Reality-check: Blev børn fra 1990'erne egentlig computerspils-psykopater?

Børn i 1990'erne voksede op med en heftig dosis vold i datidens computerspil, hvilket fik mange til at frygte, at børnene ville vokse op som voldelige individer. Ny undersøgelse peger på en vis grad af voldelig effekt.

Engang hed det sig, at hvis man legede med tændstikker, ville man tisse i sengen.

I 1990'erne hed forudsigelsen så, at datidens børn ville få et forskruet forhold til død, vold og ødelæggelse, fordi de beskæftigede sig med netop denne cocktail dagen lang i datidens computerspil som Wolfenstein 3D, Doom og Duke Nukem.

Nu har forskere så undersøgt en række børn født i 1990'erne for eventuelle skadelige effekter af at dræbe monstre, nazister og medspillere morgen, middag og aften.

Konklusionen går på, at de unge med et ni-tal på andensidste plads i deres fødselsdato formentlig ikke har taget den helt store skade af skydespillene fra barndommen.

Formentligheden skyldes, at en del studier tyder på en lille effekt, mens andre undersøgelser viser, at de fleste 90'er-børn i dag har udviklet sig til at være ganske almindelige unge. 

Det skriver Ars Technica

Vi mangler data
Denne noget på-den-ene-side-og-på-den-anden-side-forklaring skyldes hovedsageligt, at der ikke findes data nok.

For der er en hel stribe af faktorer, der kan spille ind på udviklingen af folks personlighed, hvis man eksempelvis alene skal måle effekten af computerspil.

Derfor er computerspils-forskere, psykologer og andre med interesse for årsagssammenhængen mellem voldelige computerspil og voldelig adfærd stadig på nogenlunde bar bund, når det kommer til entydige konklusioner om computerspils eventuelle skadelige effekt.

Senest har en forskergruppe ledet af den computerspilsskeptiske biologipsykolog Peter Etchells peget på, at der er en mindre skadelig effekt. Også selvom effekten ifølge Ars Technica her er svær at måle.

Læs også: Tvivlsom forskning forbinder computerspil med voldtægt

Undersøgelsen startede med 14.000 gravide kvinder i 1991, hvorefter 2.400 af børnene har været adspurgt i et spørgeskema om deres spil-vaner, mens 5.000 har gennemført kvalitative interview i 15år-alderen.

De er således blevet fulgt af forskerne, siden de begyndte at spille computerspil i præteen-alderen, mens ingredienser som familiehistorik, moderens uddannelsesniveau, socioøkonomisk status og udsættelse for mobning er blevet taget med i forskerligningen.

"Nogle har hævdet, at effekten er større end risikoen for lungekræft ved udsættelse for røg på arbejdspladsen, men dette understøtter vores undersøgelse ikke," lyder det fra Peter Etchells og hans forskergruppe. 



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hosting og outsourcing: Find den rigtige model og leverandør

Hosting og outsourcing-markedet rummer utallige muligheder for at aflaste og effektivisere din virksomhed, så der kan fokuseres på kerneforretningen. Markedet er dog også kendetegnet ved mange og meget forskellige leverandører og leverance-modeller. På dette event giver vi dig et indblik i, hvordan hosting i 2017 kan blive en strategisk og praktisk hjælp for din virksomhed.

24. oktober 2017 | Læs mere


Gå hjem møde om machine learning: Kickstart dine machine learning-projekter

På dette gå hjem møde får du fra eksperter på området en introduktion til machine learning og de nye teknologiske og forretningsmæssige muligheder, det skaber. Kickstart dine machine learning-projekter ved at deltage i dette gå hjem møde

25. oktober 2017 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden: Sådan får du et bedre forsvar mod de mange trusler

Flere tusinde it-ledere meldte for nylig i en ny stor undersøgelse ud, at sikkerhedstruslen aldrig har været mere alvorlig. Det er dog langt fra kun de cyberkriminelle, der giver søvnløse nætter. Vi sætter fokus på sikkerhed i virksomheden i 2017.

31. oktober 2017 | Læs mere






Computerworld
Nu sender dansk advokatfirma opkrævninger til tusindvis af pirat-mistænke internetbrugere
Et danske firma sender i øjeblikket opkrævninger på op til 4500 kroner ud til tusindvis af svenskere, der mistænkes for at være pirater.
CIO
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm"
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm. Først troede vi, at det bare ville blive en aften uden email, og at de ville fikse det i løbet af natten. Men næste morgen var der krisemøde, og vi fik at vide, at vi ville være nede i lang tid."
Comon
Anmeldelse: Livet som superhelt i Midgård er stadig fornøjeligt
Shadow of War bygger videre på alle de solide kvaliteter fra forgængeren, og lader dig agere action-stjerne i Tolkiens univers.
Job & Karriere
IBM’s Watson har gennemlæst 600 jobopslag, og snart kan der blive vendt op og ned på vores jobsøgning
Kunstig intelligens kan forandre den måde virksomheder rekrutterer på. Derfor har IBM netop gennemført et stort forsøg med Danmarks største erhvervsskole.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.