Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailen fylder meget i virksomhedernes interne og eksterne kommunikation, og det er i stigende grad et problem - se hvorfor her.

Læs også:

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så glat står det til

I sidste uge spurgte vi her på Computerworld dig, hvor stor en del af din dag du bruger på emails - afgiv din stemme her.

Hvis du er som den typiske vidensarbejder, er det stadig en betydelig del af din arbejdsdag, der går med at læse, svare på og skrive beskeder med det velkendte @.

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger estimeret 28 procent af arbejdstiden på emails.

Problemet med det billede er, at man ved at tage nye sociale teknologier i brug som et supplement til eller erstatning af emailen kan opnå store effektiviseringer.

Så mange penge er der at hente

McKinsey vurderer, at mere end 900 milliarder dollars, omkring 5.000 milliarder kroner, på globalt plan kan hentes hjem på tværs af en række sektorer ved at tage sociale teknologier i brug.

"To-tredjedele af de muligheder, der er for værdi-skabelse med sociale teknologier, ligger i at forbedre kommunikation og samarbejde i og på tværs af virksomheder," skriver McKinsey i rapporten.

"Vi estimerer, at virksomheder kan øge vidensarbejderes produktivitet med 20 til 25 procent ved at tage disse organisatoriske teknologier i brug."

Derfor er emailen langt fra perfekt

Men hvad er egentlig problemet med den klassiske email?

I et whitepaper fra IDC kan man læse en række konkrete eksempler på, hvor emailen giver udfordringer. Nogle af dem lyder:

- Håndteringen af mængden af emails, der modtages hver eneste dag.

- De udtydelige grænser for, hvad der er personlig og professionel email-brug.

- Filtreringen af blandt andet spam og anden støj, så medarbejderne kan fokusere på den vigtige kommunikation med høj prioritet.

- Overforbrug af emails på en made, der ikke er inden for hensigten med emails - eksempelvis kopier og svar til folk, der ikke er direkte involveret i email-tråden.

- Den voksende længe af emails og kompleksiteten i email-kommuinikation.

- Fildeling og anden informationsdeling via email, hvilket ofte kan skabe skjult, ikke-søgbar og uddateret information og give udfordringer med versions-kontrol.

IDC skriver dog også, at emailen håndterer kernefunktionerne ekstremt godt, og at problemet derfor ikke er emailen i sig selv, men derimod mængden og at den anvendes på måder, den bare ikke er egnet til.

Disse spørgsmål skal du stille

Læs også:

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så glat står det til

Et bud på fremtidens email lyder derfor, at den i stigende grad bliver social og bliver en del af den virksomheds-værktøjskasse, der også inkluderer moderne samarbejdsværktøjer og sociale medier.

IDC mener derfor, at man som virksomhed skal tage stilling til særligt to spørgsmål.

- Hvordan kan man få bugt med de nuværende begrænsninger ved emailen og samtidig udnytte dens styrke inden for en-til-en-kommunikation?

- Hvordan kan man som organisation måle det ekstra output, der kommer ved bedre beslutninger og produktivitet, når man forstærker email med sociale samarbejdsværktøjer?

Kræver nytænkning at gøre op med mail-kultur

Det er dog lettere sagt en gjort at opnå de effektiviseringer, der potentielt venter, hvis man moderniserer den interne og eksterne kommunikation.

"Det kræver omfattende ændringer i organisations-strukturer, processer og arbejdsgange at udnytte det fulde værdi-potentiale i brugen af sociale teknologier," skriver McKinsey i sin rapport.

McKinsey indrager en række forskellige teknologier i regnestykket, der påviser den potentielle vækst; heriblandt dokumentdeling, blogs, wikier, crowdsourcing, diskussionsfora og sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIN.

Selvom der fortsat sendes mange mails i virksomhederne, sker der et skift i retning af de sociale teknologier.

Analysefirmaet Comscore har eksempelvis gjort op, at hvor 82 procent af forbrugerne i 2011 inden for en måned kommunikerede via sociale netværk, så var det kun 64 procent, der brugte emails.

I 2007 var det emails, der var den dominerende kategori med 69 procent mod 56 procent til sociale netværk.

Vi vil gerne vide, hvor stor en del af din dag du bruger på emails - afgiv din stemme her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere