Med disse selvbetjenings-kasser vil Digitaliseringsstyrelsen informere danskerne om tvangs-selvbetjeningen. Foto: Digitaliseringsstyrelsen/Advice.

Sådan vil kommuner få danskerne til at betjene sig selv

I de kommende år skal den offentlige sektor styre fire millioner danskere over til selvbetjeningsløsninger. Se her, hvordan kommuner og staten flytter analoge borgere over til de digitale platforme.

Læs også:
Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Kæmpe it-projekt dømt til at slå fejl inden premiere

Danmark klar til historisk it-projekt - men ups, noget mangler


Fornylig blev den store danske selvbetjeningsøvelse i kontakten mellem danskerne og kommunerne indledt med henblik på at spare en milliard kroner årligt fra i 2015.

Målet er til den tid, at 80 procent af alle borgerhenvendelserne sker ved, at det offentlige stiller selvbetjeningsløsninger til rådighed på nettet, som danskerne så skal bruge, når de eksempelvis ønsker at flytte eller skrive deres børn op til skolegang.

For at holde snor i, at vi så også reelt betjener os selv og benytter den nye digitale postkasse på Borger.dk, følger KL op på, i hvor høj grad vi flytter os over på de digitale løsninger.

"Vi indsamler hvert halve år målinger af folks selvbetjening, henvendelser over telefon og fysiske fremmøder for at se, om henvendelsesmønstrene ændrer sig," fortæller Pia Færch fra KL's kontor for Digitalisering og Borgerbetjening.

Først svar om et halvt år
Pia Færch fortæller, at indsamlingerne af de mange borgerhenvendelser foregår i efteråret og til foråret.

Derfor har KL først til foråret et reelt billede af, hvordan danskerne har taget imod de nye digitale tider i kontakten med den offentlige sektor.

Det noget forsinkede realtidsbillede af danskernes selvbetjeningsvaner skræmmer dog ikke Pia Færch i den store indsats med at få gjort analoge borgere til digitale selvbetjenere.

"Jeg er ret sikker på, at det går i den rigtige retning, for hver gang vi har målt, er der flere  og flere, der vælger at anvende selvbetjening. Vi kan på udvalgte områder i nogle kommuner se, at selvbetjeningsgraden på eksempelvis skoleindskrivningen ligger over 90 procent," forklarer kontorchefen fra KL.

Hun siger samtidigt også, at hvis de halvårlige målinger afslører, at fremdriften på selvbetjeningsløsningerne falder, så vil KL i samarbejde med kommunerne analysere på, hvad der skal gøres for at hjælper danskerne til tasterne.

Pia Færch tilføjer, at der indenfor det næste års tid ikke er nogen specifikke mål, datoer og deadlines med at få så og så mange danskere til at betjene sig selv.

Kampagne til tre millioner
Sideløbende med indførslen af selvbetjeningskravet har Digitaliseringsstyrelsen skudt en informationskampagne med et samlet budget på tre millioner kroner i luften.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kompetera SolutionsDay 2017

Som it-professionel i dag forventes du at have et bud på fremtiden, fod på sikkerheden og fuldt styr på driften. På Kompetera SolutionsDay 2017 får du inspiration og svar - kom og hør spændende indlæg fra blandt andre Jakob Scharf tidligere chef for PET og Ken Bonefeld Nielsen, head of corporate security & ACA Department hos Sony Mobile Communications.

05. oktober 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

10. oktober 2017 | Læs mere


EU persondataforordning - praktiske løsninger på dataudfordringer

Seminaret sætter fokus på dataportabilitet, Right to be Forgotten og 72-timers notifikationsreglen. Den 25. maj 2018 skal det hele være på plads! Her skal danske virksomheder leve op til EUs nye regler om databeskyttelse. Deltag og få indsigt i metoder og praktiske eksempler.

11. oktober 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Apples nye iOS 11 skaber store batteriproblemer på iPhone og iPad: Disse fire ting kan du gøre ved det
Apples nye iOS 11 skaber batteriproblemer for mange brugere, der oplever, at iPhonen pludselig ikke længere holder til en hel dag på jobbet. Du kan dog selv minimere problemet med disse fire lette trin.
CIO
Bare glem alle advarsler og alarmklokker: ”Din smartphone får ikke virus”
Sikkerhedsfirmaer advarer jævnligt om, at almindelige menneskers smartphone står pivåbne for virus og malware. Men ifølge en kendt sikkerhedsekspert findes det stort set ikke i Danmark.
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.