakteristisk knæk på midten for at gøre det mere behageligt at skrive på.
Det blev hurtigt en af Microsofts største succeser som hardwareproducent, og tastaturet blev opgraderet i 1998, 1999 og senest i 2005 med Natural Ergonomic Keyboard 4000, som stadig sælges i dag.
4 / 16
Microsoft lancerede sin IntelliMouse i slutningen af 1996 for at sætte standarden for, hvad en mus på det tidspunkt kunne.
Her var scrollhjul, optisk sensor, frem- og tilbageknapper og et ergonomisk design. I dag kan vi måske smågrine lidt af musen, men den var noget af en lækkerbisken dengang.
Den sidste IntelliMouse, som Microsoft har produceret, hed Explorer 3.0.
5 / 16
Der var engang, da joystick og gamepads var faste makkerpar med computeren, når der skulle spilles spil.
Microsoft introducerede derfor sit SideWinder-mærke, som omfattede adskillige gamepads og joysticks.
Der var dog ikke alle, som endte med succes.
SideWinder var med til at øge spiloplevelsen på computeren, og mon ikke Microsoft brugte nogle af sine erfaringerne fra pc-verdenen til udformningen af kontrolleren til Xbox, der blev lanceret i 2001.
6 / 16
Tilbage i 1996 lancerede Microsoft sit SideWinder Force Feedback Pro. Det var baseret på et af Microsofts andre joysticks, Precision Pro, men det havde fået indbygget små motorer.
Det betød, at joysticket bød på force feedback. Altså rystede joysticket, hvis du eksempelvis i en racerbil stødte ind i noget eller i et fly blev beskudt og ramt.
Det originale joystick blev populært nok til, at Microsoft forsøgte sig med en efterfølger, Force Feedback 2.
Dette joystick virker stadig med nyere udgaver af Windows.
7 / 16
I dag tager vi Skype for givet, men der var engang, da det var noget mere kompliceret at koble teleudstyr til computeren.
Microsoft forsøgte sig i 1998 med en trådløs telefon kaldet MP-900, der kunne forbindes til pc'en.
Desværre var det alt for kompliceret at få telefonen til at virke, selv om det skulle have været en nem løsning som digital telefonbog - og svarer.
Telefonen endte med at blive et nicheprodukt, der aldrig rigtig slog til.
Efter blot et år valgt Microsoft at trække stikket på telefonen og stoppe produktionen.
8 / 16
Microsoft eneste forsøg med højttalere er DSS80 Speakers, og det er der nok en grund til, da produktet var hamerende ustabilt.
Sættet bestod af to højtalere og en subwoofer, og der var indbygget digital forstærker, og derfor var der ikke brug for et lydkort.
Problemet var bare, at volumen alt for nemt blev sparket helt op eller ned, hvis en knap blev holdt inde et øjeblikket.
Herefter var kun muligt at trykke på mute-knappen for at bringe DSS80 Speakers ud af sit selvsving.
9 / 16
Med Xbox fik Microsoft en af sine største succeser som hardwareproducent.
Ved lanceringen i 2001 var Sony, Sega og Nintendo konger på konsolmarkedet, men det lykkedes Microsoft at komme til tops alligevel.
Xbox var den første konsol, der havde en intern harddisk til at gemme spil og ekstra indhold.
Desuden fik Microsoft skabt spillet Halo: Combat Evolved, der var med til at booste konsollen. Da Halo 2 kom ud, blev det solgt i næsten 8,5 millioner eksemplarer.
Den første kontroller til Xbox blev kritiseret for at være kluntet og tung, og den blev hurtigt erstattet af den mindre "Controller S".
10 / 16
Det kan være vanskeligt at huske på alle sine mange kodeord til webtjenester, og derfor tænkte Microsoft, at det kunne være smart med en aflæser til fingeraftryk.
Fingerprint Reader kunne håndtere op til 10 fingeraftryk per bruger, som hver især ville blive registreret med et brugernavn og kodeord, der blev gemt på computeren.
Det skulle have været et stykke elektronik, der gjorde hverdagen nemmere. Det var dog ikke særligt sikkert, da systemet ikke krypterede data fra gemte fingeraftryk.
Det var faktisk muligt med det rigtige værktøj at få adgang til fingeraftryk-filerne og alle de gemte data.
