Danoffice IT er Danmarks bedste it-forhandler: "Vi har brugt 20 år på at opbygge en know-how, hvor vi leverer til 160 lande i hele verden"

Top 100 2016: Pc'er, printere, servere, netværk og andet it til FN-systemet er en rigtig god forretning for Danoffice IT i Svendborg.

"Det er en del af vores DNA, at det, vi arbejder med, er med til at hjælpe mennesker i nød og forhåbentlig skabe en bedre og mere fredelig verden. En computer redder jo ikke direkte liv, men nødhjælpsorganisationerne skal bruge it til at kommunikere med, og her hjælper vi til med rådgivning, levering og opsætning. Det er den service, vi tager os betalt for og lever af."

Ordene kommer fra Steen Nielsen, stifter og udviklingsdirektør i Svendborg-firmaet Danoffice IT, som han ejer sammen med partneren Per Svehag, der til daglig arbejder fra firmaets kontor i Schweiz.

Siden etableringen i 1995 har firmaet specialiseret sig i at levere it-udstyr til nødhjælps-organisationer.

De mere end 80 globale FN-organisationer har været det absolut største ben i Danoffice' forretning.

Ligesom i fredelige danske kontorlandskaber bliver arbejdet med store flygtningestrømme, fredsbevarende missioner, udviklingsprojekter, nødhjælp og genopbygning efter naturkatastrofer og krige og konflikter også mere effektivt, når man bruger it.

Og når en FN-medarbejder et eller anden sted i verden tænder sin laptop, er der en god chance for, at både computer, printer, software og netværk er leveret fra Danoffice IT's adresse i det sydfynske.

Det er en god forretning. Så god, at Danoffice i årets udgave af Computerworld Top 100 sætter sig suverænt på førstepladsen i kategorien "It-forhandlere".

Ifølge Steen Nielsen skyldes det især evnen til at levere varer - og levere til tiden - på fjerne destinationer, hvor en almindelig fragtmand eller postbud ikke kommer forbi hver dag.

En seriøs partner
"Vi har gennem tiden opbygget både teknisk og logistisk know-how, som giver os en status som en seriøs partner. Og så har vi den fordel, at vi som skandinavisk virksomhed automatisk ude i verden har et ry for at være pålidelig. Hvis vi lover at levere nogle varer om to uger, så leverer vi om to uger," lyder det fra Steen Nielsen.

Trods den barske og hjerteskærende virkelighed, som tit ligger bag de ordrer, der kommer fra FN-systemet, lægger han ikke skjul på, at Danoffice IT ikke er et filantropisk foretagende.

Og der skal arbejdes seriøst for at leve op til kravene fra kunderne.

I det seneste regnskab har indsatsen givet pote med en tredobling af overskuddet før skat til godt 43 millioner kroner.

Hvordan er en typisk leverance skruet sammen?


"Det kan være en blanding af laptops, printere, server-storage og noget netværk, som skal binde det hele sammen. Nogle gange er det en hel turn key-løsning, mens det andre gange er for eksempel 100 pc'er," fortæller Steen Nielsen.

Han vil ikke ud med, præcis hvor stor en omsætning der går gennem kasseapparatet. Han lader dog skinne igennem, at Computerworlds gæt på mere end en halv milliard kroner ikke rammer meget galt.

"Det er nok ikke helt forkert, det du siger der," svarer han - med et smil - på det direkte spørgsmål.

Er på udkig efter nye kunder
I har mere end hele foden indenfor i FN-systemet. Er det så en beskyttet tilværelse, I fører?

"Nej, det vil jeg bestemt ikke sige. FN-systemet har mere end 80 meget forskellige underorganisationer. Vi har efterhånden mere end 30 langtidskontrakter, som typisk løber tre til fem år. Vi leverer hvert år til omkring 150 lande, og vi skal opfylde meget detaljerede krav til leveringstider, kvalitet og produkter," siger Steen Nielsen.

Er det et smørhul, I har fundet, eller er I bare dygtige?

"Vi er dygtige, men vi er selvfølgelig i en speciel niche. Vi ser også, at forretningen kan udvides. Udover at vi handler med FN, leverer vi også til EU og NATO, og de seneste par år har vi fået aftaler med globale virksomheder, hvor vi kan udnytte vores viden."

"Vi har brugt 20 år på at opbygge en know-how, hvor vi leverer til 160 lande i hele verden, hvoraf mange er lidt vanskelige destinationer. Det er der flere internationale virksomheder, der er ved at få øjnene op for."

"Det er et forretningsben, vi forventer os meget af, og jeg kan ikke se nogen grund til, at det ikke skulle blive mindst lige så stort som vores FN-ben. Vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger på de leverancer, vi har kørt det seneste år, så nu er det et spørgsmål om, hvor mange ressourcer, vi vil kaste ind i det." siger Steen Nielsen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
IBM efter overtagelsen af 300 KMD-medarbejdere: "Vi har ikke planer om at indføre tryghedsaftaler"
Interview: IBM ønsker ikke at indføre tryghedsaftaler. Det er meldingen fra selskabets kommunikationschef, Benedicte Strøm, der understreger, at selskabet vil overholde sine forpligtelser over for de 300 KMD-ansatte, der overflyttes til virksomheden fra begyndelsen af oktober.
Computerworld
KMD tæt på milliardaftale med IBM: Klar til at outsource infrastruktur og hundredevis af medarbejdere
Ifølge Computerworlds oplysninger er KMD tæt på at outsource selskabets infrastruktur og driftsopgaver til IBM. Det betyder, at flere hundrede medarbejdere vil blive berørt af den flerårige aftale, som har en årlig værdi på omkring 500 millioner kroner.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.