Ren nedtur for sms'en i Danmark: Så voldsomt er faldet i antal sendte sms'er

Hvis udviklingen fortsætter, er danskernes brug af sms'en snart noget, vi skal læse om i historiebøgerne.

Et fald på 10,5 procent på bare et enkelt år.

Sådan har antallet af sendte sms'er udviklet sig fra første halvår 2014 til første halvår 2015. 

Det fremgår af Energistyrelsens telestatistik for første halvår 2015, der netop er udkommet.

Læs mere: 100 Mbit-bredbånd i Danmark femdoblet på et enkelt år - men der er et men....

Faldet svarer i konkrete tal til, at der blev sendt 468 millioner færre sms'er, så det samlede antal sendte sms'er i Danmark i første halvår 2015 var 3.981 millioner.

Eller hvis vi skal hive det helt ned på det enkelte abonnement: I første halvår sidste år blev der per abonnement sendt 553 sms'er.

Så dramatisk er nedturen siden 2009
Faldet over det seneste år er dog slet ingenting imod den nedtur, sms'en har oplevet over de seneste fem-seks år, siden den toppede i Danmark. 

Går vi tilbage til første halvår 2009, så blev der dengang sendt 984 sms'er per abonnement i Danmark.

Det afslører et kig i den telestatistik, der blev udgivet efter første halvår af 2009 af Erhvervsstyrelsen, der dengang stod for det statistikarbejde, som Energistyrelsen i dag har ansvaret for. 

Dermed er antallet af sendte sms'er per abonnement næsten halveret siden 2009 i Danmark.

Hvis vi kigger på det samlede antal sendte sms'er, så lød tallet i første halvår 2009 på 6.451 millioner, hvilket så skal holdes op imod de 3.981 millioner, der blev sendt i første halvår 2015.

Dermed blev der per halvår sendt omkring 2,5 milliarder færre sms'er i 2015 i forhold til 2009.

MMS'en vinder frem
Mens sms'en har mistet meget af populariteten i de senere år, så har mms'en fået mere medvind.

Det sker dog med udgangspunkt i noget mere beskedent antal. 

Der blev sendt 8,7 procent flere mms'er i Danmark i første halvår 2015 i forhold til første halvår 2014.

I alt blev der sendt 114 millioner mms'er i første halvår 2015.

Går vi tilbage til første halvår 2009, blev der blot sendt 34 millioner mms'er.

Sms versus apps
Selvom sms'en må siges at have toppet som
kommunikationsform, er det bestemt ikke, fordi vi sender færre beskeder til hinanden.

De bliver blot i stedet sendt via tjenester som Facebook Messenger, Apples iMessage og WhatsApp, hvor beskederne optræder som datatrafik. Teknisk set er der dermed ikke længere tale om sms'er (short message service). 

En af de store fordele ved sms'en er, at den fungerer på tværs af telefon-mærker og ikke kræver nogen opsætning fra brugerens side.

Modsat fungerer eksempelvis iMessage kun på Apples produkter, og Facebook Messenger kræver, at man installerer en app - og i øvrigt har det fint med at kommunikere via Facebooks servere. 

Læs mere om de nye apps til beskeder her.

Den nye telestatistik fra Energistyrelsen beskriver i øvrigt flere andre interessante trends på det danske telemarked.

Læs mere:

100 Mbit-bredbånd i Danmark femdoblet på et enkelt år - men der er et men....

Vores data-forbrug på det mobile bredbånd eksploderer: Så voldsomt stiger forbruget




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Ræk ud for at skabe vækst
Som økonomisk ansvarlig erkender du behovet for konstant fokus på nye vækstmuligheder, for at være på konkurrencemæssig forkant og for at leve op til såvel kunders som interessenters forventninger. Læs hvordan i dette white paper.