DCC-duoen Kent H. Jeppesen og Johannes Bach har bevæget sig ud på en farlig fodsti ved deres stadig mere aktive involvering i forhandlerleddet.
Det seneste skridt er deres medvirken i opstarten af den Århus-baserede forhandler i Edgemo, hvor tre tidligere Atea-profiler har fået økonomisk rygdækning af Jeppesen og Bach.
Umiddelbart ligner det et motiveret træk overfor giganten Atea, som er blevet meget dominerende på det danske marked.
I forvejen ejer Bach og Jeppesen broderparten af den sjællandsk-baserede forhandler 2ig.
Men først og fremmest er duoen kendt for broker/distributøren DCC. Og netop her ligger der en kanalkonflikt og lurer.
Kan forhandlere, der køber varer hos DCC, stole på, at de får samme handelsvilkår, som 2ig og nu også Edgemo får?
Investeringen i Edgemo er derfor en skærpelse af deres direkte involvering i forhandlerleddet. Spørgsmålet er, om det scenario kan holde på sigt?
At det så overhovedet kan lade sig gøre, at DCC bliver dobbeltspiller handler måske netop om Atea, som på lidt længere sigt synes at være målet for DCCs strategiske træk.
Atea er også en dobbeltspiller, som både er involveret i distribution og samtidig er aktiv i forhandlerleddet.
Og det er en model, som især producenterne - og til dels også distributørerne - har været med til at sanktionere ved at give Atea stadig større attention og bedre vilkår end resten af kanalens økosystem.
Det gør ikke nødvendigvis DCCs nye forhandleroffensiv til et smartere træk.Tværtom. For det hele er med til at splitte kanalbegrebet.
Og hvis DCC fortsat ønsker at handle med andre forhandlere, kan det vise sig at være meget uklogt.
Samtidig er DCCs træk et vink med en lyserød vognstang til både de store distributører og producenterne om, at det er nu man skal rykke for at bringe balancen tilbage i kanalen.