Artikel top billede

Koncernchef Henrik Poulsen vurderer, at der er ved at komme ro på mobilmarkedet. Foto: Simon Knudsen.

TDC-topchef om priskrigen: Trykket er taget af

Teleselskaberne har skruet ned for mobilkrigen, vurderer TDC-boss Henrik Poulsen.

Den intensive priskrig, der har huseret på det danske mobilmarked, er ved at stilne af.
 
Det vurderer i hvert fald TDC's koncernchef, Henrik Poulsen.
 
"Der er ingen tvivl om, at det samlede aktivitetstryk i markedet er gået ned her i de seneste tre til fire måneder i forhold til slutningen af sidste år samt starten af i år. Noget af trykket er taget af," siger topchefen.
 
Priskrigen var mest blodig omkring årsskiftet, da Onfone efter at have presset priserne også lancerede data i sine mobilpakker med samtaleminutter og fri sms til en fast pris.
 
Onfone sugede kunder til sig i årets første måneder, hvor de tre største teleselskaber, TDC, Telenor og Telia, alle fremlagde regnskaber, der var negativt præget af priskrigen.
 
Til sidst endte det i maj med, at TDC opkøbte Onfone, men Henrik Poulsen tvivler på, at det alene er købet af Onfone, som har lagt en dæmper på priskrigen.
 
"Jeg tror, at det er et spørgsmål om, at de forskellige operatører i markedet kollektivt begynder at indse, at vi er nødt til at finde en anden tilgang til markedet, hvis det her marked på langt sigt skal udvikle sig til noget holdbart og sundt," fortæller han.
 
Slut med tilskud
Tre af operatørerne, TDC, Telenor og Telia, er også begyndt at lægge deres salgsmodeller af telefoner om. De har alle skruet ned for de abonnementer, hvor kunder får tilskud til deres nye mobil. I stedet køber flere kunder nu telefonerne på afbetaling.
 
"For os er det selvfølgelig en mulighed for at reducere den samlede investering i akkvisisation af mobilkunder, og på den måde er det kollektivt for industrien en mulighed for at få en lille smule af det tabte hjem, for vi har sat milliarder af kroner over styr på selve priskrigen, og her kan vi vinde en lille del af det tilbage igen. Det er en elegant løsning," siger Henrik Poulsen.

50 til 60 procent af TDC's solgte smartphones er nu med afbetalingsordninger.
 
Telenors topchef, Jon Erik Haug, tog det første skridt, da han i april meldte, at selskabet ville gå over til afbetaling i stedet for tilskudsmobiler, som teleselskaberne kun har seks måneder til at tjene hjem igen, da loven kun tillader seks måneders binding.
 
Hentede kunder
TDC hentede i april, maj og juni 29.000 nye mobilkunder, mens konkurrenterne Telenor og Telia tabte henholdsvis 1.000 og 4.000 kunder.
 
"De forskellige brands hver især har bidraget rigtig godt, og vi har stået godt imod med vores TDC-brand. Vi har haft god vækst i M1, og Telmore har også bevist sin styrke i det her marked. Vi har ikke mindst haft en pæn udvikling i vores erhvervsforretning, hvor vi vores kundetal også er vokset," forklarer Henrik Poulsen.

Trods de flere mobilkunder er omsætningen i mobilforretningen for privatmarkedet faldet. Men TDC-koncernchefen er tilfreds.
 
"Mobilforretningen kommer rigtig, rigtig flot igennem den konkurrencesituation, som vi har stået i," siger Henrik Poulsen.
 
Under priskrigen har mange kunder valgt at skifte deres abonnementer hos de traditionelle varemærker TDC, Telenor og Telia til lavprisselskaberne. Hos TDC er de skiftet til varemærker som Telmore og M1.
 
"Det er klart, at ARPU'en (omsætning per kunde, red.) falder på grund af det her skifte fra TDC-brandet til online-brands, og de prisfald, der har været, filtrerer sig stadig ind i vores tal, og det vil de til dels også gøre fremadrettet," fortæller han.
 
Noget af den tabte omsætning kan dog blive opvejet af, at flere kunder køber smartphones og dermed også tilkøber datapakker, vurderer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere