10 spørgsmål du altid skal stille til din it-leverandør

Der er for mange virksomheder rigtigt store muligheder i de nye smarte analytics-værktøjer i markedet. Men inden du køber, bør du stille leverandørerne disse 10 spørgsmål.

For mange virksomheder og organisationer kan det blive afgørende at kunne analysere de data, der genereres i både interne og eksterne processer samt i samspillet med både medarbejdere, kunder og leverandører.

Mængden af opsamlede data er i de senere år eksploderet. Og det ventes, at omfanget vil blive mangedoblet endnu engang indenfor de kommende år, når 'Internet of Things' for alvor tager fart.

Det kræver imidlertid de rette værktøjer at kunne uddrage konkret viden af de mange data, som sensorer, trafik og lignende genererer.

Står du for at skulle investere i it-systemer til analyse af dine datamængder, bør du overveje disse 10 spørgsmål, som Computerworlds amerikanske nyhedsbureau har indsamlet, inden du beslutter dig for en bestemt leverandør.

1: Kan jeg nemt og enkelt stille spørgsmål?
Det kan lyde helt basalt, men det er langt fra altid tilfældet: Kan det pågældende analyse-værktøj håndtere, at du selv nemt og enkelt kan formulere ønsker og krav og spørgsmål, som du gerne vil have svar på?

Du bør altid sikre, at din søgen efter værdi og viden i dine datamængder ikke er begrænset af prædefinerede spørgsmål i systemerne - eller at det vil kræve hjælp fra konsulenter, it-afdeling eller andre, der kan scripte, bare for at stille systemet et nyt spørgsmål.

2) Hvad er jeres erfaring med min branche og dens specifikke dynamikker?
Skal en leverandør for alvor kunne hjælpe dig, er det ikke nok, at leverandøren blot kan sælge nogle systemer.

Skal du have udbytte af analyse-værktøjerne og -tjenesterne, kræver det, at leverandøren kender til den branche, som du bevæger dig i og forstår dens specifikke udfordringer og dynamikker.

Vær også opmærksom på virksomhedens langsigtede planer, så du kan være sikker på, at de data, som virksomheden genererer nogle år frem i tiden, også understøttes af analyseværktøjet.

Kan det eksempelvis inddrage data fra både lydoptagelser og video? Er der brug for det?

Der er eksempelvis stor forskel på, om du sælger finansielle produkter eller sko. Eller driver et slagteri eller sælger pensioner.

Og det kan kort og godt ikke lade sig gøre at levere ordentlige resultater med KPI'er og underliggende datamodeller, hvis ikke leverandøren er fuldstændig klar over, hvad der skal måles på. Og hvorfor, der skal måles på netop dette.

Mange leverandører er i forvejen specialiserede og ligger inde med industri-tilrettede data-modeller.

3: Er det noget, som brugerne har lyst til at anvende?
Analyse-værktøjet skal selvfølgelig kunne besvare dine spørgsmål og kunne udklække nyttig viden.

Men hvordan ser bruger-interfacet ud? Er det behageligt og intuitivt at anvende systemet?

Som mange er klar over, kan det være en kamp at få brugerne til at tage et nyt system eller et nyt produkt til sig, og der er talrige eksempler på avancerede it-systemer, som aldrig er blevet udnyttet ordentligt, fordi medarbejderne ikke har tændt på det.

4: Hvad er værktøjets kapacitet?
Hvor mange samtidige brugere kan systemet kapere? Hvor mange brugere, konto og websites kan det håndtere i alt? Hvad er respons-tiden?

Hvad er vilkårene og det tekniske grundlag, hvis det skal understøtte den vækst, som virksomheden (forhåbentlig) står overfor?

5) Kan systemet håndtere alle virksomhedens data?
Virksomheder og organisationer har i dag typisk data flere forskellige steder: On-premise, i cloud'en, i data warehouses men også i eksempelvis Excel, weblogs, mail-systemer og mange andre steder.

Kan det pågældende analyseværktøj inddrage alle de data, som virksomheden ligger ind med? Og både strukturerede data og ustrukturerede data?

Vær opmærksom på, at der med nogle værktøjer vil være krav om, at du flytter data til en anden platform (måske endda leverandørens eget propreitære system), hvis analyseværktøjet skal indlemme dem i analyse-arbejdet.

6: Kan analyseværktøjet håndtere behovene fra forskellige forretnings-funktioner

Kan det for eksempel levere overblik over både kunder, supply chain, effektiviteten i distributionen, udformning af forskellige scenarier og så videre?

7) Er prismodellen fastlagt efter systemets reelle værdi?
Et analyse-værktøjs succes måles på den værdi, som det kan skabe for virksomheden, og det bør du overveje at få inddraget i prismodellen for systemet.

Det kaldes for 'value based billing' eller VBB. Her bliver priserne primært fastlagt efter den reelle værdi - som kan være både konkret og estimeret.

Du kan læse mere om VBB her.

8) Hvilke kunder anvender værktøjet lige nu? Og hvordan?
Tjek op på referencerne. De pågældende værktøjer skal være gennemafprøvede, og leverandøren skal kort og vide, hvad han har med at gøre.

Ikke mange organisationer eller virksomheder er interesserede i at være testkaniner og pionerer på vigtige systemer.

9) Hvilke sikkerheds-produkter er embedded i værktøjerne?
It-sikkerheden er et vigtigt område:

Aldrig har hackerne været så dygtige, og EU er på trapperne med en helt ny persondataforordning, hvor du risikerer alvorlige tæsk på både pengepung og omdømme, hvis du klokker i det.

Det kan du læse mere om her: Gør dig klar til 'New IT' - her er fem hovedtemaer for it-chefen i det kommende år

Er alle personhenførbare oplysninger sikrede? Hvilke sikkerheds-teknologier bygger systemerne på?

10: Hvordan ser udviklingsplanerne og roadmap'en ud?
Alle produkter skal opdateres fra tid til anden, og det gør det nødvendigt for dig at få indblik i leverandørens life cycle, change management og produkt-planer.

Hvordan ser analyse-værktøjets roadmap ud?

Hvordan hjælper leverandøren kunderne med opdateringer og migrationer og lignende? Hvordan er mulighederne for efteruddannelse for brugerne?

Har du flere gode råd til leverandørerne? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere






CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Microsofts vilde - og hammerdyre - Surface Studio kommer til Danmark
Microsofts all-in-one-computer, Surface studio, kommer til Danmark midt i juni til en vild pris
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Undersøgelse af kritiske anlæg
I 2015 afsluttede Coromatic Group en undersøgelse af kritiske anlæg, der dækkede årene 2000-2013. Undersøgelsen omfattede det nordiske hospitalsmarked og dets afhængighed af to virksomhedskritiske funktioner, strømforsyning og kommunikationsteknologi, under hensyntagen til den øgede mængde af data, der behandles i forskellige systemer.