Sådan gør du, hvis du rammes af Facebook-shitstorm

Hvad skal du gøre, hvis din virksomhed er fanget i Facebook-storm, der breder sig hastigt - få svaret her.

Computerworld Expo 2013: Mikael Lemberg fra Komfo starter roligt ud på scene ét i lokomotivbygningen i Sydhavnen. 

"For at svare på, hvordan man undgår en såkaldt shitstorm på Facebook, vil jeg først komme med nogle bud på, hvordan man starter en," siger han.

Mikael Lemberg beskæftiger sig med social marketing på især Facebook.

Han har desuden også selv en fortid hos Facebook, og har derfor forhåbentligt en masse insider-viden og gode fifs til, hvordan man håndterer en krise på det populære sociale medie.

Hvis man vil lave et indlæg, der får rigtig mange likes, delinger og kommentarer, er der først og fremmest et par hovedregler.  

"Man bør ramme en strømning, der allerede ligger under overfladen, formulere sig rigtig godt, og så bør der også være et billede," siger han.

Facebook-klikkeren er den lille godbid
Han mener at den reaktion, man får fra andre på Facebook, har udviklet sig til lidt af en 'klikker'.

Han viser et billede en hund og en såkaldt klikker. Når hunden lystrer rigtigt, får den en godbid og et klik. Efter gentagende gange kan man droppe godbidden og i stedet nøjes med et klik, hvorefter hunden altså lystrer.

Det er sammen tendens man ser på sociale medier.

"I starten er man måske meget fredelig med det, men efterhånden tænker folk mere og mere over at få likes, kommentarer og delinger. Det bliver et succesmål for en statusopdateringer, og det bliver noget, som man begynder at tænke over," siger han og fortsætter:

"Folk begynder altså at danne sig en ret god forestilling om, hvad der kan trække meget opmærksomhed, og hvad der ikke kan."

En simple test er derfor meget enkelt, om man ville lægge et givent indlæg ud på sin egen væg.

"Hvis jeg kunne finde på at lægge et givent indlæg ud på min egen væg, så kan det have potentiale til at blive omfattende. Det er så at sige en klikker-test," siger han.

The mother of all shitstorms
Han næver kort et par eksempler på shitstorms, som virkelig rykkede.

Blandt andet Telenor.

"The mother of all shitstorms er nok Telenor. En kunde har i længere tid været godt og grundigt træt af serviceniveauet i virksomheden. Der gik en weekend før Telenor fik svaret den vrede kunde, men det var allerede for sent," siger Mikael Lemberg og fortsætter med et smil:

"Mon ikke de har ændret den procedure nu?"

Men alle shitstorms er ikke af samme karakter. Man skal ifølge Mikael Lemberg regne med tre forskellige typer indlæg - der har potentiale til at udvikle sig til en såkaldt shitstorm.

Her er de tre råd, der kan betyde, at en shitstrom ikke rammer lige din Facebook-side. 

Læs også: 
Utilfreds kunde sender Telenor i kæmpe Facebook-stormvejr

Undgå en Telenor-sag: Sådan tager du Facebook-stormen i opløbet

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Sådan virker Oracles svar på konvergeret infrastruktur i virkeligheden
Den såkaldte konvergerede infrastruktur, som sammensmelter software og hardware i datacenteret, er en populær metode til at effektivisere driften. En anden metode er Oracles Exadata Database Machine, som bygger på hardware specialsyet til databasesoftware, der sigter på at optimere databasens performance og gøre administrationen mere simpel. Men hvordan virker det i virkeligheden? Analysehuset IDC har undersøgt sagen blandt kunder, der bruger systemet, og resultaterne kan du læse i dette meget grundige whitepaper på 16 sider sponseret af Oracle. Business Value of Oracle Exadata Database Machine, whitepaper fra IDC, 16 sider på engelsk, oktober 2016. Få samtidig to infografik-filer fra om exadata fra Oracle.