Artikel top billede

De ansatte i Københavns Lufthavne fik i sidste uge problemer med at bruge deres mobiltelefoner, da 3's mobilnet gik ned. Foto: Københavns Lufthavne.

3's mobilnedbrud ramte 2.000 lufthavns-ansatte

Pludselig stod 2.000 ansatte i Københavns Lufthavne uden at kunne bruge deres mobil, da 3's mobilnet gik ned. Læs her, hvordan lufthavnens CIO håndterede situationen.

Natten til tirsdag i sidste uge begyndte der at opstå problemer i 3's mobilnetværk.
 
En simpel software-opdatering viste sig pludselig at skabe problemer i mobiloperatørens netværk. Det var til gene for operatøren, men ikke mindst erhvervskunderne.
 
En af erhvervskunderne er Københavns Lufthavne i Kastrup og Roskilde, som har omkring 2.000 ansatte. De er næsten alle sammen udstyret med mobiltelefoner, der er koblet på 3's mobilnet.
 
"Stort set alle vores medarbejdere blev berørt af nedbruddet, men som virksomhed blev vi meget mindre berørt. Vi er som lufthavn en 24/7-virksomhed, som altid skal køre, og derfor har vi flere systemer at trække på. Alle de kritiske systemer og folk var godt dækket ind med de eksisterende fastnettelefoner," fortæller Christian Poulsen, der er CIO hos Københavns Lufthavne.
 
Problemet ramte dog ikke kun medarbejderne, der var på arbejde. Mange af de ansatte bruger arbejdsmobilen som deres eneste telefon, og dermed var deres hjemmetelefon også nede.

"Det var selvfølgelig generende for vores medarbejdere. Især dem, der skulle ringe ind for at høre, om de skulle noget særligt den dag. De måtte finde en fastnettelefon og den vej rundt ringe til vagtlederen. Mange af dem valgte også at gå over til mail og instant messaging i de sure timer," forklarer Christian Poulsen.
 
Stof til eftertanke
Mobilnettet var på et tidspunkt helt nede, men blev derefter af 3 åbnet i en kontrolleret proces op ad eftermiddagen. Christian Poulsen blev holdt underrettet.
 
"Undervejs og især efterfølgende har vi af 3 fået en fornuftig behandling og forklaring på, hvad der skete, og hvorfor det ikke vil ske igen," siger han.
 
I de mest kritiske timer blev han holdt underrettet om nedbruddet via mails fra mobiloperatøren, mens han senere var i telefonisk kontakt med 3.
 
Efterfølgende har Christian Poulsen gjort sig nogle tanker om, hvordan lufthavnen bruger sin mobiltelefoni.
 
"Det er tankevækkende, at vi er blevet så afhængige af vores mobiler," siger han og uddyber:
 
"Den meget effektive vane, hvor telefonen altid ligger i lommen, og du overalt kan tjekke intranettet, se telefonlisten, ringe og sms'e, var med ét trylleslag væk. Pludselig skulle de ansatte finde en af de dele-pc'er, vi har stående, eller den ansatte skulle bruge sin egen pc."

Justerer nu beredskabet

Episoden har fået Christian Poulsen til at kigge nærmere på beredskabet i tilfælde af en lignende episode i fremtiden.
 
"Vi har justeret nogle detaljer. I det her tilfælde var det 3 som operatør, der ikke virkede, men andre mobiloperatører virkede," siger han og tilføjer:

"Vi har i dag abonnementer hos nogle andre mobilleverandører, og dem har vi tænkt os at tænke mere systematisk ind i sådan en situation, så vi i fremtiden har et antal vagtmobiler, vi kan kaste ud i omløb, ligesom vi også har walkie-talkier, radioer og andre kommunikationsformer som andre nødplaner."
 
3's nedbrud får dog ikke Københavns Lufthavne til at ændre sin strategi om at få stadig mere trådløse kontormiljøer.
 
"Det her får os ikke til at tænke, at vi skal gå langsommere frem med at få afskaffet fastnettelefonerne på kontorerne. Der skal dog stadig være et vist antal fastnettelefoner tilbage," siger han.
 
Christian Poulsen pointerer, at nedbruddet dog ikke var af en kritisk karakter.
 
"Alle vores vitale funktioner er uafhængige af mobilnettet," siger han.
 
Nedbruddet har ikke fået Christian Poulsen til at ændre sin opfattelse af 3 som leverandør, siger han til Computerworld. Københavns Lufthavne får ikke kompensation af 3 i forbindelse med nedbruddet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere