1 / 11
Alting bevæger sig i disse år i retning af mobil, og som udvikler er du nødt til at følge med.
Heldigvis bliver udviklingsværktøjerne til de mobile platforme bedre og bedre.
Klik videre og se nogle af de allerbedste her.
2 / 11
Med Apples Xcode kan du udvikle applikationer til både Mac-computere, iPhone og iPad-tabletcomputere.
Værktøjet indeholder blandt andet en analyse-funktion, en iOS-simulator og SDK'er til iOS og Mac OS.
Desuden er der interfaces til at integrere kode-editering, UI-design, teste og flere ting.
Apple Xcode kan integrere med Cocoa og Cocoa Touch-frameworks.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]
3 / 11
Titanium er baseret på JavaScript og er integreret med Eclipse IDE.
Her kan udviklere bygge applikationer til iOS, Android og forskellige webbaserede applikationer med en enkelt kode-base.
Applikationerne er placeret et enkelt sted på i iOS- og Android-enheder og kan håndteres 'on the fly.'
Titanium er open source og understøtter mere end 5.000 forskellige enheder og mobile API'er.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]
4 / 11
Microsofts Windows Phone SDK indeholder Visual Studio 2010 Express til udviklinge af applikationer til Windows Phone.
Ligeledes får man en hel værktøjskasse med kontrol-funktioner, en hel stribe design-muligheder samt en række projekt-templates.
Man får desuden en Windows Phone-emulator, som kan anvendes til debugging og test af applikationer samt til den endelige udrulning.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]
5 / 11
Med Marmalde kan udviklere bygge hybride applikationer med HTML5, CWW3 og JavaScript.
Marmalade understøtter PhoneGap API'er, og man får en bred platform til at udvikle apps til både smartphones, tablet-computere og fjernsyn.
Man kan bygge applikationer med C og C++, og Marmalade understøtter standardbibliotekerne i både C og C++.
iOS-udviklere kan udvikle, teste og debugge applikationerne på Windows-maskiner og på Apple-maskiner.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]
6 / 11
Google ADT er et plug-in til Eclipse IDE'et til udvikling af Android-applikationer.
Med værktøjet får man udvidet funktionerne i Eclipse til blandt andet at kunne bygge UI'er, ligesom man kan tilføje pakker baseret på Android Framework API.
Applikationerne kan blive debugget med Android SDK-værktøjer.
Desuden er der indbygget en fin guide, XML-editorer og en række integrations-muligheder.
Det er nødvendigt have kompatible versioner af Eclipse IDE og Android SDK, hvis man skal anvende dette værktøj.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]
7 / 11
RhoMobile Suite er en platform til udvikling af HTML5-apps.
Værktøjet består af RhoConnect, der anvendes til at forbinde data-kilder samt RhoStudio, der er en Eclipse-plug in.
Herudover består RhoMobile Suite af RhoElements, der er et HTML5-framework.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]
8 / 11
MobileFrame er et kodeløst udviklings-miljø, der gør det muligt for professionelle brugere uden udviklings-kompetencer at bygge mobile applikationer.
Her får man en såkaldt WYSIWYG-skærm-designer samt en række forudindstillede funktioner.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]
9 / 11
JqMobi er open source-baseret. Her får du blandt andet UI/UX-framworket jqUI, der spiller fint med iOS og Android.
Både jqMobi og jqUI er bygget direkte til udvikling af apps til det mobile, touchbaserede web.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]
10 / 11
MobileFrame er et kodeløst udviklings-miljø, der gør det muligt for professionelle brugere uden udviklings-kompetencer at bygge mobile applikationer.
Her får man en såkaldt WYSIWYG-skærm-designer samt en række forudindstillede funktioner.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]
11 / 11
BlackBerry Native SDK til styresystemer til tablet-computere inkluderer værktøjer til at bygge apps til BlackBerry Playbook-tablet-computeren, som mildest talt ikke er særligt udbredt i Danmark.
Her får man ikke desto mindre en hel række fine funktioner, og man kan bygge C- og C++-applikationer og spil og teste hele molevitten på en særlig simulator.
[b]Skrevet i samarbejde med Computerworld News Service/Paul Krill.[/i]