Sådan gør du, hvis du rammes af Facebook-shitstorm

Hvad skal du gøre, hvis din virksomhed er fanget i Facebook-storm, der breder sig hastigt - få svaret her.

Computerworld Expo 2013: Mikael Lemberg fra Komfo starter roligt ud på scene ét i lokomotivbygningen i Sydhavnen. 

"For at svare på, hvordan man undgår en såkaldt shitstorm på Facebook, vil jeg først komme med nogle bud på, hvordan man starter en," siger han.

Mikael Lemberg beskæftiger sig med social marketing på især Facebook.

Han har desuden også selv en fortid hos Facebook, og har derfor forhåbentligt en masse insider-viden og gode fifs til, hvordan man håndterer en krise på det populære sociale medie.

Hvis man vil lave et indlæg, der får rigtig mange likes, delinger og kommentarer, er der først og fremmest et par hovedregler.  

"Man bør ramme en strømning, der allerede ligger under overfladen, formulere sig rigtig godt, og så bør der også være et billede," siger han.

Facebook-klikkeren er den lille godbid
Han mener at den reaktion, man får fra andre på Facebook, har udviklet sig til lidt af en 'klikker'.

Han viser et billede en hund og en såkaldt klikker. Når hunden lystrer rigtigt, får den en godbid og et klik. Efter gentagende gange kan man droppe godbidden og i stedet nøjes med et klik, hvorefter hunden altså lystrer.

Det er sammen tendens man ser på sociale medier.

"I starten er man måske meget fredelig med det, men efterhånden tænker folk mere og mere over at få likes, kommentarer og delinger. Det bliver et succesmål for en statusopdateringer, og det bliver noget, som man begynder at tænke over," siger han og fortsætter:

"Folk begynder altså at danne sig en ret god forestilling om, hvad der kan trække meget opmærksomhed, og hvad der ikke kan."

En simple test er derfor meget enkelt, om man ville lægge et givent indlæg ud på sin egen væg.

"Hvis jeg kunne finde på at lægge et givent indlæg ud på min egen væg, så kan det have potentiale til at blive omfattende. Det er så at sige en klikker-test," siger han.

The mother of all shitstorms
Han næver kort et par eksempler på shitstorms, som virkelig rykkede.

Blandt andet Telenor.

"The mother of all shitstorms er nok Telenor. En kunde har i længere tid været godt og grundigt træt af serviceniveauet i virksomheden. Der gik en weekend før Telenor fik svaret den vrede kunde, men det var allerede for sent," siger Mikael Lemberg og fortsætter med et smil:

"Mon ikke de har ændret den procedure nu?"

Men alle shitstorms er ikke af samme karakter. Man skal ifølge Mikael Lemberg regne med tre forskellige typer indlæg - der har potentiale til at udvikle sig til en såkaldt shitstorm.

Her er de tre råd, der kan betyde, at en shitstrom ikke rammer lige din Facebook-side. 

Læs også: 
Utilfreds kunde sender Telenor i kæmpe Facebook-stormvejr

Undgå en Telenor-sag: Sådan tager du Facebook-stormen i opløbet

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Sådan vil Udbetaling Danmark løse problemerne med nyt boligstøttesystem fra Netcompany: Se planen her
Interview: Når Udbetaling Danmark blåstempler lanceringen af det nye boligssystem skyldes det, at der spares mere end 20 millioner kroner hver måned i forhold til det gamle system. Selskabet erkender dog, at it-systemet har en række udfordringer. Læs her, hvordan de skal løses.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.