Foto: Eric Hood

3's gigantiske nedbrud slår offline-rekorden

Analytiker kalder tirsdagens nedbrud i 3-mobilnettet for "exceptionelt" i omfang og varighed.

Mere end 300.000 danske mobilkunder havde tirsdag alvorlige problemer med at bruge deres telefoner. Dertil kommer 3-kunder med mobilt bredbånd.
 
Årsagen var, at mobilselskabet 3's netværk var ramt af nedbrud og dertilhørende problemer i mere end 14 timer. 

Problemerne begyndte klokken 03.40 natten til tirsdag, og det lykkedes først 3 at løse problemet klokken 17.58.
 
Dermed var 3's netværk berørt af nedbruddet i 14 timer og 18 minutter. Et nedbrud af sådan en varighed og sådan et omfang er historisk, vurderer teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.
 
"Nedbruddet er exceptionelt set med danske øjne, men vi kommer nok til at opleve det igen. Men vi kommer forhåbentlig ikke til at opleve så grelt et nedbrud i så mange timer, som det vi så i går," fortæller John Strand.
 
Kan gå fuldstændig galt
Ifølge 3 opstod problemerne i forbindelse med en "simpel softwareopdatering i selskabets core-netværk." Mobiloperatører opdaterer typisk om natten, hvor det gør mindst skade.
 
"Det er i stigende grad software-opgraderinger, man bruger til at øge kapaciteten i mobilnettene."

"Selvom mobilnet er standardiserede et godt stykke hen ad vejen som et Ericsson-net eller et Nokia Siemens Networks-net, så kan det nogle gange gå fuldstændig galt, og så er det fuldstændig som på en pc, hvor man laver en roll back. Det bliver man nødt til at gøre," siger John Strand.
 
Læs også: Sådan finder mobiloperatøren fejl i dit mobilnet 
 
John Strand fortæller, at store nedbrud i Danmark typisk har været forbundet med kabelfejl, men software-fejl er noget, som vi formentlig også kommer til at se i fremtiden.
 
"Problemet er en type, som vi nok i stigende grad vil løbe ind i, fordi softwaren i mobilnettene bliver en vigtigere og vigtigere del af selve netværket," siger han.
 
3 beklager
3 udsendte tirsdag aften en pressemeddelelse under titlen "Danmarks bedste netværk oppe igen". Heri forklarer kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen fra 3, at selskabet beklager nedbruddet.
 
"Heldigvis er det første gang i de syv år, 3 har været på det danske marked, at vi har oplevet et netværksproblem af denne størrelse," udtaler han i pressemeddelelsen.
 
Fejlen er ifølge 3 sket via en opdatering gennemført fra Stockholm, hvor 3 har hovedkontor, som også har ansvaret for det danske 3-netværk.
 
Læs også: Mislykket opgradering skabte gigant-nedbrud hos 3


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Ræk ud for at skabe vækst
Som økonomisk ansvarlig erkender du behovet for konstant fokus på nye vækstmuligheder, for at være på konkurrencemæssig forkant og for at leve op til såvel kunders som interessenters forventninger. Læs hvordan i dette white paper.