Ni dage med Battlefield 1 åben beta - her er første indtryk af spillet

Det næste udspil i Battlefield-serien er så småt på vej, og efter 9 dage med spillets åbne beta, er første indtryk kommet på plads.

For første gang nogensinde, har udviklerne hos DICE valgt 1. Verdenskrig som tema. Efter flere spil der foregik i 2. Verdenskrig, Vietnam, nutiden såvel som fremtiden, er turen så kommet til de historiske slagmarker i det tidlige 20. århundrede. En overraskende melding ved spillets annoncering - især når man ser, at konkurrenten hos Call of Duty tager sine kampe helt ud i rummet, i denne omgang. Godt med noget variation, må man konstatere.

Med en netop overstået åben beta, så har Battlefield 1 allerede vist lidt af det, som spillet er - og kan. Der er de sædvanlige køretøjer og flyvemaskiner, mens ørkenbanen Sinnai Desert (som var eneste map i betaen), også giver dig mulighed for transport på hesteryg. Forfriskende. Dertil er geværene flotte og velfungerende, bygningerne kan ødelægges og vejrforholdene kan ændre sig i løbet af et slag. Det hele er ikke uden fejl - hvilket er ganske forventeligt på dette stadie - og mon ikke det hele bliver finpudset inden udgivelsen den 21. oktober.

Men pyt med skønhedsfejlene. Overordnet set, så er spillet underholdende, og det føltes endda til tider som en færdig titel. Den velkendte Battlefield-formular er på plads, og man føler sig som en lille brik i et større slag - på den fede måde, altså. Det er noget af det, der virkelig adskiller Battlefield fra resten af FPS-genren.

Teamwork er som altid en vigtig del af spillet, og man kommer ingen vegne, hvis ikke dit 'squad' arbejder sammen - for ikke at nævne hele holdet. Mit hold blev flere gange overrumplet af fjendens styrker, da ingen havde tålmodighed til at beskytte vores flag, og i stedet stormede frem mod fjendtligt infanteri i stedet. Og så er der de medic og support tropper, der aldrig smider medikits eller ammo til dem, der har brug for det. Men ak, det er Battlefield i en nøddeskal. Hvis vi bevæger os væk fra tropperne et øjeblik, så er de skiftende vejrforhold et interessant tiltag. Der er dog det lille problem, at vejrsystemet foregik client side i betaen, og ikke server side. Dette betyder i praksis, at du kunne have en halv sandstorm blæsende, med meget lav sigtbarhed, mens dine fjender sagtens kunne have skyfri himmel og frit slag til at banke en kugle i panden på dig, mens du roder rundt blandt nogle klipper. Uheldigt, og forhåbentlig noget, som DICE lige gør noget ved. Idéen er ellers fed, og det giver en god dynamik på slagmarken, forudsat at alle oplever det samme vejr.

De "gamle" køretøjer er fantastiske, og fortjener også lige at blive nævnt. Alt fra animationerne, til lydene og udseende er i top. En kampvogn føles som den bunke jern, den er, og fornemmelsen af, at sidde helt fremme, med larvefødderne ved siden af ørene er noget helt særligt. Dertil er der også de klassiske flyvemaskiner - de er noget for sig. Ganske vist går det relativt hurtigt i jagerflyene, men de er sløve når der skal laves skarpe manøvrer i luften - især når man sidder i bombeflyet, og lige skal manøvrere rundt om en forhindring. Man får dog altid et sus i maven, når der kommer en kampvogn trillende rundt om hjørnet, mens du krydser fingre for, at den ikke har spottet dig i hjørnet af huset. Samme fornemmelse får man, når bombeflyets skygge langsomt lægger et tæppe over din position, og lystigt banker hul på alt med sine bomber. Apropos sus i maven, så er der intet så frustrerende, som når fjenden kommer løbende med en flammekaster i hånden. Og før der bliver spurgt igen; ja, der er flammekastere i spillet. Ser du en flamme, så er det sandsynligvis allerede for sent. Det er et brutalt våben, der virkelig gør nærkampene endnu mere intense. DICE har gjort et godt stykke arbejde med kampene, og for hver flammekaster du får brændt nallerne på, er der ligeledes en snigskytte der fågør det af med dig på afstand. De forskellige våben har tydelige karakteristika der gør, at man tænker sig om med sit loadout, og langsomt sætter sig ind i, hvad der fungerer.

Battlefield 1 lader til at være en flot affære, med masser af sjæl og charme med i bagagen. Der er blevet tænkt over spillet på alle måder, og det samlede udtryk er ligeledes finpudset. Væk er den firkantede Battlefield launcher, der åbnede i din browser. I stedet er der nu "Battlefield World", som er noget mere elegant at se på, hvor alting er meget mere overskueligt. Der er kælet for detaljerne, og alt i alt, så kan man sagtens forvente, at spillet bliver en helstøbt oplevelse med spandevis af underholdning. Lad os dog håbe, at DLC-pakkerne ikke bliver prissat helt op til skyerne, og vi får en udgivelse uden serverproblemer.

Havde du selv haft fingrene i den åbne beta? Smid en kommentar i feltet forneden, og fortæl endelig om oplevelsen.

Læs også: Fem actionspil der får dig gennem efteråret




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
GDPR skaber snubletråde for kommunerne: “Juraen har fra tid til anden vundet over almindelig sund fornuft”
Forvirring omkring de præcise rammer for GDPR betyder, at kommunernes digitale satsninger holder stille. “Der hvor der er størst risiko for en negativ effekt af GDPR-reglerne er, at man nationalt taler rigtig meget om at øge den offentlige sektors databaserede tilgang,” siger kommunaldirektør i Ballerup Kommune.
Computerworld
TDC ruller fiber ud til flere tusinder husstande - tilbyder gratis opkobling på disse adresser
TDC går i gang med fiber-udrulning til 2.500 husstande på Fyn og Sjælland. Se hvilket husstande, der snart får mulighed for at koble sig på.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Spændende undersøgelse: Her ligger forretningsværdien i print-sikkerhed
En undersøgelse fra IDC viser, at der for virksomheder er en solid business case i at prioritere sikkerhed på print, og ethvert it-initiativ der kan nedbringe omkostninger, er attraktivt for ledere. I undersøgelsen har IDC lavet dybdegående interviews med 16 organisationer, som bruger en entreprise printerløsning, og disse interviews viser at der ligger stor forretningsværdi i denne løsning. Organisationerne blev bedt om at beskrive forskellen på ”før” og ”efter” og det viser sig, at de har opnået et mere sikkert print-miljø, samtidig med at der spares både penge og tid.