Microsoft holdt hurtigt op med at yde support på produktet, der blev fejet hen i kassen med fiaskoer.
11 / 16
Takket være succesen fra den første Xbox var Microsoft klar med en ny og opdateret version i 2005. Den fik navnet Xbox 360.
Konsollen fik dog ikke nogen heldig begyndelse, og især den første generation var plaget af hardwarefejl, der blandt andet fik konsollen til at ødelægge dvd-skiver og pludselig dø.
Siden er det dog gået frem ad for konsollen, som fik tilføjet Kinect for et par år siden, som gør det muligt at bruge kroppen som kontroller.
I øjeblikket opdateres Xbox 360 i øvrigt, og den får nogle af de samme funktioner som Windows 8.
Dermed øges konsollens muligheder for at fungere som mediecenter.
12 / 16
I midten af 00'erne begyndte videochat at tage fart.
På det tidspunkt var der ikke indbygget webkamera i særlig mange bærbare computere, og Microsoft begyndte at producere sin serie af LifeCam-produkter.
De var især målrettet brugere af Windows Live Messenger.
Videoopløsningen var ikke specielt høj, men løbende har softwaregiganten udgivet nye produkter, og i dag byder LifeCam-kameraerne på HD-kvalitet.
13 / 16
Kan du huske Zune? Det var Microsofts fuldkommen forfejlede forsøg på at komme ind på musikmarkedet.
Zune blev lanceret som en konkurrent til Apples iTunes, og samtidig var Microsoft klar med en 30 gigabyte Zune-afspiller i 2006.
Den skulle konkurrere med iPod.
Men det gik fuldkommen galt, og Zune kunne slet ikke følge med Apple, også selv om Microsoft prøvede med flere udgaver af afspilleren.
Det hjalp måske heller ikke, at Microsoft aldrig fik skubbet Zune langt ud over USA's grænser. Herhjemme fik vi eksempelvis aldrig lov til at prøve Zune-produktet.
I øvrigt ser det ud til at Zune-brandet er dødt, og det erstattes af Xbox Music, som bliver den musikplatform, der kører på tværs i Windows 8's økosystem.
14 / 16
Det digitale sofabord! Sådan blev Microsoft Surface præsenteret.
Et stort bord med en interaktiv skærm på toppen, der kunne genkendte over 50 berøringer samtidig.
Det fik stor opmærksomhed, men ikke nogen stor udbredelse og endte med at være en kuriositet på hoteller og i forlystelsesparker.
Microsoft har ikke opgivet ideen om det interaktive bord.
Derfor har softwaregiganten nu valgt at samarbejde med Samsung om en ny model. Den har vi i øvrigt kigget nærmere på - og du kan se Surface 2 i aktion her.
15 / 16
Den havde kostet flere milliarder kroner at udvikle, men Microsoft Kin floppede fuldstændig.
Mobilen var målrettet kvinder i alderen 15 til 30 år, og et stort fysisk tastatur fyldte godt på telefonen.
Den endte dog med at få en usædvanlig kort levetid.
Mobilen kom i to udgaver og var ude i butikkerne den 13.
maj 2010 i USA. Den blev solgt via Verizon, men salget gik så dårligt, at telefonen blev fjernet fra hylderne allerede i midten af juli 2010.
Microsoft Kin skulle have været i lanceret i Europa efterfølgende, men de elendige salgstal skræmte, og telefonen nåede aldrig frem.
16 / 16
Hvis Kinect var designet af Apple, så var der ingen tvivl om, at pressen ville have udråbt den som en revolution.
I stedet måtte Microsoft nøjes med et par anerkende nik for sin innovation.
Det lille webcam-lignende produkt spiller sammen med Xbox 360 og gør din krop til en kontroller.
Du skal derfor hopper, danse og bevæge dig foran fladskærmen i stuen, mens dine bevægelser overføres til spillet.
Kinect kom ud den 4. november 2010 og blev det hurtigst sælgende stykke forbrugerelektronik - ifølge Guinness Rekordbog.
Produktet endte med at blive så populært, at der blev udviklet drivere, så det kunne virke med Windows.
Især udviklere har set et stort potentiale i Kinect, og de eksperimenterer med kropsstyrede bevægelser i andre produkter end spil.