Artikel top billede

Steve Jobs havde en forkærlighed for de kreative fag. Ville han have tilladt Apple at droppe Aperture?

Apples brud med fortiden: Her er den nye Mac-bruger

Der sker store forandringer hos Apple, der har brudt med en fortid, hvor en Mac-bruger var en helt bestemt type. Her er den nye målgruppe.

ComputerViews: Han var deres mand, Steve Jobs. Han forstod dem, og han forstod deres arbejde.

Den ranglede Apple-stifter med de sorte rullekravebluser og slidte jeans var en af deres egne, og derfor forgudede de ham næsten betingelsesløst som familiens far.

Grafikerne, fotograferne og film-folket: Alle de profesionelt kreative og visuelt orienterede. Jobs og dem hørte bare sammen, og derfor blev Mac'en deres vigtigste arbejdsredskab.

Think different, lød et motto i mange år.

Men langsomt ændrede Apple sig. Først med iPod'en, så med iPhonen og senest med iPad'en.

Brugerne fik også iTunes, App Store og iCloud; nej, innovation manglede der ikke, men det var en bestemt type innovation, der fandt sted.

Mac'en var engang kernen i Apples forretning, men de nye iDevices kom til at fylde mere og mere og bragte nye og andre kundetyper ind i Apples univers.

En del af dem ville også have en Mac. En let en af slagsen, helst. Og så blev Macbook Air født - og den solgte glimrende, selv om den med de beskedne hardware-specifikationer ikke var specielt egnet til tunge, grafiske opgaver.

Steve Jobs' død - og Tim Cooks løfte

I oktober 2011 måtte en kræftsyg Steve Jobs slippe det sidste tag i livet.

Både tilhængere og modstandere af Apple hyldede i flere uger en helt ekstraordinær erhvervsleder og it-iværksætter, og den nye Apple-sherif, Tim Cook, kom med den besked, som alle - ikke mindst den kreative klasse - så gerne ville høre:

"Jeg ønsker, at I skal vide, at Apple ikke vil forandre sig. Jeg sætter pris på og tiljubler Apples unikke principper og værdier."

"Steve byggede en virksomhed og en kultur, der ikke ligner nogen anden i verden, og det vil vi holde fast i - det er vores DNA," lød beskeden fra Tim Cook til medarbejderne.

Men det passede ikke.

For Apple var allerede på det tidspunkt ved at forandre sig ganske markant, og med Steve Jobs' død forsvandt det allerstærkeste bånd til en fortid, hvor Mac'en først og fremmest rettede sig imod et helt bestemt kundesegment.

Den slags typer med blege ansigter, rullekravebluser og skægstubbe.

Det moderne Apple

I de seneste dage har der kørt en livlig debat rundt omkring på nettet blandt hos Mac-brugerne.

Her taler vi ikke en den nye Mac-bruger, der formentlig har masser af solariefarve i ansigtet, er 17-18 år gammel og vimser rundt med en Macbook Air og en iPhone på en eller anden handelsorienteret uddannelsesinstitution.

Nej, her taler vi den klassiske Mac-bruger, der var med, dengang Windows og Mac bestemt ikke var noget, der talte sammen, og dengang da man tilhørte et bestemt folk, når man kørte Mac. En bestemt familie.

Apple har besluttet at tage livet af Aperture, selskabets redigeringssoftware til professionelle fotografer.

I stedet skal der laves et nyt produkt, der hedder Fotos, og som vil blive leveret sammen med alle nye Mac-computere, der sælges - altså til de solariebrune, hipster-typerne og den slags.

"Det er det værste, Apple har gjort imod mig personligt i de sidste 25 år, hvor jeg har brugt deres produkter," skriver en Aperture-bruger i en debattråd i Apples eget support-forum.

Og han er ikke alene, for der er undren og vrede blandt denne slags Mac-brugere. For de findes stadig, og de føler stadig, at Mac'en er deres produkt.

"Steve Jobs ville aldrig have tilladt dette," bemærkes det et andet sted i Aperture-debatten hos Apple.

Måske er det sandt, måske ikke. Men sikkert er det, at Apple ikke længere er, hvad Apple engang var.

Apples forretning er en anden

Aperture i sig selv er dog ikke den mest interessante historie her. Det er derimod baggrunden for, hvorfor Apple ikke gider Aperture længere.

Sagen er den, at salget af Mac-computere i dag kun udgør 12 procent af Apples omsætning, mens iPhone står for 52 procent, og iPad udgør 20 procent.

Ud af de 12 procent af Apple-omsætningen, som Mac-forretningen altså udgør, hvor mange af de Macs er så blevet solgt til klassiske Mac-brugere?

Det korte svar er, at de professionelt kreative Mac-brugere ikke længere er kernen i Apples forretning. De er et niche-kundesegment.

Derfor kan Apple ikke bruge tid på at modernisere og vedligeholde et stykke software som Aperture. For det er nødvendigt, når Adobe storinvesterer i sin Lightroom-software og Photoshop. Apple er nødt til at fokusere sin indsats, og derfor må der også træffes svære beslutninger.

Sandheden er da også, at det for det moderne Apple giver meget mere mening at satse på et stykke mere forbrugerorienteret software som Fotos, der kommer til at fungere på alt fra iPhone og iPad til Macbook Air.

Er der flere beslutninger på vej?

Apple ejer også et andet produkt, Final Cut Pro, der er målrettet de professionelle Mac-brugere.

Softwaren har mange kunder i de professionelle film-miljøer, og der er ikke for nuværende noget, der tyder på, at Apple har tænkt sig at droppe den videre udvikling af Final Cut Pro, ligesom det er tilfældet med Aperture.

Men Apple har for længst speedet udviklingen af et andet stykke software op: iMovie.

Det er forbrugerproduktet til videoredigering, og det findes i dag til iPhone, iPad og Mac OS X.

Der er da også nogle af de nu snart forhenværende brugere af Aperture, der har visse betænkeligheder i kølvandet på dødsstødet til Aperture. For er der mere af den slags på vej fra Apples side?

"Måske bør jeg forlade Final Cut Pro X, når jeg nu er ved det, da det ikke er tydeligt, om Apple fuldstændig dropper deres kreative, professionelle kerne til fordel for den nye kreative forbruger," lyder en kommentar på Apples support-forum.

En svunden tid - eller?

Man kan argumentere for, at de klassiske Mac-brugere - dem med det professionelle fokus - bør slå koldt vand i blodet. Apple hedder trods alt stadig Apple, og Mac-forretningen får også stadig masser af fokus fra virksomhedens side.

Man behøver jo heller ikke købe en letbenet Macbook Air, men kan i stedet gå efter en mere seriøs Macbook Pro eller ligefrem et grafik-monster som Mac Pro, som du helt sikkert ikke vil opleve, at forbrugerne investerer i.

Men tilbage står stadig, at det, der engang var Apples kerneprodukt, Mac'en, og det, der engang var Apples kernekunde, de professionelt kreative, ikke længere er det.

iPhone og iPads er de store hit i dag, og det har de efterhånden været i en del år. Det er de produkter, der sikrer Apple en styrtende indtjening - sammen med de mere forbrugerorienterede Mac-produkter.

Apple har langsomt, men sikkert, brudt med fortiden. Ikke fordi selskabet ikke gider grafikerne, fotograferne og film-folket længere, men fordi der bare er langt flere forbrugere at sælge til og dermed en langt større indtjening at hente i det kundesegment.

Apple vil aldrig erkende dette skift offentligt, men tingene er ikke, som de engang var.

Den kreative families far er her heller ikke længere. Han var deres mand, Steve Jobs. Det var han.