Førerløse lastbiler kører igennem Danmark onsdag

Dansk Vejdirektorat indgår i et større europæisk testforløb, hvor lastbiler kører uden at blive styret af en chauffør.

Store virksomheder som Google og Volvo kæmper for at bygge en førerløs bil, der skal køre dig på arbejde og hjem igen.

Der går dog nogle år før, at du som en anden Will Smith fra i, Robot kan sætte dig ind i en bil og blive kørt på arbejde. Men selve scenariet med de førerløse biler er ikke så utopisk igen. 

Et samarbejde mellem Vejdirektoratet i Danmark og en række europæiske lande, heriblandt Holland, prøver i dagene efter påske at optimere lastbilskørsel, så chaufførerne ikke behøver køre bilen selv, selv om der stadig skal være chauffører i lastbilerne. 

En chauffør styrer hele konvojen
En konvoj af lastbiler skal køre fra Sverige igennem Danmark og ned til Rotterdam i Holland. Lastbilerne har alle chauffører, men det er den forreste chauffør, som skal styre hele karavanen.

Med en afstand på kun et halvt sekund - det svarer til  11 meter - er der store forhåbninger til resultatet af forsøget.

"Det vil på sigt kunne skabe store besparelser for ikke kun vognmændene, men også i form af mindre trængsel for den øvrige trafik. Tænk over hvor meget lastbilerne fylder på de danske veje, og forestil jer så, hvis de i stedet agerede som var det et tog i den ene bane," siger afdelingschef hos Vejdirektoratet, Andreas Egense.

Radiosignaler og magneter Lastbilerne er forbundet med radar og radioforbindelse.

De har alle Adaptive Cruise Control, som også ligger i mange af de dyrere bilmærker i dag.

Det er en teknologi, som med en radar kan måle afstanden til de omkringliggende biler, heriblandt de andre lastbiler, så afstanden holdes.

Lastbilerne kommunikerer også med hinanden via en teknologi kaldet Automatic Break Control, som i bund og grund sender et trådløst signal til de andre lastbiler, som automatisk bremser, når den forreste lastbil trykker på bremsen.

Det sker langt hurtigere end et menneske kan reagere bag en bremsende bil.

Det betyder, at du kan mindske afstanden mellem lastbilerne helt ned til et halvt sekund i forhold til den lovpligtige afstand på to sekunder afstand.

"Det er fuldstændig lige som det fungerer i et tog. Når lokomotivføreren træder på bremsen, så bremser alle vognene i toget samtidig. Det samme sker her med lastbilerne, så den korte bremseaftand mellem bilerne er ikke et problem, da alle lastbilerne bremser samtidig," siger Andreas Egense.

Læs også: Dansk kommune på vej med selvkørende bus - kan blive den første i Danmark

Kan skabe store besparelser
Lastbilerne vil samles i lange konvojer på motorvejene og køre i slipstrømmen af hinanden.

Det sparer mange penge på brændstof, og giver også miljømæssige besparelser.

Da den forreste chauffør styrer hele vogntoget, er perspektivet, at de resterende chauffører i stedet kan arbejde med det administrative arbejde med hensyn til logistik ved den næste destination. 

"Vi tror, at førerløse biler i første omgang vil blive en realitet på motorvejene. Her er de trafikale omgivelser meget simplerere end i byen," siger Andreas Egense.

"Vi tror også, at den førerløse teknologi i første omgang vil blive udbredt på de store lastbiler. Her vil investeringen i teknologien udgøre en mindre andel af den samlede investering i køretøjet. Samtidig kører en lastbil markant mere end en personbil gør, så investeringen i teknologien vil blive udnyttet i højere grad, " siger Andreas Egense.  

Lastbilerne vil være at finde i to konvojer på de danske veje den 30. marts. 

Læs også: Dur de overhovedet? Googles førerløse biler indblandet i en stribe uheld


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne.

24. maj 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere






Computerworld
IBM til medarbejdere: Drop hjemmearbejds-pladsen eller find et nyt job
IBM gør op med en årtier lang tradition, der har givet medarbejderne mulighed for at arbejde hjemmefra.
Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Undersøgelse af kritiske anlæg
I 2015 afsluttede Coromatic Group en undersøgelse af kritiske anlæg, der dækkede årene 2000-2013. Undersøgelsen omfattede det nordiske hospitalsmarked og dets afhængighed af to virksomhedskritiske funktioner, strømforsyning og kommunikationsteknologi, under hensyntagen til den øgede mængde af data, der behandles i forskellige systemer.