Hele idéen med cloud computing er, at it skal kunne leveres som en service over nettet. Det kan sammenlignes med måden, vi i dag får el leveret på.

Cloud computing: Sådan fungerer det

Cloud computing er med dets base i de store datacentre et fundamentalt skift i måden, it leveres og forbruges på. Få en introduktion til en af tidens mest markante it-tendenser her.

I de senere år er cloud computing blevet et af de mest brugte og måske også misbrugte begreber i it-verdenen.

At der er tale om mere end en omgang tåget hype, slog den anerkendte amerikanske it-forfatter Nicholas Carr fast med sin bog The Big Switch, der udkom i 2008.

I bogen betegnede han cloud computing som et grundlæggende skift i it'ens natur og sammelignede tendensen med, da man for 100 år siden skiftede fra vandhjul og dampmaskiner på fabrikkerne og gik over til at få energi leveret fra de store, centrale elselskaber.

Ligesom strøm i dag leveres gennem et stik i væggen, er hele idéen med cloud computing, at it skal kunne leveres over internettet som en service.

Fordelen for virksomhederne er, at de ikke længere behøver bekymre sig om at skulle drive eget datacenter eller vedligeholde applikationer og systemer.

I stedet leveres det hele over nettet som en service - eksempelvis af selskaber som Amazon, Google, Microsoft, CSC eller IBM.

Hardwaren forsvinder ikke
Skiftet til cloud computing betyder ikke, at der ikke længere skal oprettes serverrum, installeres switche og trækkes læssevis af kabler.

Det betyder blot, at arbejdet med dette er placeret hos leverandøren og ikke hos brugeren.

Fordelen for leverandøren er, at man kan opnå en kritisk masse i forhold til datacenter-investeringerne. Dermed bliver omkostningen per bruger mindre, idet man kan rykke rundt på brugernes ressourcer i de virtualiserede datacentre, sådan som det giver mest mening på det konkrete tidspunkt og i den konkrete situation.

Cloud er ikke bare outsourcing
Det er vigtigt at skelne mellem generel outsourcing til et eksternt datacenter og egentlig cloud computing.

Det sidste indebærer en langt højere grad af automatisering, elasticitet og skalerbarhed, så brugeren eksempelvis selv kan bestille nye server-ressourcer over nettet, og så afregningen kan ske ud fra forbrug eller antal brugere af en given applikation per måned.

I visse tilfælde indebærer cloud også en langt højere grad af deling af hardware-ressourcer. Mere om det under Private og offfentlige skyer.




Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.