Foto: Mikkel Wenzel Andreasen.

Danske net-butikker om forbud mod dataindsamling i butikker: "Det er meget vidtgående"

Forbrugerombudsmanden har sagt nej til, at danske butikker må indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber. Det bekymrer Foreningen for Dansk Internet Handel, der ser det som en "meget vidtgående fortolkning af reglerne."

Interview: Efter en stribe klager har Forbrugerombudsmanden sat foden ned og strammet reglerne for dataindsamling.

Forretningerne må således ikke indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber.

Det er en skærpelse af Betalingstjenestelovens paragraf 85.

"Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber. Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i den forbindelse.

Du kan læse mere her: Efter klager: Danske butikker må ikke indsamle dine betalingsoplysninger

Den stramning af reglerne er målrettet mod medlemmerne i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) og her har man også taget de kritiske briller på.

"Forbrugerombudsmanden har foretaget en meget vidtgående fortolkning af reglerne. Man skal huske, at det er en strafbelagt bestemmelse, så der er ganske alvorlige sager," siger Niels Ralund, der er administrerende direktør i FDIH.

Hvad mener I med "vidtgående fortolkning"?

"Paragraf 85 (se boks, red.) omfatter som udgangspunkt kun kortudstederen, men med den nye udmelding om, at den også omfatter de handlende, er en kraftig stramning af reglerne. Der tegner en situation, hvor kortudstedere og banker bliver ligestillet med butikkerne. Det er vi forbeholdende overfor."

Hvad er problemet ved, at dine medlemmer heller ikke må indsamle data om indkøb fra brugerne?

"Det er en meget vidtgående fortolkning af reglerne, men præcis hvad, det kommer til at betyde, er nok lidt tidligt at sige, Det er jo en helt ny beslutning. Nu indleder vi debatten for at kortlægge de mere detaljerede konsekvenser," siger Niels Ralund til Computerworld.

Men hvad kan det betyde helt konkret?

"Jeg vil nødig gå ind i en konkret diskussion endnu, men når Forbrugerombudsmanden strammer nogle regler så markant, så vil der blive slået ned på nogle områder blandt vores medlemmer. Men vi må have lidt tid til at se på konkrete områder."

Fordelsklubber er en fordel for begge parter
Forbrugerombudsmandens nu fortolkning er vel et markant signal om, at forbrugernes data skal beskyttes. Er det ikke en ønsket situation?

"Jo, vores medlemmer vil gerne have glade brugere. Men vi må være konstruktive. Politikeren var på et tidspunkt også for en stramning af cookie-lovgivningen, en stemning, der for mange politikere er vendt i dag. Vi skal finde en sund balance mellem at beskytte forbrugerne i en rimelig grad og samtidig give gode handelsmuligheder."

Læs også: Coolshop forlanger millioner retur fra Nets: "Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr"

Så du ser plads til forbedringer i udmeldingen fra Forbrugerombudsmanden?

"Foreløbig vil jeg sige, at det er en vidtgående fortolkning af paragraf 85. Hvis en butik eksempelvis vil udbyde en fordelsklub, kan der jo være en gensidig fordel for både butik og kunde. Vi bliver nødt til at tage en snak om de detaljerede konsekvenser," lyder den første melding fra FDIH-formanden.

Forbrugerombudsmandens nyfortolkning af reglerne skal også ses i lyset af, at der kan ske markante ændringer med den måde vi kommer til at betale på i fremtiden, hvor det ikke kun er banker og butikker, der formidler eksempelvis kontaktløse betalinger.

Eksempelvis fortæller Nets, at det kan blive virksomheder som eksempelvis Microsoft eller Samsung, der kan komme til at kapitalisere på betalinger gennem kunderegistreringer i firmaernes økosystemer.

Det kan du læse meget mere om her: Nets: De mobile betalinger kan glide ud af bankernes hænder og havne hos it-firmaerne - du betaler med oplysninger

Læs også:
Efter klager: Danske butikker må ikke indsamle dine betalingsoplysninger


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på dit internet: Optimering af WiFi, 4G og kablede forbindelser

Bliv klogere på, hvordan du får mere fart på dit netværk og hør om optimering af både WiFi, 4G og kablede forbindelser. Kom og få indsigt i de nyeste og mest effektive værktøjer, der kan bruges til at optimere og kvalitetssikre netværk. Du bliver også introduceret til konkrete koncepter og løsninger, der kan tages i brug, når medarbejderne er på farten. Herunder spiller både økonomi, brugervenlighed og ikke mindst it-sikkerhed en afgørende rolle.

21. september 2017 | Læs mere


Kompetera SolutionsDay 2017

Som it-professionel i dag forventes du at have et bud på fremtiden, fod på sikkerheden og fuldt styr på driften. På Kompetera SolutionsDay 2017 får du inspiration og svar - kom og hør spændende indlæg fra blandt andre Jakob Scharf tidligere chef for PET og Ken Bonefeld Nielsen, head of corporate security & ACA Department hos Sony Mobile Communications.

05. oktober 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

10. oktober 2017 | Læs mere






Computerworld
De 30 største danske it-virksomheder: Her er antallet af ansatte - og hvor mange penge, der bruges på løn
Top 100: Computerworld har nærstuderet årsregnskaberne fra 499 danske it- og televirksomheder og kan her bringe listen med de 30 største arbejdspladser. Se antallet af ansatte og få et indblik i, hvor mange penge virksomhederne bruger på løn til medarbejderne.
CIO
Du risikerer at blive hægtet helt af, hvis ikke dit netværk bliver fremtidssikret - og det haster
Klumme: Hver dag går mere 168,1 petabyte gennem netværket hos AT&T, hvilket svarer til 130 millioner timers video i HD. Det viser, hvor store krav der i dag stilles til en virksomheds netværk. Er du klar til det?
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.